כלל ביטוח מחסלת את כלל פיננסים: מוכרת להראל את קרנות הנאמנות וניהול התיקים ב-210 מ' ש'

(עדכון) - הפסקת מסחר מלאה במניות כלל ביטוח והראל ■ תשלום של 185 מיליון שקל מהסכום האמור נזקף לתמורה על קרנות הנאמנות והיתרה, 25 מיליון שקל, עבור ניהול התיקים ■ איזי כהן: "מתמקדים בפעילות הליבה"

כעשור לאחר שהקימה את פעילות השירותים הפיננסיים שלה, קבוצת כלל ביטוח מחסלת את החברה-הבת כלל פיננסים ויוצאת מהתחום בשן ועין. היום (ב') חתמה כלל פיננסים על הסכם למכירת פעילויות קרנות הנאמנות וניהול התיקים שלה, המהוות את ליבת עסקיה, למתחרה הראל השקעות בתמורה ל-210 מיליון שקל.

תשלום של 185 מיליון שקל מהסכום האמור נזקף לתמורה על קרנות הנאמנות והיתרה, 25 מיליון שקל, עבור ניהול התיקים. השלמת העסקה תלויה במספר תנאים מתלים בהם אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, רשות ניירות ערך ועוד, והשלמתה צפויה להימשך מספר חודשים.

כלל פיננסים צפויה לרשום בדוחותיה הכספיים הפסד הנאמד בשלב זה בסך של כ-32 מיליון שקל. כמו כן, החברה צופה הפסד נוסף הנאמד בשלב זה בגובה של כ-22 מיליון שקל הנובע בעיקר מהפחתת נכסים קבועים אחרים וכן בגין הפרשות לעובדים.

כלל ביטוח , שבשליטת קבוצת אי.די.בי, השיקה את כלל פיננסים ב-2003, כשבשנים שבאו לאחר מכן הכניסה לתוכה פעילויות שונות ובראשן קרנות הנאמנות שנרכשו מדיסקונט (אילנות דיסקונט) תמורת 580 מיליון שקל - סכום שרובו הופחת להפסד בשנים הבאות.

בעבר נחשבה כלל פיננסים לדוגמה לפעילות פיננסים מוצלחת של חברות ביטוח והיוותה מודל לחיקוי. ואולם, בשנים האחרונות הידרדרה החברה, צברה חובות כבדים, ולמעשה היא ממשיכה להתקיים בזכות הזרמות הון של החברה-האם כלל ביטוח.

כעת כלל פיננסים, שלאחרונה מכרה את פעילות ניהול הנכסים שלה בחו"ל, הופכת להיות גוף מינורי. המכירה האמורה - של עיקר הפעילות של החברה - מתווספת למגעים מקבילים שהחברה מנהלת למכירת כלל פיננסים נגזרים, כאשר גם חבר הבורסה של בית ההשקעות נמצא על המדף.

מכירת פעילויות הליבה של כלל פיננסים נעשית במסגרת מהלכי אגרסיביים ומהירים שמוביל איזי כהן, המנכ"ל החדש של קבוצת כלל ביטוח, להציף ערך רב ככל הניתן בפרק הזמן הקצר ככל הניתן. כהן, שנכנס לתפקידו רשמית רק בתחילת דצמבר האחרון, כבר נפטר מכלל פעילויות הקבוצה בחו"ל, החליף חלק משמעותי מהנהלת החברה ואף מעוניין למכור פעילויות נוספות - כפי הנראה בתחום האשראי הצרכני, למשל.

בכוונתו של כהן להתמקד רק בעסקי הביטוח והחיסכון הפנסיוני של הקבוצה. על פי ההערכות בשוק כהן קיבל יד חופשית מנוחי דנקנר לעשות ככל שיחפוץ בכלל ביטוח, במטרה למכור את החברה מהר ככל הניתן ו/או להציף ערך בכל צורה אחרת מהר ככל הניתן.

כלל פיננסים התחייבה כי לאחר מועד השלמת העסקה לא תעסוק בפעילות ניהול תיקים ו/או בפעילות ניהול קרנות נאמנות, וכל זאת לתקופה של 4 שנים ממועד השלמת העסקה.

איזי כהן, המכהן גם כיו"ר כלל פיננסים, הסביר ש"ההחלטה על ביצוע העסקה הינה חלק מאסטרטגיית החברה להתמקד בפעילות הליבה הכוללת ביטוח ופנסיה כמוצרים עיקריים ומובילים, תוך ייעוד עודפי ההון לפעילות זו... אנו עושים מאמצים רבים לשלב בקבוצת כלל את העובדים שלא ייקלטו בהראל, בתפקידים דומים לתפקידיהם או להציע להם הכשרה מקצועית ושילוב בתפקידים אחרים".

הראל ממשיכה לצמוח ברכישות

מבחינת הראל , שבשליטת משפחת המבורגר, מדובר בהמשך ביסוס החברה באמצעות רכישות של פעילויות מתחרות. עבור הראל, שרכשה לאחר רפורמת בכר את קרנות הנאמנות פיא מלאומי, מדובר בתוספת ניכרת לפעילות. תוספת זו תקרב את הראל להפניקס שמחזיקה נכון להיום בפעילות הפיננסית הגדולה ביותר מקרב חברות הביטוח.

יו"ר הראל פיננסים הוא שמעון אלקבץ ומנכ"ל בית ההשקעות הוא סמי בבקוב. לאחר מיזוג פעילות כלל פיננסים לתוכה הראל תהפוך למנהלת קרנות הנאמנות הגדולה בשוק - עם נכסים בהיקף של כ-29.8 מיליארד שקל, לעומת 28.3 מיליון שקל למיטב-דש ו-28.2 מיליארד שקל בפסגות. נכון לסוף הרבעון השלישי ב-2012 כלל פיננסים ניהל תיקים בהיקף של כ-8 מיליארד שקל (בניכוי פוליסות חיסכון של כלל ביטוח).

עסקה זו מתווספת לרכישת תיק ביטוח החיים של אליהו חברה לביטוח, שהראל רכשה לאחרונה בתמורה לכ-210 מיליון שקל. לאחר השלמת הרכישה קבוצת הראל תנהל נכסים של כ-140 מיליארד שקל.

לדברי אלקבץ, המכהן גם כמנכ"ל משותף בהראל השקעות, "בעסקה זו אנו מזהים פעילות איכותית עם אנשים מקצועיים, המשתלבת היטב בליבת העסקים של פעילות הפיננסים בהראל".