עצומה בארה"ב: להנפיק מטבע של טריליון דולר לתשלום החוב

העצומה, עליה חתמו אלפים, מבקשת להימנע מהגעה לתקרת החוב: "על אף שזה נראה כצעד קיצוני ולא מחויב המציאות, זה לא יותר אבסורדי מלשחק פוטבול פוליטי עם הכלכלה האמריקנית והגלובלית"

עצומה חדשה צוברת פופולריות בארה"ב וקוראת לממשל להנפיק מטבע חד פעמי על סך טריליון דולר. הרעיון אמנם נשמע אבסורדי, אך ייתכן שבוושינגטון ייאלצו בקרוב לדון בו, שכן כל עצומה הכוללת 25 אלף חתימות ומעלה מחייבת תשובה מהבית הלבן.

מאחורי הרעיון עומד חוק שהתקבל בארה"ב בתקופת כהונתו של הנשיא קלינטון, לפיו משרד האוצר האמריקני יכול להנפיק מטבע פלטינה בכל סכום שרק ירצה, ללא קשר לערכה האמיתי של המתכת באותו זמן.

כעת, לאור החובות העצומים של הממשל האמריקני, ועל רקע תקרת החוב אליה ארה"ב תגיע עד פברואר, קוראים אזרחים אמריקניים להנפיק את המטבע בעל הסכום האסטרונומי, שאמור לספק לממשל כלי לשלם את חובותיו, ולהפקיד אותו בפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני.

בעצומה נכתב כי "על ידי יצירת מטבע הפלטינה החדש בעל ערך של טריליון דולר, נמנע מההגעה האבסורדית והבלתי נמנעת לתקרת החוב, בשני צעדים פשוטים ומהירים! על אף שזה נראה כצעד קיצוני ולא מחויב המציאות, זה לא יותר אבסורדי מלשחק פוטבול פוליטי עם הכלכלה האמריקנית והגלובלית".

בימים האחרונים העניין תופס תאוצה, וגורמים שונים בממשל ובמגזר הפיננסי בארה"ב דנים בחוקיות ובלגיטימיות של מהלך כזה.

התומכים במהלך כזה טוענים שזו הדרך היחידה בה אובמה יוכל להמנע מלקצץ בתקציבי הביטוח הלאומי, מה שדורש הקונגרס בתמורה להעלאת תקרת החוב. אם תקרת החוב לא תועלה, יהיו לכך השלכות הרסניות, כפי שהזהיר היום הנשיא אובמה. למעשה, ארה"ב לא תוכל ללוות כסף ולא תוכל לשלם את חובותיה.

יחד עם זאת, המתנגדים להנפקת המטבע מזהירים כמובן מפני התפרצות של היפר-אינפלציה, שכן כך הממשלה תיצור כסף חדש יש-מאין, למטרה מובהקת של הלוואה פיננסית.