"מוטרדים ממיעוט השחקנים בשוק כרטיסי האשראי"

כך אומר ל"גלובס" בכיר במשרד הממונה על ההגבלים במשרד בוחנים שינויים שיגבירו התחרות בענף

"העלאת ושינוי העמלות בחברות כרטיסי האשראי מאוד מטרידה אותנו", אומר היום (ה') ל"גלובס" בכיר במשרד הממונה על ההגבלים העסקיים. הדברים נאמרים בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול, שלפיה לאומי קארד וכאל העלו בשבועות האחרונים עמלות לבתי עסק, ואילו ישראכרט הודיעה כי תגבה עמלת סליקה גם במקרים שבהם יבוטלו עסקאות.

מקורות במשרד הממונה על ההגבלים ציינו כי הם מוטרדים מאוד ממצב של מיעוט שחקנים בתחום הסליקה, וכן מהמרווח שגובות חברות כרטיסי האשראי מבתי העסק מעבר לעמלה הצולבת.

תמריצים לתחרות

נזכיר כי לפני שנה הוביל הממונה על ההגבלים, דיויד גילה, מהלך להורדת העמלה הצולבת (העמלה שחברות כרטיסי האשראי משלמות אחת לשנייה בשביל הזכות לסלוק זו את זו). הציפייה הייתה שבעקבות מהלך זה תגבר התחרות בענף, ועמלות הסליקה (העמלות שמשלמים בתי העסק לחברות כרטיסי האשראי) יירדו.

בתחילה אמנם נרשמה ירידה בעמלות, ואולם בשבועות האחרונים נראה כי המגמה נבלמה, כשחלק מחברות כרטיסי האשראי אף העלו עמלות. מקורבים לממונה על ההגבלים העריכו כי אלמלא היה מוריד גילה את העמלה הצולבת, היו עמלות הסליקה גבוהות יותר מרמתן כיום. "אלמלא ההתערבות שלנו אז, המצב כיום היה הרבה יותר גרוע", אומר בכיר במשרד.

מקורות בממונה על ההגבלים ציינו כי בימים אלה בוחן הממונה כיצד ניתן לטפל בשוק זה. הממונה על ההגבלים אינו יכול לפקח על העמלות; הכנסת העמלות לפיקוח מצויה בסמכות בנק ישראל. עם זאת, הממונה יכול לייצר תמריצים לתחרות בשוק.

"חד משמעית, יש מקום לשחקנים נוספים בתחום כרטיסי האשראי, וישנם גורמים שמחפשים רישיון להיות סולק ולהיכנס לשוק זה. אנחנו צריכים לחפש מהם המחסומים שמונעים כניסה של שחקנים חדשים ולטפל בהם", אומר בכיר בממונה על ההגבלים.

רמז לבנק ישראל

אחד הרעיונות שהועלו בעבר הוא הפרדת חברות כרטיסי האשראי מבעלות הבנקים, ואולם מקורות במשרד הממונה מעריכים כי קיימת סבירות נמוכה כי יוחלט על צעד שכזה. לפי הערכות, צעד מרכזי שבודק הממונה הוא הגבלות על הפעילות של חברת שב"א בתחום כרטיסי האשראי.

חברת שב"א - שבה מחזיקים הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי - עוסקת בכמה תחומים. הראשון והמוכר הוא הפעלת כספומטים, פעילות שהממונה על ההגבלים כבר הודיע לפני חודשים ספורים כי שב"א תצטרך למכור. נוסף על כך, לשב"א יש תוכנה שבאמצעותה בתי העסק מתקשרים עם חברות כרטיסי האשראי, לאישור הכרטיס, בתמורה לעמלות מבתי העסק וחברות כרטיסי האשראי. הממונה על ההגבלים בודק בימים אלה אם יש בעייתיות בכך, שמצד אחד הבנקים מחזיקים בחברות כרטיסי האשראי - ומצד שני הם גם מחזיקים בשב"א. הממונה על ההגבלים עדיין לא החליט אם לאלץ את שב"א למכור גם את הפעילות הזו, אבל זו סוגיה שנבדקת בימים אלה.

"נעשה מאמצים לעודד כניסה של גופים חדשים, וצעדים נוספים שיעודדו הפחתת עמלות. ואולם אם נגיע למצב שמיצינו את כל הכלים שיש לנו, והעמלות עדיין לא תחרותיות, זה המקום לרגולטור הייעודי להכניס את העמלות לפיקוח", אומר בכיר אצל הממונה, ורומז בכך לבנק ישראל.