"הגענו למצב שיש לילד סיכוי גבוה יותר להיות ח"כ מאשר כדורסלן"

יו"ר הארגון השחקנים, ניר אלון: "נאלץ להשבית את הליגה באפריל-מארס אם לא יורידו את כמות הזרים לשלושה. נפעל בכל הכוח". ראיון

ניר אלון פותח את הדלת בקומה השלישית בבניין ההסתדרות המתפורר. כמה דקות אחרי תחילת השיחה שלנו הוא מוציא קלסר, ואחר-כך עוד קלסר. ככל שהוא מתקדם בהקראת הנתונים מהקלסרים הללו, הוא בעצמו מתקשה להאמין מה רשום בדפים האלו, שהוא עצמו כתב רק כמה שעות קודם לכן. "הפועל חולון, רק 37% מדקות המשחק העונה הולכות לישראלים, היתר לזרים. נתניה? רק 32% מהדקות לישראלים. למה? תסביר לי למה? אילת רק 42.7% דקות לישראלים. אני מאוכזב מכל מיני מאמנים. אפשר לצפות ממאמנים ישראלים צעירים שישתפו יותר ישראלים. המצב גרוע מאוד. גרוע מאוד".

בשבוע שחלף מאז קבע ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב כי ספורטאים אמריקאים פטורים ממס עד הכנסה של 12 אלף דולר בחודש, החל ארגון שחקני הכדורסל בישראל להחריף את המאבק נגד שילוב של שחקנים זרים בליגות הכדורסל הישראליות. אלון, המשמש כיו"ר ארגון שחקני הכדורסל - גוף המאוגד בהסתדרות - מודה שהחלטת ביהמ"ש התחילה תגובת שרשרת, רק שהפעם בניגוד לפעמים קודמות - זה לא ייגמר באיומים. "השחקנים הישראלים באו אליי ואמרו לי שהם לא מוכנים להמשיך ככה יותר. הפעם אנחנו הולכים עד הסוף למקום שלא היינו בו מעולם, מבחינת צמצום כמות הזרים בכדורסל הישראלי. השטח בוער. ואין לנו בעיה עם זה, כי הגענו למצב שלשחקנים אין יותר מה להפסיד.

"לא ירחק היום שהשחקן הישראלי לא ירצה לשחק כדורסל. כמעט בלתי אפשרי היום לתפוס מקום בחמישייה. תחשוב איזה תהליך שחקן צריך לעבור, מקט-סל, ילדים, נערים, נוער, בוגרים, ובסוף כשהוא מגיע לבוגרים הוא מגלה שאין לו מקום כי קבוצות מעדיפות שחקנים זרים משיקולים כלכליים ולא מקצועיים. הגענו למצב שיש לילד סיכוי סטטיסטי גבוה יותר להיות חבר כנסת מאשר שחקן בליגת העל בכדורסל".

שיעור הדקות של ישראלים על הפרקט בליגת העל בכדורסל, עונת 2012/13
 שיעור הדקות של ישראלים על הפרקט בליגת העל בכדורסל, עונת 2012/13

***

את יריית הפתיחה למאבק הוציא השבוע אלון לדרך ביחד עם היועמ"ש של ההסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, עם הליך משפטי שיסתיים בעתירה לבג"ץ כנגד משרד הפנים עקב "מדיניותו המקלה במתן אישורים לשחקנים זרים המגיעים לשחק בישראל". הכוונה היא להקשיח את הקריטריונים שיאפשרו העסקתם של כדורסלנים זרים בארץ. "על מנת לייבא עובד זר לארץ, יש לקבל היתר ממשרד הפנים", מסביר אלון. "החוק אומר שיש לתת את ההיתר רק כאשר אין היצע של עובדים מקומיים בתחום, כמו בחקלאות או בבניין או עובדים סיעודיים, או כאשר מדובר ב'מומחה' בתחום שלא קיים במדינה. אבל זה לא המצב בכדורסל, פה יש מלא ישראלים שהקדישו את זמנם וכספם. בנוסף, יש אקדמיה מקצועית שמכשירה כדורסלנים. אם אכן מדובר ב'מומחים' שמגיעים לכאן לשחק כדורסל, אנחנו רוצים שייקבעו קריטריונים ברורים לגבי מי הוא 'מומחה'. אם יש לו נעלי ספורט זה עוד לא הופך אותו ל'מומחה'. גם העובדה שהם מגיעים לפה בשכר לא בהכרח גבוה יותר, בזכות אותן הקלות מס, מעלה את החשד כי הם מגיעים לפה משיקולים כלכליים ולא בגלל איזושהי 'מומחיות' יתרה".

עו"ד שמיר מוסיף כי "יש איזושהי טענה פריפריאלית שהחבר'ה האלה הם 'מומחים'. הנחת העבודה הזאת אומרת שאם אני מארה"ב ויש לי דרכון זר, אז אני כוכב. אנחנו חושבים שלא ייתכן שנותנים היתרים בלי קריטריונים, ללא שיקול דעת. יש שחקנים שמקבלים היתר ואחרי חודש חוזרים לארה"ב, אחרי שדפקו מקום עבודה לישראלי".

***

במקביל להליך המשפטי נרקם מאבק ארגוני של השחקנים כנגד מנהלי הגופים המנהלים את הכדורסל בישראל - מינהלת הליגה ואיגוד הכדורסל. כשאלון מדבר על מצבו הרע של השחקן הישראלי, הוא מדבר קודם כל על דקות משחק. "כשחתמנו על ההסכם הנוכחי חשבנו שהמצב יהיה טוב יותר. ההסכם היום אומר שקבוצה יכולה לבחור בתחילת העונה בין שתי חלופות - או 'חוק רוסי' שמאפשר שישה זרים בטופס המשחק אבל לא יותר משלושה זרים על המגרש בו-זמנית, או ארבעה זרים בלבד.

"אבל התברר לנו שהמצב הורע. מתוך 200 דקות במשחק שיש למאמן לחלק, במקרים מסוימים בקושי 60 דקות הולכות לישראלים. הממוצע בליגה הוא בסביבות 40% דקות לישראלים, לעומת 60% לזרים. אבל בפועל המצב עוד יותר גרוע, בהתחשב בכך שחלק גדול מהדקות שישראלים מקבלים הם כבר בגארבג'-טיים. משתמשים בשחקן הישראלי בשביל להוציא אאוטים. הפכנו לליגה שנותנת הכי הרבה ביטוי לשחקנים זרים. מתוך 44 שחקנים זרים שמשחקים כרגע בארץ, 29 משחקים מעל 30 דקות בממוצע למשחק. אין שום נתון כזה בכל אירופה. רק שלושה ישראלים מקבלים בממוצע יותר מ-30 דקות במשחק. הליגה שהכי מתקרבת לנתונים הללו היא הליגה הצרפתית, שאצלה יש 21 זרים שמקבלים מעל 30 דקות בממוצע למשחק, וזה קורה בליגה של 16 קבוצות, לא 12 כמו אצלנו. אנחנו הליגה מספר 1 באירופה בעניין הזה של העדפת דקות משחק לזרים".

על-פניו נראה שדווקא הצלחתם בהסכם הקודם, עם ההסכמה לרדת לארבעה זרים.

"ארבעה זרים זו טעות גדולה שלא תחזור יותר. ישבתי עם ראשי המינהלת השבוע והבהרתי להם שהישראלים לא יסכימו לעוד עונה כזאת, ואם צריך לא תהיה ליגה. לאור מה שאני שומע העונה מהשחקנים, איפשהו במארס-אפריל אנחנו נבקש לסגור הסכם שיכלול הפחתת הזרים לשלושה".

מארס-אפריל זה עדיין בתוך העונה הנוכחית?

"נכון, כי המטרה היא ברורה. אם צריך אנחנו לא נאפשר לסיים את העונה הזאת, במידה ולא ייחתם הסכם על הפחתת מספר הזרים. ניאלץ לשבות. חוץ מזה, שהקבוצות צריכות להיערך לעונה הבאה מבחינת מספר הזרים, ואי אפשר לחכות עם ההחלטה הזאת עד לקיץ. מה גם שבקיץ אין לנו יכולת ארגונית".

יש בעיה אובייקטיבית שיש קבוצות עם אינטרס אחר, למשל מכבי ת"א שלא יכולה לחיות עם שלושה זרים בגלל המשחקים שלה באירופה.

"זה לא מאבק שלנו נגד מכבי. מכבי כבודה במקומה מונח, והיא חלק בלתי נפרד מהליגה הישראלית. אנחנו רק רוצים שהשחקנים הישראלים ישחקו יותר. באירופה שישחקו עם כמה זרים שהם רוצים, לא אכפת לי. הליגה הישראלית היא חלון הראווה של השחקן הישראלי ומן הראוי לתת לו ביטוי בליגה שלו. ראיתי את מכבי ת"א נגד סיינה ביום חמישי שעבר ביורוליג. בשלב מסוים היו על המגרש חמישה זרים. נרדמתי. לא מעניין אותי לראות חמישה זרים".

כדורסל: כמות כדורסלנים זרים בליגות אירופה שמשחקים בממוצע מעל 30 דקות במשחק
 כדורסל: כמות כדורסלנים זרים בליגות אירופה שמשחקים בממוצע מעל 30 דקות במשחק

***

במסגרת הפגישה השבוע עם יו"ר המינהלת חדש, שמואל פרנקל, העלו ראשי ארגון השחקנים גם אפשרות מהפכנית לנסות וליישם בליגה הסכם קיבוצי, בדומה לזה המונהג ב-NBA. "לא היתה למינהלת אף טענה אחת הגיונית למה שלא יהיה הסכם קיבוצי. זה הסכם שיכול להסדיר ל-10 שנים את כל הבעיות שיש פה. תקרת שכר, רצפת שכר, פיזור שחקנים בליגה, הכל. נפגשתי עם היועץ המשפטי של ה-NBA בעניין הזה, ואין בכלל ספק שהסכם קיבוצי יכול לשקף את כל האינטרסים שבשוק הישראלי. תוכל להגיע למשחק ולא לדעת מראש מי תהיה האלופה ומי תנצח בסוף העונה".

מה הסיכוי שזה יקרה?

"זה רעיון שצריך מישהו עם הרבה ביצים בצד השני כדי שיעביר מהלך כזה. בינתיים לנו הכי חשוב ששחקן ישראלי יקבל יותר דקות. אבל בכל פעם זה רק הולך יותר ויותר אחורה. ב-1996 היו פה שני זרים, ואז התחילו את הקלות המס של 25% לספורטאים, ופתאום כולם מיהרו להביא עוד ועוד זרים. זה שאתה נותן מענה ומביא עוד ועוד שחקנים זרים, זה כמו צרכן סמים שצריך עוד ועוד סמים. צריך פעם אחת ולתמיד לגמור עם ההתמכרות הזאת. לא יכול להיות שמי שיבוא לשחק בארץ, הקריטריון היחיד זה שיש לו פספורט וזוג נעלי ספורט".

אתה לא יכול להגיד שלא עושים משהו לטובת השחקן הישראלי. הנה, יש את האקדמיה של האיגוד שנפתחה בווינגייט.

"אז מתגאים בזה שיש אקדמיה ומשקיעים באקדמיה, אבל מה זה נותן? אנשים ששיחקו שלוש שנים באקדמיה בוקר צהריים וערב, ישנו אכלו ושתו כדורסל, ובסוף רואים דקה פה דקה שם. הנה, הפועל ירושלים, מקום רביעי בשיתוף ישראלים עם 46% מסך הדקות. משחק שם רפי מנקו, שחקן עילוי, שיחק עד עכשיו העונה שלוש דקות. ייתכן כזה דבר?"

במהלך העשור האחרון הייתם באותו צומת בדיוק, אבל לא הלכתם עד הסוף עם המאבק.

"אנחנו נפעל בכל הכוח בגזרה המשפטית והאירגונית. ככל שאני חושב על זה יותר, זה פשוט לא נתפס. שיש שחקנים שרוצים לשחק, ובא מישהו מאמריקה ותופס להם את המקום ועוד לא משלם מס. השנה זה יהיה שונה, אתה יודע למה? כי פשוט אין יותר לשחקנים מה להפסיד".