אחרי המכירה ל-Kone מפינלנד: לא צפוי זעזוע בישראליפט

החברה הפינית השלימה בימים האחרונים את רכישת חברת המעליות והדרגנועים הישראלית ישראליפט

חברת קונה (Corporation Kone) מפינלנד השלימה בימים האחרונים את רכישת חברת המעליות והדרגנועים ישראליפט שפועלת באזור התעשייה קדימה שבשרון ומעסיקה כ-330 עובדים.

בקונה ובחברת ישראליפט שבבעלות מיכאל אילן לא דיווחו על היקף העסקה. ישראליפט הוקמה לפני כ-45 שנה, בידי יעקב אילן ז"ל ובנו, מיכאל המשיך לנהל אותה.

במהלך העשור האחרון ישראליפט שימשה כמפיצה של מוצרי קונה בישראל והיא מחזיקה בה בכ-12 אלף מעליות ומדרגות נעות. בחברת קונה אמרו כי "לישראליפט יש ידע מצוין במוצרים שלנו והיא פתחה קשרי לקוחות חזקים בשוק". בחברה הפינית אמרו עוד כי חרף הרכישה של 100% מהחברה הישראלית, ישראליפט תמשיך לשאת את שמה ואת המותג שלה ותפעל כחברה עצמאית.

קונה נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחום תעשיית המעליות, המדרגות הנעות והדלתות האוטומטיות. היא מעסיקה כ-35 אלף עובדים.

בהנהלת ישראליפט סירבו להתייחס לעסקה עם קונה. עם זאת, גורמים בתעשייה שמקורבים לעסקה, העריכו כי חרף מכירתה לחברה הפינית - לא צפויים להיעשות בחברה שינויים משמעותיים וכי המבנה הנוכחי שלה עתיד להישמר: "על פי הערכות, העסקה הזאת תעשה לישראליפט רק טוב, ומצב הרוח בחברה במהלך הימים האחרונים מצוין", אמר אחד המקורבים.

כבר באמצע שנות ה-90' קונה הפינית גילתה עניין בשוק הישראלי, ובמקביל לשיתוף פעולה הדוק עם ישראליפט, היא בחנה אפשרות לרכש של חברות מקומיות. על-פי אחד הפרסומים משנת 1996, חברת הענק החליטה באותה עת להשהות את התכנית האסטרטגית שמתייחסת להשקעות בישראל וזאת בעקבות מה שהוסבר דאז "עיכובים בתהליך השלום".

אלא שמאז, הקשר בין קונה לבין ישראליפט התהדק והחברה הפינית הלכה וביססה את מעמדה בשוק הישראלי. כיום היא נחשבת כאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בתחום המעליות והמדרגות הנעות בישראל וזאת, לצד חברות נוספות שמובילות את הענף ובהן נחושתן-שינדלר ואלקטרה.

בשנת 2007 כשל ניסיון להשגת עסקה לאיחוד ישראליפט עם נחושתן-שינדלר וזאת, בעקבות מגבלות מהותיות שהטילה על המהלך הרשות להגבלים עסקיים. טרם המגבלות של הרשות, סוכם בין הצדדים כי נחושתן-שינדלר תרכוש את ישראליפט שירותים, שעוסקת בתחום המעליות בכ-200-250 מיליון שקל ואילו ישראליפט תעשיות, שעוסקת בתחום הפיננסים תישאר בידי משפחת אילן.