לראשונה: רשות המסים הבריטית פרסמה את רשימת עברייני המס הגדולים

הציגה תצלומים של 32 מעלימי מס, שנידונו יחד ל-155 שנות מאסר ■ ביקורת: "רודפים את האזרח הקטן, תוך התעלמות מהעלמות המס של המגזר הבנקאי"

‎רשימת עברייני המס הגדולים ביותר של 2012 - ממבריחי סיגריות ואלכוהול עד יועצי מס שממציאים ללקוחותיהם העשירים תוכניות מורכבות להעלמות מס - פורסמה לראשונה באתר מס ההכנסה והמכס הבריטי, ‏HMRC‏.

‏השירות הציג תצלומים של 32 מעלימי מס, שנידונו בשנה שעברה לעונשי מאסר כוללים של 155 שנים ו-10 חודשים, באתר התמונות פליקר. הרשימה כוללת 4 גברים שנידונו יחד ל-21 שנות מאסר ו-3 חודשים, באחת מפרשות הברחת האלכוהול הגדולות בבריטניה, בהיקף של 50 מיליון ליש"ט בשנה.

‏יתר השמות ב"היכל הבושה" הם של יבואן שום, סוחרי פלטינה, סוחרים בנקודות זיכוי מזויפות לפליטת פחמן ורמאים מתוחכמים שמשיגים החזרי מע"מ בשווי מיליוני ליש"ט על טלפונים ניידים.

‏רק אדם אחד ברשימה היה יועץ מס מקצועי. הוא סייע בהפעלת תוכנית להעלמת מס בסך 70 מיליון ליש"ט ללקוחות עשירים, ונכלא באוקטובר ל-4 שנים.

‏דיוויד גאוק, תת-שר האוצר הבריטי, אמר בעקבות הפרסום: "אנחנו מקווים שפרסום התצלומים הללו יעביר את המסר שתמיד משתלם לדווח על כל ההכנסות, ומעלימי מס רק צוברים לעצמם צרות. רוב האנשים מצייתים לחוקים ומשלמים מה שהם חייבים, אך ‏HMRC‏ מטפל ביד קשה באלה שאינם נוהגים כך".

‏רשימה נוסח ה-‏FBI‏ האמריקני של "עברייני המס המבוקשים ביותר", החייבים למדינה יותר מ-700 מיליון ליש"ט ופורסמה על-ידי ‏HMRC‏ באתר פליקר ביולי, רשמה מאז יותר מ-600 אלף כניסות.

‎‎רודפים את הקטנים

‏המהלכים הללו הם חלק מהמסע הממשלתי נגד העלמות מס בבריטניה, שהושקעו בו מיליארד ליש"ט, אך המבקרים טוענים כי בעוד ש"עבריינים רגילים" מקבלים טיפול נוקשה, בעלי חשבונות בנקים בשווייץ בשווי מיליונים רבים של ליש"ט, שידוע בוודאות שהם מעלימי מס, מקבלים טיפול מקל הכולל התחייבות לאנונימיות וחסינות מפני תביעה.

‏ריצ'רד מרפי מארגון ‏Tax Research UK‏, שהוביל קמפיינים נגד העלמת מס על-ידי חברות רב-לאומיות, אמר לעיתון "הגרדיאן": "אני שמח ש-‏HMRC‏ מטפל בעבריינים הפשוטים, אבל ישנם גם עברייני השוליים. מתי הם יתחילו לטפל גם במיליארדים המוחזקים בשווייץ? הם יודעים מיהם האנשים וכמה מס הם העלימו, אך האנשים הללו מקבלים ערובות לאנונימיות ולחסינות מתביעה במסגרת אמנת הדיווח של ליכטנשטיין".

‏מרפי הוסיף כי "האמת היא שאנשים 'נחמדים' לא יראו את תמונותיהם בעיתונות או באינטרנט. יש סנוביות נסתרת בתרגיל הזה: זה מבוסס מעמדות ורודפים את האנשים הקטנים, תוך התעלמות מהעלמות המס המאורגנות של המגזר הבנקאי".

‏אחרים טוענים כי פרסום התמונות בצורה מביישת עשוי להרתיע עשירים וחברות. פיל ברוויק, שותף בחברת עורכי דין בינלאומית, אמר ל"גרדיאן": "ראינו רבים שמתוודים מרצונם במסגרת מנגנון ליכטנשטיין. לאפשרות שתמונתם תתפרסם אם הם לא ידווחו מרצונם על הכנסותיהם יש אפקט מרתיע אמיתי. אנשים באים מרצונם הטוב ומכניסים סכומים ניכרים לקופת האוצר בעלות נמוכה מאוד".

‏ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר בשבוע שעבר כי טיפול נוקשה בהעלמת מס בינלאומית יהיה אחת העדיפויות של ממשלתו בדיוני 8‏G‏ של המדינות המפותחות הגדולות השנה. ואולם, מבקריו טוענים כי הקיצוצים התקציביים באגף מס ההכנסה הופכים את ההבטחה הזאת לריקה מתוכן. ‏‎‎‏