יונדאי מציע לדנקנר 750 מ' ד' עבור בניין HSBC

רכישת בניין HSBC מסתמנת כאחת מהעסקאות המוצלחות שביצעו יזמים ישראלים בניו-יורק ■ נכסים ובניין קיבלה גם הצעה לרכוש את בניין Barneys בשיקאגו תמורת 155 מיליון דולר - 35 מיליון דולר מעל השווי בספרים

עסקת הרכישה של בניין HSBC על-ידי נכסים ובניין מסתמנת כאחת מהעסקאות המוצלחות שביצעו יזמים ישראלים בניו-יורק, ולבטח המוצלחת ביותר שביצעה זרוע הנדל"ן של אי.די.בי בארה"ב.

בתחילת השבוע שעבר עדכנה נכסים ובניין , כי קיבלה פנייה לרכישת הנכס תמורת 750 מיליון דולר, הצעה המשקפת זינוק של 127% בשוויו מאז נרכש לפני כשלוש שנים. בעקבות הדיווח זינקה מניית נכסים ובניין ביותר מ-18% באותו יום. החברה ציינה אז, כי "לא התקבלה החלטה בחברה בדבר מכירת הבניין, ומובהר כי בשלב זה אין כל ודאות באשר למכירתו".

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הוגשה הצעה נוספת באותו המחיר לרכישת הבניין על-ידי הקונצרן הקוריאני יונדאי (Hyundai). אם תצא המכירה לפועל לפי מחיר זה, למציע הראשון (איש עסקים ניו-יורקי) או ליונדאי, היא צפויה להניב רווח של כ-150 מיליון דולר ותזרים של כ-350 מיליון דולר לנכסים ובניין. יונדאי מוכר בישראל בעיקר בזכות פעילות הרכב המצליחה שלו.

הנכס נרכש בידי נכסים ובניין וכור בשנת 2009, תמורת 330 מיליון דולר (165 מיליון דולר כל אחת), בתוספת הוצאות עסקה. בנובמבר 2011 רכשה נכסים ובניין, המנוהלת בידי סגי איתן (מנכ"לית) ורפי ביסקר (יו"ר), את חלקה של כור בנכס, תמורת 138 מיליון דולר (בנטרול חוב), לפי שווי של כ-480 מיליון דולר לנכס.

מאז המשיך ערכו של הנכס לעלות. במסגרת הדוחות לרבעון השלישי שיערכה נכסים ובניין את הנכס ב-602 מיליון דולר. בחודש יוני האחרון ניצלה החברה את ההשבחה כדי לבצע מימון מחדש לנכס, שבמסגרתו קיבלה הלוואות נון-ריקורס של 400 מיליון דולר מבנק ג'יי.פי מורגן, לתקופה של 10 שנים, ופרעה הלוואות של 240 מיליון דולר מבנק הפועלים.

הבנק מכר - ושכר בחזרה

בניין HSBC, המאכלס את מטה ההנהלה של בנק ההשקעות, שוכן בשדרה החמישית במנהטן, בין הרחובות 39 ו-40. הקומפלקס כולל משרדים ושטחי מסחר בשלושה מבנים מחוברים. אחד המבנים הוא מגדל משרדים בן 29 קומות, בשטח בנוי של כ-80 אלף מ"ר.

בנק HSBC מכר את הנכס לנכסים ובניין בעסקת Sale and Leaseback, ובמקביל חתם הבנק על חוזה שכירות ל-10 שנים. שטחים שפונו על-ידי HSBC נמסרו ואוכלסו ברובם. שיעור התפוסה בבניין כיום הוא יותר מ-92%, עם הסכמי שכירות ארוכי-טווח ועם שוכרים איכותיים.

אחד הנהנים העיקריים ממכירת בניין HSBC , אם וכאשר תתבצע, הוא יעקב (ג'קי) שימל, שותפו הוותיק של נוחי דנקנר. ג'קי מחזיק יחד עם אחיו מרק ב-8.9% ממניות גנדן, החברה שבאמצעותה שולט דנקנר בקבוצת אי.די.בי. על פי הסכם משנת 2009 מעניקה חברת Rock Real Estate של שימל שירותי ייזום וייעוץ לרכישת נדל"ן בחו"ל לחברות מקבוצת אי.די.בי, בתמורה ל-12% מהרווחים שייווצרו כתוצאה ממימוש הנכס שאת רכישתו יזמה. אם תבוצע העסקה, יגרוף שימל לכיסו בגין תיווך זה בלבד כ-45 מיליון דולר.

הצעה גם בשיקאגו

זאת ועוד: ל"גלובס" נודע כי נוסף על ההצעה על בניין HSBC בניו-יורק, קיבלה נכסים ובניין הצעה מגורם מקומי בארה"ב לרכוש מידיה את בניין Barneys בשיקאגו, תמורת 155 מיליון דולר. הבניין, בשטח של 8,800 מ"ר, נרכש בתחילת 2011 תמורת 121 מיליון דולר, כולל "הוצאות עסקה". גם בעסקה זו תיווך ג'קי שימל.

הבניין ממוקם בלב שיקאגו ומושכר במלואו לרשת בתי האופנה Barneys (בחוזה עד שנת 2024) ולסיטי בנק (בחוזה עד שנת 2019). שכר הדירה הנוכחי הוא 9.8 מיליון דולר בשנה (לעומת 8.5 מיליון דולר במועד הרכישה). נכסים ובניין מדווחת על עלייה של 3% בדמי השכירות מדי שנה.

מבחינת נכסים ובניין, מכירה ברווח של שני הנכסים תהווה פיצוי למאות מיליוני הדולרים שמחקה החברה בשנים האחרונות בגין השקעות שביצעה בעיר ההימורים לאס וגאס (ובראשן פרויקט הפלאזה). החברה סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2012 עם רווח סמלי של 3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 311 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

מימוש הנכסים בחו"ל לא ישנה את הבסיס החזק והמקומי של החברה: נכסים ובניין מחזיקה בנכסים מניבים בישראל בהיקף של כ-1 מיליון מ"ר, ושל כ-250 אלף מ"ר בחו"ל. שערוכי הנכסים בחו"ל השפיעו לחיוב על מניית החברה בחודשים האחרונים, והיא עלתה מנקודת השפל שרשמה באוגוסט בכ-60%, למחיר המשקף לה שווי של 1.1 מיליארד שקל.

דובר נכסים ובניין מסר כי "מעבר להודעת החברה לבורסה אין לנו מה להוסיף".

HSBC
 HSBC