כמה מנדטים מביא יופי חיצוני

מי יעסוק בשאלה זו כשברור שהפמיניסטיות יצרחו "געוואלד!!!"

אילת שקד היא אישה צעירה ויפה. מאוד אפילו. יאיר לפיד הוא גבר צעיר וגם כן לא מכוער. אני מוצא לנכון לציין זאת מכיוון שלרבים בתקשורת יש רתיעה מכך. כאילו - מה הקשר? מה שחשוב זה המוח, העמדות, המעשים - היופי הוא הבל, לא? ממש לא. בטח לא בפוליטיקה, בטח בריבוע לא בבחירות הללו.

ההרהור על הקשר בין היופי והפוליטיקה גבר אצלי כאשר ראיתי את אחת מתמונות הבחירות של הבית היהודי: המנהיג נפתלי בנט ולצדו אילת שקד. גם הוא, נפתלי, נראה לא רע. ביחד הם ללא ספק מראה מלבב. במיוחד היא, צריך לומר.

אילת שקד / צלם: יונתן בלום
 אילת שקד / צלם: יונתן בלום

היופי הוא (גם) אני

יש הטוענים כי התייחסות למראהו של איש ציבור מבטאת זלזול באישיותו. בעיניי זה מגוחך. היופי הוא חלק מהאדם, ממש כמו לבו, מוחו, וכל דבר אחר בו. לפעמים יותר. כשאנחנו פוגשים אישה יפה אנחנו מתנהגים אליה באותו האופן כמו לאישה שאינה כזאת? או שאנחנו, הגברים, מתחילים להתחנחן ולפלבל כדי למצוא חן בעיניה? ואני מניח שזה נכון גם לגבי נשים בנוכחות גברים נאים ונפוחי שרירים.

מאז ומתמיד היה היופי גורם מקדם. אבל זה נעשה יותר משמעותי ובולט ככל שהטלוויזיה משתלטת יותר על הצורה שבה אנחנו רואים את העולם. זו כמובן הסיבה שמפלגות מחפשות את מה שקרוי סלבריטאים, כלומר פרצופים, לא מחשבות ורעיונות. אין חובה להיות יפה כדי לזכות בסלבריטאות. אבל זה לא מזיק. לא, זה מועיל, מאוד.

פוחדים מה"געוואלד" הפמיניסטי

כמה מנדטים שווה יופיה של שקד? במפלגתה חושבים שלא מעט. עובדה, במפלגה זו יש בכירים וותיקים ממנה, אבל היא זו שמופיעה בפרונט לצד המנהיג. אבל כדי לדעת בצורה מדעית יותר על הקשר בין היופי לבין המנדט, צריך לחקור, לעשות סקר. אבל מי יעז להתעסק עם השאלה הזאת, כאשר הוא יודע שמעבר לפינה תמתין לו עדת פמיניסטיות שתצרח: "געוואלד!!!"

בהעדר מחקר, לא נותר אלא לשער. הייתי מהמר שבזכות הפרזנטציה של שקד הבית היהודי מקבל - כמה מנדטים? שניים? שלושה? ארבעה? נגיד שלושה? זה המון. אמנם לא הכול זה המראה, במקרה הספציפי של שקד מדובר באישה מאד אינטליגנטית ויודעת לדבר. גם יופי וגם אינטליגנציה - זה כבר שילוב ששווה מנדטים. לא יכול להיות אחרת.

יופי ללא תשתית

איך קיבל לפיד 15, 20, 30 מנדטים עוד לפני שנכנס למרוץ. בזכות מה, תגידו לי? הספרים שלו? גם רם אורן כותב ספרים מהסוג הזה, ואפילו יותר מצליחים, ובאשר לאיכות לשניהם אין במה להתגאות. בזכות מאמריו הדובשניים, הסיפורים על הילדים והאישה השנונה?

כל מה שלפיד עושה בכתיבה, עשו לפני שנים לא רבות בעיתונים כמו "לאשה" ו"בלייזר". אבל הטלוויזיה העבירה אותו לקידמת הבמה ה"רצינית", מבלי שתהיה לכך תשתית עניינית המצדיקה זאת.

אין צורך במסיכות

בינתיים, צורת ההצבעה לא נקבעת רק, או אפילו בעיקר, על ידי המראה החיצוני. אבל תסתכלו מסביב - כמה זמן זה עוד יימשך? כמה אנחנו רחוקים מכך שיפיופה או יפיוף מתוכניות ערוץ 2 יגיעו - לאן? נדמה שהשמיים הם הגבול.

אז מה אני רוצה? שיאסרו על כניסת יפים לפוליטיקה? שיטילו עליהם לעטות מסיכות עד יום הבחירות? ובכן, בסך הכול אני מציע שהצביעות הזאת תיפסק, שיפי המראה ישמש נושא לגיטימי לבחינת מכלול כשירותו של מועמד, ממש כמו אלמנטים אחרים המרכיבים את אישיותו, כמו דברים אחרים בו המשפיעים על הצבעתנו. זה יותר מדי לבקש?

matigolan@globes.co.il