מועצת הכבלים פתחה בהליך הפרה נגד ערוץ הילדים וניקלודיאון

זאת עקב "ביטויים קשים" בתוכניותיהם ■ לטענת המועצה, בתוכניות נאמרו מילים וביטויים המבטאים "אלימות מילולית בהיקף נרחב"

מועצת הכבלים והלוויין החלה בהליך הפרה לכאורה נגד הוט ו-yes, לאור אי-סיווג בשורה ארוכה של תוכניות ששודרו בערוץ הילדים ובערוץ ניקלודיאון כמיועדים לגילאי 8 ומעלה.

מדובר בתוכניות המשודרות בשעות הצהריים, ובהן מצאה מחלקת הפיקוח של המועצה מילים אשר לדבריה מבטאות "אלימות מילולית בהיקף נרחב, וזאת ללא סיווג המשדר כלל". במכתב ארוך מפורטים עשרות הביטויים שמצאה המועצה.

כך למשל, בתוכנית "מנדלבאום בלש פרטי", ששודרה בערוץ הילדים בשעה 14:00 בצהריים, נאמרו הביטויים "הכול חוזר אליך, וקקי בידך" ו"טפו עליך על פניך, כל חתול ישתין עליך".

במקרה אחר אומרת דמות שוטר לאשה בסדרה: "תראי, לפי החוק בעלך לא נחשב נעדר. אני מציע שתזדייני בסבלנות". האישה עונה: "תלך אתה תזדיין בסבלנות". בתוכנית "בראץ" אומרת בת אחת לאחרת: "שקרנית עם מוח נעל" ו"מגיע לך, סתומית אחת".

בערוץ ניקלודיאון, בתוכנית "האגדה של קורה", נאמר: "רד ממני כבר, בסדר?", "אפס", "את עדיין כאן?", "אתה עדיין דפוק?", "אני אידיוט" ו"הבחורה הזאת משוגעת".

בתוכנית "קסם של הורים" (18:29) נאמרו המשפטים: "השכלה היא לטמבלים", "תסתום", "טומטום" ו"מפסידנים עלובים". בפרקים שונים של "פינגווינים ממדגסקר" נאמר: "אתם מסוכנים ופסיכוטיים", "הוא טיפש", "עופו מהכביש אידיוטים", "מעצבן", "תעיף ממני את הרגליים המגעילות שלך", "מסריח", "ברוב טיפשותו" ו"זבל".

תוכנית שלא התחבבה במיוחד על אנשי מועצת הכבלים והלוויין היא "חברים בחווה", בה נאמרו שוב ושוב מילים כמו "טיפש" ו"מכוער" בהטיות שונות ומשפטים כמו: "המטורף הזה יהיה פה כל הקיץ", "היה טוב יותר כשהילד הדוחה היה פה", "אולי תשתקו כבר", "אתה נשמע כמו טרול מטומטם", "אני עומד לקרוע לכם את הצורה", "אני שונא אותך", "אני אחסל אותך", "אידיוט" ו"דביל".

ראש אגף הפיקוח והבקרה במשרד התקשורת, רונן אברמסון, דורש למעשה משני ערוצי הילדים לסווג את התוכניות ותוכניות שונות המכילות שפה בוטה כמשדרים שאינם ראויים לצפייה לגילאי 8 ומטה. כמו כן, הוא דרש תגובה בתוך 10 ימים.

מערוץ ניקלודיאון נמסר: "החוק המחייב את סיווג תכנינו מתייחס לתוכניות הכוללות סצינות אכזריות ואלימות. אנו לא חושבים כי מילים כמו 'טומטום' או 'טיפש' עונות על ההגדרה, ובטוחים שילדי ישראל יוכלו להבין את ההקשר ההיתולי".

מערוץ הילדים נמסר: "ערוץ הילדים מקפיד על איכות תכניו. הפנייה תיבחן, ובמקרה שיימצא כי התכנים לא ראויים, הם יוסרו לאלתר".