מנכ"ל נתיבי איילון: "פתחנו את כל הנתיבים לתנועה"; כמעט כל תחנות הרכבת בת"א פועלות

(עדכונים שוטפים) - במשטרת ישראל וחברת נתיבי איילון מעדכנים כי הכביש נפתח לתנועה ■ נהגים זועמים: "מה יקרה במלחמה?"הכנרת מתמלאתלנדאו: "מחירי המים לא באחריותנו"Waze הפנתה נהגים לנתיבי איילון החסומים

המערכת החורפית הסוערת רחוקה מסיום: הלילה התחזקו הרוחות והגשמים והמגמה הזו נמשכת גם היום (ג'). הרוחות צפויות להגיע למהירות של 80-100 קילומטרים בשעה, ובירושלים הטמפרטורות יגיעו הלילה ל-3 מעלות בלבד.

נתיבי איילון נחסמו הבוקר כמעט לחלוטין, כאשר כעת הם פתוחים לתנועה באופן מלא - וזאת, לאחר שהנחל עלה על גדותיו. "פתחנו את כל הנתיבים לתנועה", אמר בריאיון לגל"צ מנכ"ל נתיבי איילון, אבי חודין. "אם יהיה צורך לעצור שוב את התנועה מחשש לסכנה לנוסעים - אנחנו ערוכים ועם היד על הדופק. אין כרגע צפי שהנתיבים ייסגרו שוב, אבל אם שוב יעלה הנחל על גדותיו - נעדכן".

תנועת הרכבות הופסקה חלקית ובשעות הצהריים נפתחו מחדש כל תחנות ת"א פרט לתחנת עזריאלי. תחנת הרצליה הוצפה שוב ונסגרה. כמו כן, בשל הצפה של מסילה באזור נחל האילון קו נתניה רחובות מבוטל וקו ירושלים-ת"א מתחיל ומסתיים בלוד. בכביש מס' 1 נחסם הנתיב המהיר בקטע שבין שפירים לת"א.

"נערכנו מבעוד מועד"

בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט אמר חודין, כי המצב היה כמעט בלתי נמנע והגדיר אותו בלתי נשלט. "נערכנו מבעוד מועד", אמר. "לא הפתיע אותנו שיש מצב כזה כי אנו למודי ניסיון וכל שנה אנו מתרגלים את עצמנו לפי תחזית מזג האוויר".

לדבריו, רק לפני 21 שנה היה מצב דומה באיילון: "זה קורה במדינות מתוקנות בעולם, אחת ל-50 שנה יכול להיות מצב כזה שאיילון יגלוש לכביש, למים יש חוקים משלהם, גם בארה"ב היה את סופת 'סנדי' למרות כל ההכנות".

חודין ציין כי נתיבי איילון נבנו כמו שהם על-פי החלטות שהתקבלו במדינה לפני 50 שנה. "לקחו בחשבון את התרחיש הזה, אבל באמת מדובר באירוע חריג הפעם", אמר. הוא קיווה שבהמשך היום הנתיבים ייפתחו לחלוטין: "אנו עושים ככל שניתן, המקום הכי בעייתי הוא גשר מוזס - לפניו ואחריו, יש שם שלולית ענקית".

אמיר ג'יבלי, מפקד משטרת התנועה בת"א, אמר הבוקר לגל"צ: "המצב מחמיר אבל התנועה תידלדל לאט לאט. אין רכבים תקועים. העיר ת"א פקוקה - אם אין לכם משהו דחוף לעשות אל תצאו מהבית".

חשבונות המים ימשיכו לייבש לנו את הכיס

גשמי הזעף וזרימת המים המוגברת בנחלי הצפון שנקווים בכנרת, הוסיפו בתוך יממה כ-22 ס"מ למפלס האגם. רשות המים העריכה היום (ג') כי עם הימשכות הסערה, שעתידה להגיע הערב לשיא, יוסיף המפלס ויעלה בקצב מרשים גם בימים הקרובים. מאז תחילת הסערה, נמדדו בגליל העליון כ-250 מ"מ של מים; ברמת הגולן כ-200 מ"מ ובמרכז כ-150 מ"מ, מה שהוביל להצפת נחל איילון ולסגירת נתיבי איילון.

מאז תחילת החורף עלה מפלס הכנרת ביותר מ-80 ס"מ, אך נכון להבוקר עדיין חסרים למפלס מלא כ-2.70 מטרים. אף שהחורף הנוכחי הולך ומסתמן כגשום באופן חריג, ברשות המים עדיין לא צופים מצב של פתיחת הסכר בדגניה, ובכל מקרה, ממליצים לא לפתח ציפייה לירידה במחירי המים.

ברשות הבהירו כי מחירי המים הגבוהים לא מושפעים ממצב הגשם וממפלס הכנרת וכי הם משקפים את עלות ייצורם. לפי הרשות, יותר מ-40% מהמים שנצרכים במשקי הבית ברחבי הארץ - מקורם במתקני ההתפלה. רק רבע מהמים לשתייה נשאבים מהכנרת. שלושת מתקני ההתפלה המרכזיים - באשקלון, חדרה ופלמחים - מספקים כיום כ-330 מיליון קוב מים ובמהלך השנה הקרובה, עת ייפתחו שני מתקני ההתפלה החדשים בשורק ובאשדוד, יוזרמו לצנרת עוד כ-100 מיליון קוב של מים מותפלים. לפי הסברי הרשות, מחיר המים המותפלים גבוה באופן חריג - בעיקר בגלל עלויות החשמל הגבוהות. ברשות מציעים לציבור לא להתבלבל מהחורף הגשום, ואומרים כי גם בשנים הקרובות יימשכו המאמצים לפתח את תחום התפלת המים בישראל באופן שעד 2020 יעמדו לרשות משק המים שלה כ-750-800 מיליון קוב של מים מותפלים. מצב כזה, סבורים מומחים מרשות המים, יאפשר התמודדות טובה עם מצב של רצף של שנים שחונות, תוך הבטחה שמשק המים הישראלי יהיה אמין ויציב.

אלא שבנוסף לעליית מחירי החשמל, גם ההתקשרות ארוכת הטווח, למשך כ- 20 שנה עם מתקני ההתפלה, משפיעה על מחירי המים. לטענת רשות המים, התקשרויות אלה מהוות כמחצית ממחיר המים שמשלמים תושבי ישראל. כך, בזמן שמלאכת ההתפלה היקרה נמשכת, והיקף השאיבה מהכנרת וממי התהום הולך ופוחת - ברשות המים מסמנים מטרה חשובה לא פחות: לשקם את שלושת מקורות המים הטבעיים: אקוויפר ההר, אקוויפר החוף והכנרת - שבאופן מצטבר, צברו במהלך השנים האחרונות גירעון של יותר ממיליארד קוב מים.

החקלאים דורשים להכריז על אסון טבע

החקלאים התפללו לגשם וקיבלו מבול: בשדות אומדים נזקים שעשויים להסתכם בעשרות רבות של מיליוני שקלים, דורשים להכריז על אסון טבע ומזהירים מעליית מחירים של פירות וירקות. מאות חקלאים דיווחו ביומיים האחרונים על נזקים בהיקף של מיליונים לגידולים חקלאיים ולבתי גידול בעקבות הצפות וקריסת בתי גידול רבים.

דודי גינזבורג, מנכ"ל הקרן לנזקי טבע (קנט) שמבטחת נזקי טבע בחקלאות, העריך היום (ג') בשיחה עם "גלובס" את היקף הנזק לחקלאות בכמה עשרות מיליונים. לדבריו, מאז אתמול, עת פתחה הקרן חדר מצב מיוחד, הצטברו בו כ-500 דיווחים על נזקים כבדים: "רוב הנזק הוא באזור המרכז, שם יש בתי גידול רבים של אבוקדו ופרחים, ועל פי חלק מהדיווחים אירעו בחלק מן המקומות הצפות שפגעו בגידולים. רק בימים הקרובים נדע לאמוד את ההיקף המדויק של הנזק", אמר.

כ-90% מהחקלאים, שהם כ-17 אלף איש, מבוטחים באמצעות קנט במקרה של נזקי טבע ובאמצעותה עתידים לקבל פיצוי במקרה שיימצאו זכאים לכך. עם זאת, נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, קרא היום לממשלה לפעול למען הכרזה על אסון טבע, וזאת כדי להבטיח פיצוי לחקלאים רבים שתשתיות גידול שלהם נהרסו או ניזוקו קשות: "הנזקים לתשתיות גדולים ונאמדים כרגע בכ-100 מיליון שקל. אנחנו עוד אוספים, בסיוע של שמאים, נתונים ממקומות רבים ברחבי הארץ. כרגע ניכר שהמצב מאוד לא טוב, שכן כבישים שמובילים לאזורי גידול, כמו גם גשרים, חממות ועוד - ניזוקו בגלל הגשם הרב והרוחות העזות", אמר היום אמיתי.

לפי התאחדות האיכרים, באזור עמק החולה הוצפו שדות של גזר, בגליל המערבי ניזוקו פרדסים של קלמנטינות המיועדות לייצוא ומטעים רבים של אבוקדו נפגעו. כל אלה, כך העריך היום אמיתי, עתידים להשפיע בתוך שבועות אחדים על מחירי הירקות והפירות שעשויים להתייקר בשיעור של 5% עד 15%: "אם עד עכשיו מחירי הירקות והפירות התייקרו בעקבות הצמצום במספר העובדים הזרים, ההתייקרות הבאה תהיה בעקבות פגעי מזג האוויר", אמר אמיתי.

בארגון מגדלי העופות דיווחו על מקרים של תמותת עופות בלולים בעקבות הקור ונזק למבנים. שם התקשו להעריך בשלב זה את היקף הנזק. לדברי מזכ"ל ארגון מגדלי הפרחים, חממות גידול רבות ניזוקו - ומשקים רבים מתקשים לתפקד בעקבות הסופה.

המגזר העסקי: כ-15% מהעובדים נשארו בבית

פקקי ענק בגוש דן, רמזורים ששבקו ועורק התנועה המרכזי נתיבי איילון, שנחסם הבוקר בעקבות הגשמים העזים, גרמו הבוקר (ג') לרבים לחשוב פעמיים על יציאה לעבודה. על-פי בדיקות ראשוניות שעשו היום באיגוד לשכות המסחר בתל אביב בקרב בעלי עסקים ממרכז הארץ, העריך נשיא האיגוד, אוריאל לין, כי כ-15% מהעובדים במגזר העסקי נעדרו היום ממקומות העבודה: "מדובר ב-15% מתוך מגזר ענק של 2.2 מיליון עובדים. בנוסף להיעדרויות, כמובן שיש הפסדים בעקבות איחורים של עובדים למקומות העבודה כי מצב התשתיות בתוך הערים הקשה עליהם את התנועה בדרכים. אפשר גם להניח שיש לא מעט מקרים שבהם עובדים מעדיפים בימים כאלה 'להתחלות' ומקבלים על כך אישור מהרופא והם נשארים בבית", אמר.

לדברי לין, "הכישלון נמצא ברשויות המקומיות, שמעדיפות להשקיע בגינות, בנוי, בשבילי אופניים ובמקומות נוספים שיזכו אותם ביוקרה מצד התושבים. תוכניות הנדסיות כמו הרחבת כבישים וטיפול ברשת הניקוז הוזנחו, וזה משפיע על כולנו בימים כאלה. עם זאת, אנחנו מברכים על הגשם הזה", אמר.

לדברי מנכ"ל טלמניע, יצחק אליישיב, "חלק מהעובדים יעבדו מהבית ואת הישיבות נקיים בשיחות ועידה. הבעיה היא שחלק מהפגישות נצטרך לעשות בהמשך בחו"ל וזה יעלה לנו כסף רב וימי עבודה של אנשים".

חברת החשמל: לא צפויים שיבושים

בחברת החשמל צופים כי הביקוש לחשמל יגיע הערב לשיא של 11,200 מגה-ואט, אך להערכתם לא צפויות בעיות באספקה. מחברת החשמל נמסר כי התקלות שאירעו ביממה האחרונה תוקנו והחברה מספקת חשמל ל-99.8% מלקוחותיה.

כמו כן, מחוז י-ם השלים את היערכותו לקראת השלג הצפוי בבירה החל מהלילה. אתמול פרסמה החברה נתונים המעידים כי הזינוק בצריכה הביא לעלייה של 40% בעלות הדלק שהיא רוכשת לצורך ייצור חשמל, ל-17 מיליון דולר ליום לעומת 12 מיליון. עם זאת, המצב רחוק עדיין משיאי הביקוש שנרשמו בקיץ, שבמהלכו הגיעו עלויות הדלק ל-25 מיליון דולר ליום.

רק כמה טיפות בים
 רק כמה טיפות בים

כתבות נוספות בנושא:

כל הארץ פקקים: הכבישים שכדאי לכם להתרחק מהם היום

בדרך להתמלא? מפלס הכנרת זינק ב-22 ס"מ ביממה

לנדאו: "אנחנו לא אחראים להעלאת מחירי המים"

היום השחור של Waze: הפנתה נהגים לנתיבי איילון החסומים

הנהגים זועמים: "מה יקרה במלחמה אם זה מה שקורה בגשם?"

צפו בווידיאו: איילון הוצף - הרכבת "שטה" באזור עזריאלי

"המצב עלול להחמיר"

בתים בשכונת ידידיה ובשכונת הארגזים בתל אביב הוצפו בצהריים ותושבים פונו מבתיהם. בכפר שלם, תושבים פונו לאחר שמים שחדרו לבתיהם הרסו כליל את רכושם והגיעו, לדבריהם, עד גובה מטר. בשכונת בבלי פונה גן ילדים פרטי לאחר שמי הגשמים הציפו את המקום. צוותים גדולים של העירייה פועלים בכוחות מתוגברים במקום.

הכל החל סמוך לשעה 08:00 בבוקר, אז מי הגשמים החלו להציף את הנחל והמים הגיעו לבתים ברחוב 3694 בשכונת הארגזים. "המים עברו גובה מטר בתוך הבית, זרקו אותנו בשום מקום ויש לנו ממש נחל בחדרים - הכל שם ניזוק: הרהיטים, התרופות ואני מאוד מקווה שיפצו אותנו על זה כי אין לנו ביטוח על הבית", סיפר חביב קדוש, ששוכר דירה בשכונה.

לדבריו, הנחל הוא "כמו צונאמי". הוא העיד כי אישה בחודש תשיעי חולצה מהמקום לאחר שביתה הוצף לחלוטין: "עזרו להם לצאת מהמתחם אבל השאירו אותם בכביש הראשי, ובינתיים אנחנו מחוץ לבית תקועים בקור בלי בית לחזור אליו".

אבי עמר, אחד מבעלי הדירות הסביר כי המצב נוצר בשל בניין גדול שבנייתו פערה בור ונבנה מחוץ למתחם. "מישהו הגיע מהעירייה ראה את זה ואמר שאחרי שייגמר השיטפון 'יהיה בסדר', מה נעשה בינתיים? נישן ברחוב?", הוא זעם. הוא אמר כי היו אנשים שהביאו להם מיטה מתקפלת: "זה נראה להם מספיק, מה זה הטיפול המשפיל הזה?".

"המצב קשה מאוד ולבי עם התושבים הרבים שנמצאים בפקקים ברחבי הארץ", אמר לחדשות 2 באינטרנט ראש אגף התנועה ניצב ברונו שטיין. "כל מי שלא חייב לבוא שלא יגיע - אנו מעריכים כי המצב עלול עוד להחמיר". הוא אמר כי שוטרי אגף התנועה נמצאים בכבישים החל משלוש לפנות בוקר: "מי שצריך לצאת שייצא אבל צריך לקחת בחשבון שזה ייקח עוד מספר רב של שעות".

השיא עוד לפנינו

שיא הסערה עוד לפנינו והגשמים אמורים להתחזק בשעות הערב עד יום חמישי בצהריים, כך שישנו חשש כבד שנתיבי איילון ייסגרו למשך יותר מיממה. בהרי הצפון ובצפת צפוי לרדת שלג כבר הלילה. התנאים האופטימליים לשלג יימשכו עד יום חמישי בשעות הבוקר. "ממחר בבוקר ועד יום חמישי בצהריים יש סימנים טובים מאוד לשלג בהרים וגם בירושלים. זה ייערם", אמר דני רופ לגל"צ.

הטמפרטורות ימשיכו להיות נמוכות בכל אזורי הארץ, וכמוהן יישארו איתנו גם סופות הרעמים, הברקים, הרוחות החזקות וסכנת השטפונות וההצפות. בסוף השבוע צפויה המערכת החורפית להירגע והשבת תהיה נוחה יותר.

אתמול התחדש הגשם וממטרים עזים שטפו את צפון הארץ ואזור מישור החוף. בצומת מגן שבנגב נפצעו בינוני שני בני אדם לאחר שעץ נפל על רכבם, וברחוב ברטנורה בבני ברק נפצע קל הבוקר גבר, לאחר שענף עץ שעף ברוח פגע בגבו. פראמדיקים של מגן דוד אדום שהגיעו למקום העניקו לו טיפול רפואי.

הסערות הביאו עמן גם שיבושים באספקת החשמל בשרון: תושבים במספר ערים דיווחו על תקלות, ומחברת החשמל נמסר כי "צוותי החברה פועלים בשטח בתנאי מזג האוויר הקשים לתיקון התקלות ולהחזרת אספקת החשמל מהר ככל האפשר". בנוסף, נפגעו מספר חוטי חשמל בכפר סבא וברעננה. במספר אזורים בדרום חדלו הרמזורים מלפעול. במשטרה מבקשים מציבור הנהגים לנהוג במשנה זהירות ולדווח על התקלות.

עלויות הדלקים של חברת החשמל זינקו בשל הסערה; אתמול הסתכמו העלויות ב-17 מיליון דולר - זינוק של 41%. לשם השוואה, עלות הדלקים בימים החמים ביותר בקיץ עמדה על 25 מיליון דולר ליום.