הבדיחה היא עלינו

מירי רגב למדה כראוי את מלאכת הפחדת הציבור מנתניהו ושטייניץ

מירי רגב הביאה דרגות חדשות של תוקפנות אל תוך התרבות הפוליטית הישראלית בעיקר בנושאים מדיניים ובביטויי לשון, אך עכשיו היא מביאה תובנות עמוקות בתחום הכלכלי. היא משווה אותנו לונצוואלה, ליוון, לספרד ואומרת שמפלגת העבודה היא סוציאל דמוקרטית שתביא לפשיטת רגל כמו המדינות הללו.

רגב למדה כראוי את המסרים מנתניהו ושטייניץ הנהנים להפחיד את הציבור בעודם מובילים מדיניות המביאה להגדלת פערים והעמקת העוני ושמדרדרת אותנו למצב של מדינות כמו מקסיקו. כדאי שרגב וחבריה למלפגת הליכוד ביתנו יתעדכנו שכבר היום אנחנו במקום הראשון בעוני בין מדינות ה-OECD ומקום חמישי באי השוויון.

מפלגת העבודה אכן אומרת בקול רם שצריכים לעשות רוויזיה בסדר הכלכלי בישראל, אך הציבור מסכים: לפני שנה וחצי יצאו מאות אלפי אנשים לרחובות ומאחוריהם עמדו 85% מהציבור שאמרו 'די' לסדר הכלכלי והחברתי של נתניהו. צעירים ומבוגרים במדינת ישראל קוראים בעיתונים שמדינת ישראל היא מהמובילות בעולם אבל חווים על בשרם את הפערים החברתיים ההולכים וגדלים. חלקים שלמים של אוכלוסייה נזרקים מתחת לקו העוני בלי סיכוי אמיתי לגמור את החודש ולצאת מהמעגל האין סופי של חובות. זאת המציאות שמייצרת לנו מפלגתה של מירי רגב.

אבל לא רק האזרחים כורעים תחת הנטל, 450,000 עסקים קטנים מגלים שלהיות עצמאי בישראל זה להיות לגמרי לבד. הם מגלים שכדי לקחת אשראי, הם צריכים לתת ערבות אישית וגם אז הם מקבלים ריביות ברמה של השוק האפור. הם מגלים שגם אם הם דואגים לפנסיה ולזכויות העובדים שלהם, להם עצמם כמעט בלתי אפשרי לחסוך לחיסכון פנסיוני והמערכת. הם מגלים שחצי מזמנם וחלק גדול מהעלות של הפעלת העסק שלהם מוקדשים להדיינות עם הרשויות בישראל שבמקום לקדם אותם מאטות אותם.

אתמול סיירתי בשוק מחנה יהודה בירושלים שנחשב למעוז מובהק של הימין, אך לא עוד. הלכתי בין סמטאות השוק שדווקא היו מלאות בקונים ובתיירים ושאלתי את אלי מזרחי יו"ר ועד סוחרי השוק למה הוא הזמין אותי בתור יו"ר מטה ההיי-טק והעסקים הקטנים של המפלגה.

"זאת בדיוק הבעיה", אמר מזרחי, "לכאורה הכל נראה בסדר, אבל זה רק בגלל שהחיים שלנו כעצמאים הם סוג של מאבק מתמיד דווקא נגד הרשויות שאמורות לרצות בהצלחתנו, אבל אם אנחנו מצליחים, זה כנגד כל הסיכויים. להוציא רשיון עסק היום זה טירוף, לקבל אשראי או הלוואה זה בבחינת נס וההצלחה שלנו היא רק למראית עין, אנחנו נאבקים ללא הפסקה ואנחנו עושים את זה ללא עזרה כל מהממשלה או הרשויות".

המשכנו בסיור ועוד ועוד בעלי עסקים קטנים המטירו עלי ועל חברי למפלגה חיליק בר בעיות שהן תוצאה ישירה של המדיניות הכלכלית של נתניהו.

"אם כל כך הרבה בעיות כאן בשוק, שאלתי את מזרחי, "מדוע אתם נחשבים למעוז ליכוד מובהק?"

"לא כולם פה בשוק זה ביבי או ליכוד", ענה מזרחי, "יש כאן 350 בעלי עסקים, עם מגוון של דעות. אני למשל עם מפלגת העבודה".

אז למה מפלגת העבודה תוביל מדיניות ממשלתית שונה?

מפלגת העבודה בראש ובראשונה תחזיר חמצן למערכת ותוציא את מיליוני האזרחים ומאות אלפי העסקים מאווירת הדכדוך, האוברדרפט, והדכאון העסקי שבהם הם שרויים. העסקים הקטנים הם ליבת הכלכלה בישראל והם זקוקים לבשורה.

הם זקוקים לאשראי בנקאי וריביות כמו באירופה, הם זקוקים לרגולציה שמעודדת אותם לפעול ולא חוסמת פעילות עסקית. הם זקוקים לתנאי תשלום שלא דורשים מהם לתת אשראי של למעלה ממאה יום בביצוע עבודה (שוטף פלוס...), הם צריכים לדעת שמישהו דואג להם, ואם משהו ברור היום, זה שאף אחד לא עושה זאת בממשלה הנוכחית.

המדיניות הכלכלית של ממשלת נתניהו זורה הרס בכל פינה ולא רק אצל בעלי העסקים. המדיניות הכלכלית של ממשלת נתניהו דוחקת אותנו לפינה אפלה - אתמול שנת 2012 נגמרה עם שורה ארוכה של התייקרויות: חשמל, מים, מזון ודיור - שנת 2013 נפתחת ללא בשורה כלכלית, ומה שעצוב הוא שממשלת הליכוד צוחקת על אזרחי ישראל וקוראת לכלכלה שלה "כלכלה חופשית עם רגישות חברתית". הבדיחה היא עלינו.

אראל מרגלית הוא מספר 10 ברשימת העבודה לכנסת (ומייסד ויו"ר קרן ההון סיכון JVP)