המירוץ למיליון: כמה עולה הציוד הדרוש להשתתפות בטריאתלון?

כל תחביב כרוך בהוצאות, אבל הטריאתלון הוא אחד היקרים: ציוד הספורט המקצועי, האימונים השוטפים וההשתתפות בתחרויות עולים עשרות אלפי שקלים בשנה ■ או כפי שאומר טריאתלט: "זה לא ספורט לאנשים שאין להם כסף"

מדי שנה, יותר ויותר מכונות אנושיות לוקחות חלק בתחרות הטריאתלון הקשה והמאתגרת הקרויה "איש הברזל", או בשמה הלועזי "איירונמן".

בחודש הבא, ב-25 בינואר, תתקיים באילת תחרות "ישראמן" 2013 - הגרסה הישראלית ל"איירונמן" בתפוצות - בהשתתפותם של מאות גברים ונשים.

בתחרות, שהיא המתאגרת מבין תחרויות הטריאתלון, יידרשו המשתתפים לשחות 3.8 ק"מ, לדווש עוד 180 ק"מ ולסיים עם 42 ק"מ מרתון.

כדי לעמוד בתנאי הסף של תחרויות "איש הברזל" השונות בכלל, ולנצח בהן בפרט, נדרשים אימונים מקדימים מפרכים לאורך זמן. אך מעבר לסיבולת, לכוח הרצון ולחוזק המנטלי העצומים הנדרשים, הדבר כרוך גם בהוצאה כספית לא מבוטלת - החל מציוד רכיבה וביגוד ייעודיים ועד תוספי תזונה ודמי הרשמה לתחרויות.

כמובן שאם מתחרים בתחרויות "איירונמן" השונות בחו"ל, הרי שמתווספות גם עלויות טיסה ולינה, כולל הטסת אופניים וציוד נלווה.

"טריאתלון זה לא ספורט לאנשים שאין להם כסף. רק הגלגלים באופניים שלי שווים 16 אלף שקל", אומר טל אהרונוביץ', 48, העוסק בטריאתלון משנת 2000.

אהרונוביץ', שמתחיל את היום שלו בשעה 4:00 לפנות בוקר בריצה ומקנח בשחייה או ברכיבה - תלוי במזג-האוויר, אומר שהבלאי הגבוה מאלץ אותו להחליף לא רק נעליים כל כמה קילומטרים אלא גם צמיגים לאופניים לפחות 6 פעמים בשנה.

אהרונוביץ', העובד כקצין ביטחון בבזק, השתתף ביולי השנה בתחרות "איירונמן" אוסטריה. לדבריו, רק ההרשמה לתחרות עלתה 550 אירו. "לזה תוסיפי טיסה, בית-מלון, אוכל, השכרת רכב והטסה של האופניים - 110 אירו לכל כיוון. אבל אני לא מתלונן, זה סגנון חיים, התמסרות ואפילו התמכרות שאני מאוד אוהב".

"ככל שאתה נשאב לספורט הזה - כך אתה רוצה את הציוד והביגוד הטובים ביותר. כשרק התחלתי עם טריאתלון, לפני 12 שנה, היו לי אופניים ב-2,500 שקל. היום יש לי אופניים ששווים 45 אלף שקל", אומר הטריאתלט ומנכ"ל מלונות רויאל ביץ' וישרוטל ים סוף באילת, עמית בהט, 43.

לדבריו, "אנחנו כמו ילדים קטנים, מתלהבים מכל נעל ספורט, מכל חולצה ומכל שעון ריצה חדשים שיוצאים לשוק. אנחנו גם מדליקים אחד את השני על הלהיט התורן, ומכאן ההוצאות הגבוהות. אפשר להסתדר עם ציוד בסיסי, אבל ככל שאתה נשאב למרחקים ארוכים יותר - אתה צריך את הציוד היותר טוב, שהוא בהכרח גם יקר יותר".

הרבה היי-טקיסטים סביב גיל 40

"אפשר לאפיין את הישראלים העוסקים בספורט הטריאתלון כבעלי מקצועות חופשיים, היי-טקיסטים ולא מעט עובדי משרד הביטחון. רבים מהם מעל גיל 40 וממעמד סוציו-אקונומי ממוצע ומעלה. זה תחביב קשה מנטאלית וגם לא זול", אומר ליאור זך-מאור, פסיכולוג ספורט ומנכ"ל חברת 3ZONE, העוסקת בהכנה לתחרויות איש הברזל בארץ ובחו"ל, הכוללת תוכנית ומחנה אימונים, ליווי מקצועי, הדרכה לגבי תזונה וארגון קבוצות ישראלים לנסיעה לתחרויות בחו"ל בדומה לטיול מאורגן.

זך-מאור, זוכה "ישראמן" בשנים 2009 ו-2012, מוסיף כי מאות ישראלים יוצאים להשתתף מדי שנה בתחרויות "איש הברזל" בחו"ל, ובעיקר באלה המתקיימות באוסטריה ובגרמניה. "מתי-מעט מקבלים כרטיס כניסה לאליפות העולם המתקיימת כל שנה בהוואי ונחשבת לפסגה".

מרתון ניו-יורק: 2,000 שקל להרשמה

ולא רק טריאתלון: גם הכנות והשתתפות בתחרויות מרתון שונות כרוכות בהוצאה כספית, אם כי נמוכה בהרבה מזו הכרוכה ב"איש הברזל". בארץ, 3 תחרויות המרתון הבולטות הן מרתון טבריה, מרתון תל-אביב ומרתון ירושלים. דמי ההרשמה לכל אחד מהמרתונים האמורים נעים בין 200 שקל להרשמה מוקדמת ו-350 שקל להרשמה מאוחרת.

אך המרתון הוא רק סיום החוויה. קודמת לו תקופת הכנה של אימונים יומיומיים והצטיידות בציוד ריצה, שגם הם כרוכים בהוצאה כספית.

לדברי אורית גבאי, מנהלת השיווק של רשת מגה ספורט, טווח מחירי ביגוד המתאים למרתון נע בין 120-300 למכנסי ריצה, 130-400 שקל לחולצות ריצה מנדפות זיעה ו-300-1,200 שקל לנעלי ריצה תואמות, כאשר המחיר תלוי באיכות ובמותג.

"אם מדובר בשימוש תכוף ואינטנסיבי במוצרים, מומלץ לחדש אחת ל-8 חודשים בממוצע", אומרת גבאי.

מלבד ההוצאות האמורות, גם כאן יש הוצאות מסביב. לדברי יניב לוי, 34, הבעלים של אתר התיירות "אדיוקשיונל טרוול", רץ מרתון מזה 3 שנים בארץ ובחו"ל, מדובר בהוצאה של 500-1,000 שקל לפני תחרות על תזונת ספורט; תוכנית אימונים עם מאמן אישי - 500-1,000 שקל להפקת תוכנית ולליווי; תוכנית אימונים במסגרת קבוצה - 200-500 שקל בחודש; והשתתפות בתחרויות משנה קטנות לבדיקת היכולת ורמת המשתתפים האחרים - 100-200 שקל לתחרות ובדרך כלל עושים יותר משתי תחרויות כאלה.

"בחו"ל", אומר לוי, "עלות הרשמה לתחרות מרתון נעה בין 50-100 אירו באירופה, ובניו-יורק 300-500 דולר, בגלל הביקושים הגבוהים".

למרתון ניו-יורק מוצעות בשוק הנסיעות חבילות הכוללות טיסה, בית-מלון וכרטיס כניסה להשתתפות בתחרות. לדברי לוי, אחת הדרכים להוזלת העלויות הכרוכות בהרשמה לתחרויות המרתון היא השתתפות בתחרויות ריצה אלטרנטיביות.

לדבריו, "לרוב מדובר בהתארגנויות פרטיות שהמשתתפים נחשפים אליהן ברשתות החברתיות ברשת, ולמעט דמי השתתפות נמוכים שנעים בין 10-20 שקל, הן לא כרוכות בהוצאות נוספות. לדוגמה, מירוץ הלילה שנערך לפני כחודשיים בפארק הירקון בתל-אביב".

מה יקבלו הזוכים בישראמן 2013
 מה יקבלו הזוכים בישראמן 2013

כמה עולה ציוד
 כמה עולה ציוד