החששות מתפוגגים, השווקים עולים - 4 המניות הללו יככבו

מדד מנהלי הרכש העולמי, פתרון בעיית הצוק הפיסקלי בארה"ב, העברת השלטון החלקה בסין והתפוגגות הערפל באירופה - כל הסימנים מלמדים שהגיע הזמן לבחון מחדש את הנעשה במגזר הכרייה והמתכות ■ הנה ארבע המלצות למניות מהמגזר שצפויות להצטיין השנה

אחרי המתנה של חצי שנה סופסוף זה קרה - מדד מנהלי הרכש העולמי חצה את רף 50 הנקודות. שיפור במדדי מנהלי הרכש בתעשייה בארה"ב, התרחבות בסין ועלייה באירופה (גם אם בטריטוריה שלילית) - כל אלו, בהובלת מדדי מנהלי הרכש של מגזר השירותים, הובילו מעלה את המדד העולמי. הנתון הזה, למרות שבריריותו, מהווה סימן שורי לתעשיות מחזוריות דוגמת הכרייה והמתכות. על מגזר נוסף שצפוי ליהנות מכך, התעשייה, כתבנו כאן בהרחבה לפני כחודש.

ביצועי מניות החברות, הפועלות בתחום הכרייה והמתכות, נמצאים בשיפור כבר כמה שבועות, בעקבות השיפור בנתוני המקרו בסין, שהיא צרכנית המתכות הגדולה לפרויקטים של תשתית ובינוי. מתחילת שנת 2011 המגזר הזה היה מהחלשים, כך שבשעה שמדד 500 S&P עלה ב-16%, ירד מדד חברות הכרייה והמתכות ב-35%.

בארה"ב, פתרון בעיית הצוק הפיסקלי והשיפור בנתוני המקרו, בהובלת מגזרי הבנייה, תשתיות האנרגיה והרכב, תומכים אף הם בביקוש למתכות בסיסיות בשנתיים הקרובות. פתרון נושא תקרת החוב והקיצוץ האוטומטי עדיין לפנינו, אבל נראה כי השפעתם על הכלכלה הריאלית תהיה נמוכה מזו של הצוק, שפגע בהתנהלות מנהלי החברות בחצי השנה האחרונה. אולם פתרון הנושא קריטי לצמיחה ולהתנהגות המשקיעים בסוף הרבעון.

בסין, העברה חלקה של השלטון, תוך המשך ביצוע פרויקטים של תשתית ובינוי בהיקף של מאות מיליארדי דולרים שהוכרזו על ידי הממשלה הקודמת, מבטיחה זרם ביקושים לתחום המתכות הבסיסיות. גם העונתיות בצבירת המלאים שם בתחילת שנה תורמת באחרונה לעליית מחירים בחלק מהמתכות.

באירופה הערפל מתחיל להתפוגג. שיפור בנתוני המקרו, כולל בספרד, איטליה ואף יוון, מחזק את ההערכה, כי היבשת תחזור לצמיחה חיובית במחצית השנייה של השנה. הבחירות בגרמניה בספטמבר מרמזות, כי הקנצלרית מרקל תעשה כל שביכולתה כדי להביא את האיחוד האירופי במצב מאוחד וחיובי מבחינה כלכלית.

אם נחבר את כל אלה יחד, ניתן להעריך בזהירות, כי נתוני הצמיחה ברבעונים הקרובים ימשיכו להתאושש. צמיחה זו, שתואץ בחצי השני של השנה, צפויה להביא לשיפור בביקושים הריאליים. נציין, כי המלצת UBS על מגזר הכרייה והמתכות היא עדיין "נייטרלי", תוך המתנה לנתונים תומכים נוספים מכיוון הכלכלה הריאלית, אולם המגזר, שהוזנח בתיקי השקעות רבים, ראוי לבחינה מחודשת.

לטווח בינוני וארוך

המגזר כולל חברות מתחומי הייצור והכרייה של מתכות שונות, החל מבסיסיות ועד יקרות כזהב וכסף, וכן חברות בתחום כריית פחם. ב-UBS עוקבים אחר מדד משולב של מספר נתונים מקרו-כלכליים, הרלוונטיים למחירי המתכות הבסיסיות, אשר כולל את מדדי מנהלי הרכש, הזמנות מפעלים, אישורי בנייה ועוד.

המדד נמצא בהתרחבות, ורומז אף הוא על שיפור אפשרי בביקושים ובמחירים לשנה הקרובה בארה"ב ובעולם. רמז נוסף לשיפור, ניתן לקבל מעלייה שנרשמה באחרונה בנתוני יצוא המתכות ממדינות כברזיל ורוסיה, למרות שעונתית חודשי סוף השנה הם חלשים בדרך כלל. בנוסף, המגזר צפוי לגידול המשמעותי ביותר ברווחי החברות בשנה הקרובה - גידול דו-ספרתי גבוה, שיכול אף להגיע ליותר מ-20% בחברות בארה"ב.

משקיעים המעוניינים להיחשף לתחום דרך תעודות סל, יכולים לעשות זאת דרך התעודה הנפוצה XME על השוק בארה"ב, או דרך תעודה חדשה שהונפקה על החברות הגלובליות (סימול: PICK). תעודה פחות סחירה על חברות כרייה בשווקים המתעוררים, היא EMT.

חברת ריו טינטו האוסטרלית מהווה את הקנייה האולטימטיבית בתחום הכרייה. זוהי חברת הכרייה המגוונת הגדולה בעולם, והיא בעלת מכרות נחושת, ברזל, פחם, אלומיניום, זהב ועוד. החברה מתרחבת בעולם דרך רכישות, כמו זו שביצעה באחרונה, של חברה הפועלת בתחום הפחם במוזמביק. החברה נהנית מהשיפור בצמיחה בשווקים מתעוררים, המהווים כמחצית מסך הכנסותיה. למרות העליות האחרונות במניה, מחירה חזר רק לרמתו מלפני שנה, והוא עדיין כמחצית מהמחיר ב-2008. החברה צפויה לצמיחת רווח של כ-25% השנה - מהשיעורים הגבוהים בתעשייה, ולהערכתנו, צמיחה זו עשויה עוד להתעדכן מעלה.

חברות גלנקור ואקסטרטה הודיעו על כוונת מיזוג. המיזוג מחכה לאישור הרגולטורים בסוף החודש הקרוב, וצפוי ליצור ענק כרייה בעל פעילויות בתחומים סחורות וכרייה רבים ומגוונים. אקסטרטה מביאה למיזוג את יכולות הכרייה בתחומי הנחושת, הפחם, הפלטינה והאבץ, וגלנקור מביאה את יכולותיה בתחום הסחורות, כולל מסחר, שינוע ואחסון. שתי החברות מומלצות "קנייה".

הזולה ביניהן היא גלנקור (GLEN.L), שהונפקה בבורסה של לונדון ב-2011, ומחיר מנייתה רחוק כ-30% ממחיר ההנפקה. המיזוג, אם יאושר, יביא לסינרגיה רבה, תוך קיצוץ עלויות והתרחבות גלובלית, כמו גם שליטה על כל המערך - מכרייה דרך ייצור ועד הפצה.

חברת Arcelormittal (סימול: MT), הרשומה בלוקסמבורג, היא יצרנית ומשווקת הברזל הגדולה בעולם, והכנסותיה השנה צפויות להגיע לכ-85 מיליארד דולר. החברה פועלת בעיקר במערב אירופה ובארה"ב, אך גם באסיה ואפריקה (כ-16% מהמכירות). החברה מתכננת להגדיל את כושר הייצור שלה בכ-65% בחמש השנים הקרובות, והצמיחה הגבוהה ברווח צפויה להימשך ל-2014. החברה הודיעה על מחיקה חד-פעמית גדולה בפעילותה באירופה ברבעון הקרוב, והדבר יפגע כמובן בתוצאות. התאוששות, גם אם איטית, בכלכלה באירופה בהמשך השנה, צפויה לשפר את תוצאות החברה וכן את הסנטימנט כלפיה.

חברת Mining Newmont (סימול: NEM) היא מפיקת הזהב הגדולה בעולם, עם פעילות גם בתחום הפקת נחושת, והיא היחידה בתחום הנמנית עם חברות ה-500 S&P. החברה, אשר לה 43 אלף עובדים, מפיקה בארה"ב, פרו, אוסטרליה, אינדונזיה וגאנה. הצפי לעליית מחירי הזהב והנחושת יתרום באופן טבעי לרווחי החברה, שמכירותיה השנה צפויות לעלות על 12 מיליארד דולר.

לסיכום, מגזרי המתכות והכרייה הם מחזוריים ותנודתיים, ומתאימים למשקיעים בעלי טווח השקעה בינוני וארוך, המבינים את התלות בין התחומים הללו להתרחבות הכלכלה העולמית ולהסרת חוסר הוודאות מכיוון תקרת החוב בארה"ב ברבעון הקרוב.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב- UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצות של ubs
 המומלצות של ubs