זליכה: "אמרתי לנתניהו - כל זוג צעיר במדינה יקלל אותך"

החשב הכללי לשעבר השתתף באירוע ה"עימות" שהתקיים אמש במודיעין ■ זליכה אמר כי הממשלה ב-4 שנותיה פגעה במנגנון התחרותיות, העלתה את אחוזי האבטלה, דיכאה את הצמיחה והביאה למצב בו הכנסות המדינה ירדו ונוצר גרעון

לאחר שלפני מספר ימים עורר הד ציבורי גדול כאשר חשף כי "לראשונה יצביע עבור מפלגת העבודה", החשב הכללי לשעבר ירון לזיכה ממשיך לחשוף פרטים על לגבי שיתוף הפעולה שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבר. באירוע ה"עימות" שהתקיים אמש במודיעין ובו השתתפו השניים, זליכה האשים את נתניהו כי לא יישם את התוכנית הכלכלית אותה הם תיכננו לפני כ-4 שנים, עניין שהחמיר את מצב המשק ומעמד הביניים.

"אגלה לכם על שיחה בארבע עיניים שהיתה לי עם נתניהו. אמרתי לו - אם לא תיישם את התוכנית שעיבדנו יחד - כל זוג צעיר במדינה יקלל אותך", אמר זליכה והוסיף כי נתניהו היה שותף לדרך, אך משהבחין במדיניותו הכושלת והאובדנית, הפסיק לתמוך בו. "זה לא סוד שביבי ואני חברים טובים, פעלנו יחד לא אחת, ובשנים לא מעטות גם עבדנו יחד לטובת מטרות משותפות, ולכן כמישהו שני רואה בו חבר, ראיתי חובה להזהירו שאם ימשיך בדרך בה הוא מעדיף לא לריב עם בעלי ההון ולחלק את קופת הציבור בצורה מעוותת אני לא אהיה איתו כי האמת גדולה מהחברות".

זליכה סיפר כי לפני הבחירות הקודמות הציע לנתניהו לבנות תכנית כלכלית שאותה הציגו השניים לציבור, אך היא מעולם לא יושמה. "התכנית דברה על הגברת תחרותיות, על ביטול ההטבות לבעלי ההון, על הפחתת מע"מ ומכסים - שום דבר מהתכנית לא בוצע.

זליכה טען במהלך העימות כי הזהיר את נתניהו מפני עלייה חדה במחירי הדירות וכי ייעץ לנתניהו לפעול להעלאת הריבית כדי למנוע את העלייה הזו. "אעשה דבר שאני לא נוהג לעשות ואספר לכם על שיחה בארבע עיניים שהייתה לי עם נתניהו. למחרת הבחירות נתניהו הזמין אותי לפגישה, לאחר שכבר הספיק לשבת עם ראשי האוצר שהתנגדו לתוכנית והסביר שאינו יכול לבצעה כי האוצר מתנגד. כעסתי ואמרתי לו 'אני לא אעזור לך לאורך הקדנציה הזו אבל אצייד אותך בעצה אחרונה - אם לא תשמע לה כל זוג צעיר בארץ יחרף ויגדף אותה - אתה חייב לפעול להעלאת הריבית. אם היא לא תעלה בעוד 3 שנים מחירי הדיור יהיו ב50% יותר גבוהים מאלו של היום".

זליכה אמר בנוסף כי הממשלה ב-4 שנותיה פגעה במנגנון התחרותיות, העלתה את אחוזי האבטלה, דכאה את הצמיחה והביאה למצב בו הכנסות המדינה ירדו ונוצר גרעון. "את החשבון נתניהו מגיש לנו האזרחים. לא זו בלבד שיצר גרעונות לכל אורך 4 השנים, הטיל מס חברות רק על החברות הקטנות והבינוניות, והעניק פטור של עשרות מיליארדי שקלים לחברות הגדולות במשק, יש עוד חשבון של 20 מיליארד שקל שממתין לנו". המצביעים ב-22 בינואר מצביעים על מי שאליו יישלח החשבון. לצערי כשמדברים על מעמד הביניים בישראל מתכוונים גם לעשירון התשיעי והעשירי פה, שרמת החיים שלו כל כך ירדה שהיא מאפיינת את מעמד הביניים במערב. ומה שנחשב פה מעמד הביניים מאפיין את העניים במערב".

זליכה המשיך להאשים את ראש הממשלה בניהול כלכלי שגוי: "נתניהו מחלק את התקציב בצורה כזו שהוא מפחית באופן סיסטמתי מהשירותים הבסיסיים ביותר כשחינוך ובריאות בראשם. המשמעות היא שלאחר שהורדנו מה-7000 שקל נטו משכנתא מנופחת, דלק, חשמל, מזון ומים שנתניהו העלה את מחיריהם, תשלום מס הכנסה, אנחנו צריכים לשים כסף גם על חינוך ובריאות שנופלים עלינו".

כאמור, לפני מספר ימים זליכה חשף כי לראשונה בחייו יצביע עבור מפלגת העבודה אחרי שתמיד הצביע ליכוד. אמש הוא הופיע כמרצה אורח בכנס הכלכלי של העבודה במודיעין. זליכה אמר אז כי "אסור להצביע עבור מי שנכשל והמדיניות הכלכלית של נתניהו ושטייניץ נכשלה כשלון חרוץ.

זליכה הוסיף כי התוכנית הכלכלית של מפלגת העבודה היא ההיפך מתוכניתו של נתניהו, ויישומה יביא להורדת יוקר המחיה, לצמיחה, ולשיפור מצבו של מעמד הביניים, שבארבע שנות נתניהו היה נתון להתקפה מאורגנת ומרוכזת מכל כיוון אפשרי.