יאיר לפיד: לא נשב בממשלה שלא תביא לשיוויון בנטל

לפיד: "לנתניהו היתה הזדמנות היסטורית לגייס את החרדים ולהוציא אותם לשוק העבודה ולהטביע חותם אמיתי על החברה הישראלית, וברגע האחרון הוא נבהל וברח"

יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד, התחייב הערב כי מפלגתו לא תהיה חלק ממשלה שתביא לשוויון בנטל. במסיבת עיתונאים שכינס הערב בתל אביב תקף לפיד את נתניהו שלא קידם מציאת חלופה לחוק טל.

"לנתניהו היתה הזדמנות היסטורית לגייס את החרדים ולהוציא אותם לשוק העבודה ולהטביע חותם אמיתי על החברה הישראלית, וברגע האחרון הוא נבהל וברח", אמר לפיד. "אנחנו יודעים שהוא מעדיף לא לעשות כלום, כך שצריך להכריח אותו. זה התפקיד של "יש עתיד". לא ימרחו אותנו. לא תהיה עוד ועדה, לא יהיה ניסוח עמום בקווי היסוד, לא ימכרו לנו שנדון על זה לאחר הכניסה לממשלה. לא נקבל עוד מריחה נוסח ועדת פלסנר שתציל אותם מהצורך להתמודד עם הנושא, ואני רוצה להזהיר את הבוחרים מפני פתרונות הונאה נוסח נפתלי בנט, שאומר לציבור החילוני בקול רם "שיוויון בנטל" ואז רץ ולוחש באוזנם של הרבנים החרדים שלא ידאגו, הוא מתכוון רק לכאלה שאינם לומדי תורה".

לפיד קרא ליו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' "להפסיק להשתמט מן הנושא ולהפסיק להגיד שאינו חשוב, "האם יש דבר חשוב יותר מהשיוויון בפני החוק ומהשאלה איך תיראה החברה הישראלית?", שאל לפיד. "שלא ימכרו לנו שזה מסובך. זה לא מסובך. כולם צריכים להתגייס. או לשירות צבאי, או לשירות אזרחי. וכולם צריכים ללמוד לימודי ליב"ה, וכולם צריכים לעבוד".

לטענת יו"ר יש עתיד לא מדובר באמירה אנטי חרדית. "איש לא ימכור לי שיש פה אמירה אנטי חרדית, זו לא אמירה אנטי חרדית. אני לא מבקש מהם לעשות שום דבר שאני לא מבקש מהילדים שלי או מעצמי. ומי שלא ירכיב את הממשלה הבאה צריך לדעת. אנחנו לא מבקשים תיקים, אנחנו לא מבקשים כיסאות, לא בשביל זה הקמנו את "יש עתיד". אלה הערכים שלנו. לא נשב בממשלה שלא תגייס את החרדים ולא תכניס אותם לשוק העבודה. ושלא יגידו לכם שזה בלתי אפשרי, זה אפשרי לגמרי. כל מה שאנחנו צריכים זה שיהיה לנו מספיק כוח פוליטי, וזה יקרה".

במקביל, חזרה יו"ר "התנועה" ציפי לבני על עמדתה בכנס שהתקיים בקריה האקדמית בקרית אונו. "אני לא אשב בממשלת ימין קיצוני וחרדים. אני חזרתי כדי להישאר - היה קמפיין וספין מחושב מצד גורמים מסוימים- אני נשארת בכל תוצאה בכדי להילחם. לקחתי הכל בחשבון כאשר החלטתי לחזור. יכלתי בעבר לבחור בתפקידים ובחרתי בעקרונות- אני כאן כדי להילחם על דמותה של ישראל, להילחם על הסדר מדיני ועל מניעת הפיכתה של ישראל למדינת הלכה, להילחם על השוויון בנטל", אמרה לבני. "אני מקווה שהציבור יתעורר וייצא מהייאוש- ניתן להחליף את נתניהו, לא כתוב בכוכבים שהוא ראש הממשלה הנכנס. ישנה קבוצה גדולה של אנשים שעוד לא החליטו והם יכולים לשנות את כל התמונה. אני לא אהיה עלה תאנה לממשלה קיצונית- הצעתי להקים גוש של למעלה מ 40 מנדטים- אם נחליט שהולכים לאופוזיציה נתניהו יקים ממשלה רעועה וקיצונית אם נכפה על נתניהו ממשלת חירום לאומית נוכל לקדם את סדר יומנו. לצערי שלי ויאיר סירבו להצעתי. אני לא מתכוונת להיכנס לכל העניינים האישיים- הבהרתי להם שאת עמדתי אגיד גם בחוץ. אני מאמינה בשקיפות מלאה ולא דיברתי על עמדות של אחרים אלא על עמדותיי שלי."

ממטה הסברה של הליכוד-ישראל ביתנו נמסר בתגובה כי "אנחנו שמחים שלפיד מזדהה עם האג'נדה המשותפת של הליכוד - ישראל ביתנו שפעלו לחזק את הצעירים והחיילים ואף הכפילו את מענק השחרור של החיילים.יתרה מזאת, מאז פקיעת חוק טל (אוגוסט 2012), נכנסו למעלה מ-1,600 חרדים לתהליך הגיוס והתייצבות לצו ראשון.שינוי במדיניות השוויון בנטל היא תהליך נכון וחשוב, אך קצת יותר מורכב מלכתוב עליו בעיתון, בעיקר שאתה כותב ממערכת עיתון "במחנה"...אם אכן באמת חשוב ללפיד נושא השוויון בנטל, אז כדאי שיפסיק לשתף פעולה עם מפלגות השמאל שתומכות בנסיגות וויתורים לפלסטינים ויתרכז בשיתוף פעולה לקידום האג'נדה של שוויון בנטל עם הליכוד - ישראל ביתנו. רק ליכוד - ישראל ביתנו חזקה וגדולה תאפשר יישום מדיניות של שוויון בנטל, תוך הגדרת יעד ברור שכל צעיר וצעירה בהגיעם לגיל 18, ישרתו בצבא או בשירות לאומי".