אלשיך: "אם לא יקוים ההסכם, אוציא שוב את 'מעריב' למכירה"

עו"ד אלעד מן ביקש מביהמ"ש למנות בעל תפקיד שיבצע חקירות פרטיות על מה שהתרחש בעיתון "מעריב" ■ מהבקשה עולה תמונה חמורה של התערבות בנוגע לסיקור נושאים מסוימים בעיתון בתקופת השליטה של אי.די.בי

בדיון שנערך היום (ב') הביעה השופטת ורדה אלשיך מורת-רוח באשר להתנהלות שני הצדדים במשא-ומתן שמנהלת הנהלת "מעריב" עם עובדי ההפצה.

בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב סביב שורה של בקשות שהעביר הנאמן, איימה אלשיך, לאחר שהתבקשה להאריך את הקפאת ההליכים, ואמרה: "אם אין קיום הסכם אני אוציא את העיתון למכירה חדשה. יש לי הרגשה שמתנהל כאן משא-ומתן שלא בניקיון-כפיים".

הנאמנים ביקשו הארכה בחודש בכדי למצות את המשא-ומתן התקוע מול חברת ההפצה, המעסיקה 900 עובדים.

לדברי אלשיך, "כל הסיפור נגע להעסקת עובדים והדרך שבה יועסקו העובדים. לא עשיתי את המהלך הזה כדי שמישהו יחזיק בעיתון ויעשה מה שהוא רוצה".

נאמני העיתון ביקשו למכור את השלד הבורסאי של "מעריב" לקבוצת משקיעים בראשותו של ויקטור תשובה. כלומר, לשמור לעצמם רק את הפעילות השוטפת של "מעריב" ולמכור את הפלטפורמה הבורסאית שלה.

תמונה חמורה של התערבות

בתוך כך, תמונה חמורה על ההתנהלות ב"מעריב" עולה מבקשה שהגיש עו"ד אלעד מן לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. במסגרת הפנייה מבקשת מן למנות בעל תפקיד מיוחד שיבצע חקירות פרטיות כדי לגלות עדויות שיאפשרו נקיטת הליכים נגד נושאי משרה ובעלי מניות לשעבר בחברה.

לדברי עו"ד אלעד מן, שהגיש את הבקשה, הגיעו לידיו עדויות וראיות על עבירה לכאורה על שורה של חוקים, והתנהלות סדרתית לא תקינה של נושאי משרה ובעלי מניות ב"מעריב" בתקופתו של נוחי דנקנר ולפניו עופר נמרודי.

בשורה ארוכה של עניינים המגובים בכ-840 עמודים של סימוכין, מצא מן פגמים בעסקת מכירת בית "מעריב" להכשרת היישוב במארס 2009. על-פי חוות-דעת שמאית מטעמו, נעשו הפחתות בשיעור של 25% השוות כ-8 מיליון שקל משווי הנכס.

כמו כן, מן מציג ראיות לכאורה להפרת תקנון החברה בעניין עצמאות המערכת וההפרדה בין הדירקטוריון ובעלי השליטה ובעלי העיתון. בין היתר הוא טוען כי הפרשן הכלכלי יהודה שרוני קיבל הנחיות מפורשות מגורמים בקבוצת אי.די.בי באשר לסיקור פרשת דני דנקנר, כי נעשתה הטיית תכנים סדרתית בכל הנוגע לסיקור נושאים כמו מהפכת הסלולר, נושא הריכוזיות, מלחמת החיתולים בין רשתות השיווק והמחאה החברתית.

מחלוקת על העסקה עם בן-צבי

מן מתייחס במיוחד לעורך לשעבר, ניר חפץ. לדבריו, חפץ פעל באופן שיטתי על-פי הנחיות גורמים שונים באי.די.בי ובכלל זה נוחי דנקנר, בכל הקשור לעבודת המערכת, ובעצם שימש כעושה דברם. על-פי הבקשה לבית המשפט, חפץ גרם נזקים כספיים גדולים לעיתון, לאחר שלעיתים תכופות הביא לעיכוב הדפסת העיתון בלילה לאחר ששינה תכנים ברגע האחרון. כמו כן, הביא חפץ להדפסה מיותרת של עשרות אלפי עותקי "מוסף שבת" שנגנזו בשל עבירת צנזורה שלא טופלה כראוי על-ידי העיתון. חפץ לא הגיב לדברים.

הבקשה כוללת התייחסות רחבה לנושא עסקת המכירה לשלמה בן-צבי. מן טוען כי כל האינדיקציות באשר לעסקת בן-צבי בדיונים בדירקטוריון החברה, מובילים למסקנה שלדעת הדירקטוריון העסקה לא הייתה טובה מספיק. למשל הדח"צ נחום לנגנטל אמר באחד הדיונים, "אין הצדקה לאישור העסקה".

טל רז, המנכ"ל, אמר בדירקטוריון, "העסקה הקודמת הייתה יותר טובה, אשר כללה התחייבות חד-משמעית של הרוכש לתשלום התמורה".

מן מציין בבקשה כי "שני דירקטורים מרכזיים, עופר נמרודי ונוחי דנקנר, כלל לא השתתפו באף אחת מתוך 5 הישיבות שהתקיימו בדירקטוריון מסוף אוגוסט ועד לכניסת החברה להקפאת הליכים".

לדבריו, אי-נוכחותם היא הפרת אמונים ומראה שהדברים לא באמת התנהלו בחדר הדיונים.