התנאי של דש איפקס: קיצוץ רבע מהשכר או הביתה

גם המנהלים הבכירים נקראים לשיחות ■ הגוף הממוזג יעסיק עפ"י ההערכות כ-700 עובדים, מחציתם מדש-איפקס ■ מקורב לתהליך: "זה עובד כמו פס ייצור, ועם סוללת עו"ד ומומחים, כדי להתמודד עם כל תסריט אפשרי"

ערב המיזוג עם מיטב, מבצע בית ההשקעות דש איפקס קיצוץ חד בשכר דרג הביניים והדרג הבכיר בחברה. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים מנהל בית ההשקעות שיחות עם חלק מעובדיו, לרבות המנהלים הבכירים, תוך שהוא מעמיד בפניהם שתי אפשרויות: המשך עבודה בגוף הממוזג בתמורה לקיצוץ של רבע מהשכר, או סיום העסקתם בבית ההשקעות. על פי ההערכות, הגוף הממוזג יעסיק כ-700 עובדים, מחציתם מדש איפקס (שמעסיק היום כ-450 עובדים).

"התהליך מאוד פשוט: מזמינים אותך לשיחה ומברכים אותך על שנבחרת לקחת חלק בגוף הממוזג. לאחר מכן מציבים בפניך תנאי - קיצוץ של 25% בשכר או מעבר לחדר הסמוך, בו מבצעים שימוע לפני פיטורין", מספר ל"גלובס" גורם בכיר המעורב בתהליך. "דש עובדים בצורה מאוד מסודרת, כמו פס ייצור. הכול נעשה בהתאם לתוכנית שנבנתה מראש, עם סוללת עורכי דין ומומחים, כך שהם מוכנים להתמודד עם כל תסריט אפשרי", הוא מוסיף.

את התהליך מנהלים אילן רביב, מנכ"ל מיטב ומי שלאחר המיזוג צפוי לנהל את בית ההשקעות השני בגודלו בישראל, ועידו נויברגר - עד לאחרונה מנכ"ל משותף של דש-איפקס.

לדברי הגורם הבכיר, חלק מהעובדים אליהם פנתה הנהלת דש נמצאים בבית ההשקעות תקופה ארוכה, כך שלא מן הנמנע כי פגיעה בשכרם תשפיע מהותית גם על תנאי הפרישה והפיצויים שלהם. לטענתו, "האפשרות לעזוב עם השכר הנוכחי וליהנות מפיצויים גבוהים, הרבה יותר אטרקטיבית".

בחודש שעבר חשף רביב את זהות ההנהלה הבכירה בגוף הממוזג, תוך שהוא מציין כי לכל המפוטרים (כ-100) תוענק חבילת פיצויים מוגדלת. מדובר במענק שנע בין ארבע משכורות חודשיות לבין סכום מינימלי של 15 אלף שקל לעובד.

באשר לעובדים שימשיכו בגוף הממוזג, ציין רביב: "קבענו טווח תגמול ראוי לכל תפקיד, אולם חלק מהעובדים המשובצים בתפקידי ניהול יעברו תהליך של התאמת שכר. מדובר בתהליך שהוא הכרחי, וכולל הפחתה שנעה בטווח של 10%-25% לעובד".

נציין, כי בהנהלת הגוף הממוזג צפויים לכהן מנהלים מדש וממיטב. ניתן להניח לכן, כי אלה המגיעים מדש, כגון עידן בירמן שיכהן כסמנכ"ל המכירות ויאיר ספלטר שימונה למנהל ההשקעות הראשי, זוכים אף הם לקחת חלק בתהליך המתואר לעיל.

המשכורות הגבוהות בתעשייה

אם כך, מדוע בדש בחרו בשיעור הקיצוץ הגבוה ביותר? ככל הנראה הדבר נובע מהעובדה ששכרם של צמרת בית ההשקעות נחשב לאחד מהגבוהים בתעשייה. יעידו על כך בין היתר עידו נויברגר וויקטור שמריך, המנכ"לים המשותפים של דש-איפקס שפרשו לאחרונה. השניים חילקו ביניהם ב-2011 עלות שכר של 13.3 מיליון שקל.

נויברגר, נזכיר, זכה באחרונה גם למענק חד פעמי של 2.5 מיליון שקל (נוסף על הבונוס הרבעוני תלוי התוצאות), רגע לפני שחוק שכר הבכירים (תיקון 20 לחוק החברות) נכנס לתוקפו. קובי לוינסון, שעזב את תפקיד מנכ"ל החברה הבת דש בית השקעות בסוף 2010 (ולאחר מכן שב לנהל אותה עד המיזוג), גרף באותה שנה שכר בעלות של 15.5 מיליון שקל.

בגוף הממוזג המספרים יהיו נמוכים משמעותית. צבי סטפק, שיכהן כיו"ר החברה-הבת דש, יזכה לשכר שנתי שוטף של 1.4 מיליון שקל (135 אלף שקל בחודש), ואילו אבנר סטפק, שיכהן כסגן יו"ר דש-מיטב, יקבל 1.17 מיליון שקל. בנוסף, השניים יסתפקו במענק של עד 2.85 מיליון שקל.

יו"ר בית ההשקעות, אלי ברקת, המכהן ב-40% משרה, יגרוף דמי ניהול של כ-770 אלף שקל. שכרו של רביב, שתפקידו יאחד למעשה גם את התפקידים שמילאו עד לאחרונה נויברגר, שמריך ולוינסון בדש, צפוי לעמוד על 1.8-3.3 מיליון שקל (בהתאם לעמידה ביעדים). ראוי לציין כי במסגרת השינויים שנעשו לקראת המיזוג, הופחתה עלות שכרם של צבי סטפק ובנו אבנר בכ-20%. השניים היו אמורים היו לקבל חבילת תגמול שנתית של 3.75 מיליון שקל כל אחד. גם שכרו של היו"ר ברקת הופחת ב-20%.

עלות העסקת בכיר דש
 עלות העסקת בכיר דש