עסקונה כרגיל

מי ייבחר לראשות הוועד האולימפי הבינלאומי אחרי 12 שנות שלטון של ז'אק רוג? ■ תחזית לקראת ההחלטות הקריטיות שיילקחו השנה בפדרציות הספורט

אפשר לצאת מהבונקר, לשלוף החוצה בזהירות את הראש, ולגלות שהעולם לא נחרב, החייזרים לא נחתו, ו-2013 התחילה. לא תהיה הקפצה המונית של בני אדם לממד החמישי, והיחידים שהגיעו לשם (סימן היכר: זחיחות בלתי מוסברת) הם ראשי פיפ"א ואופ"א. כנראה שהכל יימשך כרגיל השנה, גם אצל עסקונת הספורט העולמית, שכמה החלטות קריטיות לפניה. לרגל השנה החדשה, "גלובספורט" מנסה את כוחו בחיזוי התוצאות של ההחלטות האלה. פחות מוצלחים ממאמיני המאיה לא נוכל להיות.

1. בספטמבר יתארח המועדון האקסקלוסיבי הנודד של הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) לקונגרס מפואר בבואנוס איירס, ארגנטינה. יותר ממאה שועי עולם, רוזנים בני ומשפחות מלוכה, ספורטאים מעוטרים, נציגי פוליטיקה, כלכלה ותעשייה, יתכנסו כדי לקבל החלטות חשובות עבור עולם הספורט כולו.

קודם כל, ייבחר נשיא חדש, משהשלים ז'אק רוג הבלגי את 12 השנים המקסימליות בתפקיד. רוג היה שייט אולימפי שלוש פעמים, ובו בזמן שחקן נבחרת בלגיה בראגבי. חוץ מזה הוא כירורג אורטופדי, דוקטור מעוטר, רוזן וחבר מסדר אבירים. זה סוג קורות החיים שמצפים לו בארגון הזה.

התקנון החמור של הוועד האולימפי מתיר הצגת מועמדות רק שלושה חודשים לפני הבחירות, אוסר כל התערבות חיצונית, אזכור יריבים, הבטחות, מתנות או דילים. ובכל זאת אפשר כבר לדעת מי יתמודד.

הבחירה תיפול כנראה בין שלושה. סיר מיאנג נג הסינגפורי מאד רוצה את התפקיד, פעיל מאחורי הקלעים בשנה האחרונה. נג הרים את משחקי הנוער במדינה והוועד האולימפי רוצה להתקרב לאסיה. אבל לריצ'רד קאריון יש בכל זאת סיכויים עדיפים. אחרי הכל הוא בנקאי בן בנקאי, יו"ר ומנכ"ל של "פופולאר", הבנק הפורטוריקני הגדול. והוועד האולימפי שונה בסדרי הגודל שלו מוועד הבית הרגיל. בשש השנים הקרובות הוא צריך להכניס, לנהל ולחלק כ-6 מיליארד דולר לפחות. ולשפר את נושא הספונסרים והחסויות, בו הוא מזדנב אחרי אופ"א ופיפ"א. קאריון עמד בראש ועדת הכספים ו-ועד הביקורת של ה-IOC, והוא המועמד המועדף על רוג.

בכל זאת, את הכסף כדאי לשים על הגרמני. ד"ר תומאס באך הוא סייף שזכה בזהב במונטריאול 1976. מאז הוא רשם ברזומה שלו את תפקיד יו"ר התאחדות הספורט האולימפי בגרמניה, סגן נשיא הוועד האולימפי, כמו גם פוזיציה בכירה בבית הדין הגבוה לערעורי ספורט בלוזאן (CAS). באך הוא המקושר שבין חברי ה-IOC, ומושך בחוטים כבר שנים ארוכות. לא רק בדרכו לתפקיד לו הוא ממתין כבר 16 שנה, אלא גם כמי שיכול להוביל את הארגון לאסטרטגיה חדשה ומודרנית. מצד שני, יש מי שמזהיר שבאך מחזיק מעצמו יותר מדי, ומביא כדוגמא את הכישלון של המועמדות לאולימפיאדת החורף מינכן 2018 שבאך עמד מאחוריה, ובבירור היה בהלם כשפיונגיאנג נבחרה. וגם רוג לא מת עליו.

המשימה האולימפית הבאה היא בחירת העיר המארחת למשחקי 2020. מדריד, לפני ארבע שנים, היתה רשומה כמועמדת הבטוחה, אחרי שני כישלונות רצופים בחצי הגמר. אבל מאז זרמו הרבה מפגינים ברחובות בירת ספרד, והמדינה לא נראית כמצליחה להתגבר על המשבר הקשה. משחקים אולימפיים הם לא מה שמחכים לו המצביעים בספרד, והתמיכה בקרב הפוליטיקה והאוכלוסייה רק יורדת.

נשארה כמובן איסטנבול, שוויתרה על אירוח היורו עבור המועמדות האולימפית. הוועד האולימפי חותר לשיפור היחסים עם מדינות האיסלאם והמזרח התיכון, ומכולן טורקיה היא היחידה שיכולה להרים פרויקט ענק כזה, מה עוד שאין לוועד חשק להתעסק עם מועמדות קטארית למשחקי קיץ 2024. מצד שני, אחרי בייג'ין באה לונדון, ואחרי ריו צריך ה-IOC שוב שקט. מרוב ששתי המועמדות המרכזיות ייאבדו קולות במאבק ביניהן, יש סיכוי יותר מסביר שהשלישית תנצח. ההימור, אם כן, הולך לטוקיו. באופן יוצא דופן, תיבחר בכך גם האופציה המועדפת על הספורטאים עצמם.

2. בממלכת פיפ"א מתעסקים כרגע במלחמות פנימיות ובעסקים הרגילים. בכל זאת, החלטה אחת הם יצליחו להעביר השנה: הזזת מונדיאל 2022 לחורף. הקטארים נכנסו לצבת. מצד אחד, ההתאחדות האסייתית. השייח' עלי אל-חאליפה מבחריין, סגן ראש ההתאחדות מקומית, אמר לקראת פתיחת "גביע המפרץ" בארצו: "יש לנו עוד 10 שנים, זמן מספיק להזיז את המונדיאל לחורף. אז לקטארים יש תכנית, בעיה שלהם. באיזור שלנו החורף הוא הפתרון העדיף". הדעה שלו לא בלתי חשובה, לאור העובדה שהיו"ר שלו, השייך סלמאן אל-חאליפה, ימונה השנה לנשיא ההתאחדות האסייתית.

מצד שני של הצבת, פלאטיני הבלתי נלאה. "את האליפות יש לקיים ברגע הנכון, אנחנו צריכים להגן על הכדורגל. זה ממש יהיה דבר טוב, וכולם ירוויחו ממנו", אמר בפתיחת כנס הספורט בדובאי בשבוע שעבר. פלאטיני ממצב את עצמו כרגע בצד ההפוך לנשיא פיפ"א, ספ בלאטר בכל דרך. רק שדרף הפעילות של קטאר בצרפת והתפקוד של בנו של פלאטיני בקרן ההשקעות הקטארית באירופה (זאת שגם מנהלת את פריס סן-ז'רמן), נותנים למילה של נשיא אופ"א עוד משקל. רק את הרעיון הנוסף "כדאי יהיה להעביר גם משחקים למדינות שכנות" הוא יכול לקבור כבר עכשיו.

3. בטלוויזיה, למרות הציפיות, לא עבר העולם לראות ב-2012 ספורט בתלת-ממד, וגם השנה זה לא יקרה. בעוד הרגלי הצפייה הסתגלו מהר מאד ל-HD, עוד מוקדם לקבוע האם שיטת ה-3D, שבינתיים סובלת מחבלי לידה קשים, תצליח לחדור. פיפ"א, מבחינתה, לא ממש מקדמת את העניין הזה: היא חתמה על חוזי צילום דו-ממדיים בלבד למונדיאל ברזיל, שיתקיים רק באמצע 2014. ברור שהמהפכה תתחיל, אם בכלל, באיזשהו אירוע ספורט מרכזי.

בתור עומדת גם טכנולוגיית אולטרה HD, של 4,000 ו-8,000 פיקסלים, שצפויה לספק לתלת-ממד תחרות בתחום עתידנות הצפייה בספורט.