אז מה יקרה לדולר ב-2013?

5 גורמים שיכריעו את מסלולו של המטבע האמריקני

חילוקי הדעות קשים בקרב חברי הפד האמריקאי נחשפו בפרוטוקולים שהתפרסמו בסוף השבוע החולף. השווקים הופתעו מההסתברות הגבוהה להפסקת תכנית רכישות האג"ח עוד השנה. תארו לעצמכם את תגובתו של מכור לסמים, שעד כה קיבלם בחינם, כשלפתע מודיעים לו שהאספקה עומדת להסתיים. התגובה ברורה - קריז בלתי נשלט.

כיצד ישפיעו התפתחויות אלו ואחרות על שוק המט"ח המקומי?

המתקפה על השקל בחסות הדפסות הכסף המסיביות של הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם, מקרבת שוב את סל המטבעות לשפל שלו. הדולר איבד תוך חודש 6% מערכו ונגע בשפל של 3.7 שקל לדולר. בסוף השבוע נרשמה התאוששות קלה במקביל להתחזקותו מול רוב מטבעות העולם אולם יהא זה מוקדם מדי להגדיר זאת שינוי מגמה.

חמישה גורמים ישפיעו על שער הדולר ויקבעו את מסלולו במהלך 2013 :

הפעילות הספקולטיבית - שחקני המט"ח הוכיחו לא פעם ולא פעמיים שהם הקובעים את כללי המשחק, לעיתים אף בניגוד לכל הגיון כלכלי. הבנקים הזרים הודיעו כבר לפני שלושה חודשים שבסוף השנה ייסחר הדולר סביב 3.75 וכך היה. כל עוד יש להם יד חופשית לפעול הם יעשו בשקל כרצונם.

מעורבות בנק ישראל - בנק ישראל אינו חש בנוח עם התחזקות השקל שמאיימת עוד יותר על הצמיחה הנמוכה בלאו בכי. התעשיינים שוב קוראים לו להתערב במסחר אולם לעניות דעתי תהא זו טעות. כמו שהפחתת הריבית לא שינתה מאום ,כך גם ההתערבויות במתכונת הקיימת לא יועילו מעבר לטווח של שעות בודדות. על מנת להצר את צעדיהם של הספקולנטים יש לפעול באמצעים רגולטורים כגון הגדלת דרישת הביטחונות מהפעילים ומצד האוצר הטלת מס על תנועות הון כפי שנעשה בהצלחה רבה בברזיל.

מאזן התשלומים - הגירעון המסחרי ששבר בשנת 2012 את שיא כל הזמנים,קטן במקצת ברבעון האחרון עקב המיתון שמתחיל לתת את אותותיו גם אצלנו (צריך להגיד את זה בלחש על מנת שחלילה שר האוצר שלנו לא ישמע ויתרגז). במאזן התשלומים זה בא לידי ביטוי בצורת קיטון משמעותי ביבוא. כמו כן במידה ואכן תחל אספקת גז סדירה בחודש מאי כפי שכולם מקווים ועל כך מבססים תחזיות צמיחה עתידיות, יקטנו עוד יותר היקפי היבוא.

מלחמת המטבעות - בסוף השבוע ראינו היטב כיצד משפיע האיום בהפסקת פעולת מדפסות הכסף על השחקנים.כולם נוהרים לדולר. שבירת רמת 1.30 דולר לאירו תעניק לבנק ישראל,ליצואנים ולתעשייה המקומית עוד כמה ימים של שקט. בינינו לבין עצמנו לא הייתי סומך על זה יותר מדי.

המצב הגיאו פוליטי - האיום האיראני ישוב ויצוץ לקראת הרבעון השני.לבחירות בישראל ולממשלה שתקום יהיה משקל רב בהחלטות המשחק של הפעילים בשוק המט"ח המקומי. ככל שהאיום ייתפס כרציני, תוסט שוב ישראל לשולי מפת משחקי המט"ח עד שתתבהר העננה, כפי שארע בקיץ 2012.

לסיכום צפוייה לנו שנה תנודתית. ליבואנים מומלץ בחום להגן על משלוחי היבוא בכל פעם שהדולר יתקרב לרמת 3.70 שקלים לדולר. ליצואנים מומלץ לנצל רמות של 4 שקלים לדולר להגנות והמרות עתידיות. לחובבי משחק המטבעות מומלץ ללמוד היטב גלישה. סוף השבוע שעבר הוכיח כי תנאי הגלישה בשנת 2013 יהיו מצוינים.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי.
תוכלו להמשיך את התקשורת איתו דרך מאמר זה במשך כל השבוע.