הליכודניקים חוזרים הביתה

סקר מכון רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" מעניק לליכוד ביתנו 34 מנדטים

אחרי שבועיים שבהם יצאו הליכודניקים לרעות בשדות זרים, הם חוזרים הביתה: הירידה בסקרים של הליכוד ביתנו נבלמת בחריקת בלמים והמפלגה המאוחדת מעלה הילוך ואפילו מאיצה. סקר מכון רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" מעניק לליכוד ביתנו 2 מנדטים יותר מהשבוע שעבר, והמפלגה זוכה ל-34 מנדטים.

זניחת הקמפיין הנגטיבי של פינקלשטיין ותחילת הקמפיין הנגטיבי (הליכודניקים אוהבים את קמפיין ההישגים של הליכוד), מחזירים הביתה את הקולות שנדדו בשבועות האחרונים. הליכוד בריבאונד.

אפשר לייחס את היפוך המגמה גם להתנהגות הילדותית של מפלגות השמאל, שלא הצליחו להגיע להסכמות ולהתאחד ואולי גם לחשש של חלק מהמצביעים להמשך שלטונו של הליכוד. גם הקמפיין שחושף את הרכב הרשימה של הבית היהודי התחיל ככל הנראה לחלחל, והנסיקה של נפתלי בנט נבלמה. הליכוד ביתנו ימשיכו בקמפיין הזה גם בשבוע הבא.

כמעט כל מערכת בחירות נרשמת ירידה למפלגה הגדולה בסקרים ובשבוע האחרון אפקט חזרה הביתה של מצביעים. אריאל שרון נתקל בתופעה הזו ב-2003 כשירד בסקר האחרון שלפני הבחירות ל-28 מנדטים והעבודה צמצמה את הפער ל-24, עד שמצנע כמעט התיישב לשרון על שולחן ראש הממשלה. מה שהוגדר בעיתונים אז כסוף השבוע השחור של שרון, הסתיים ב-38 מנדטים לליכוד ו-19 לעבודה. שרון נשאר עד 2006, מצנע הלך הביתה.

בכל מקרה, הסקר הזה צריך להוות לבנט תמרור אזהרה. קמפיין האחים והאחיות שלי כבר לא עובד ונראה שהבית היהודי מיצה את הפוטנציאל שלו. מכאן הוא מתחיל לרדת. בתוך שבוע מאבד בנט שני מנדטים ליכוד ועומד על 14.

את השבוע הקרוב יקדישו המפלגות לקרב על הסקר האחרון. בסוף השבוע הבא יהיה המועד האחרון שבו מותיר החוק לפרסם סקרים. המספרים האחרונים שיצרבו בתודעה, יתורגמו כעבור חמישה ימים לפתקים בקלפי.

התנועה עצרה

סקר סמית/גלובס מצביע על קורלציה בין דיווחי התנועה באיילון למגמות בפוליטיקה, ומדווח על פקק תנועה. נראה המפסידה העיקרית של ניסיון האיחוד של גוש השמאל היא ציפי לבני. בתוך שבוע מאבדת "התנועה" 2 מנדטים.

המהלך הזה שאותו היא עצמה הובילה באולפן שישי בערוץ 2, עשה לה רק רע והיא שוב מתקבעת כלא-יוצלחית מבחינה פוליטית. אחרי שכשלה להקים ממשלה עם התפטרותו של אולמרט, לאחר שלא נכנסה לממשלה כשהוצעה לה שותפות פריטטית ומשלא הצליחה להוות אלטרנטיבה לראשות הממשלה כיו"ר אופוזיציה, הגיע המהלך הזה והוא מקבע אותה באופן כמעט סופי כמי שנכשלה. גם בסקרי עומק ובקבוצות מיקוד שעושה התנועה, עולה שוב ושוב כי לבני נתפסת כמי שכשלה ואכזבה.

לבני משלמת את המחיר פעמיים: האחת, על שלא הצליחה לייצר אלטרנטיבה לשמאל ופעם שניה על שאיבדה את אמון הציבור ועכשיו היא נתפסת כקניבלית שרק מפריעה לגוש השמאל. את מה שעשתה לעבודה ולמרצ ב-2009, עושים לה לפיד ויחימוביץ' היום. היא שתתה להם אז את המנדטים, הם היום שותים לה את הדם. בעוד לבני מתחילה לאבד גובה, יחימוביץ' הולכת ומתחזקת, ולפיד לא עולה אבל גם לא יורד.

בשמאל כנראה מחפשים עמדות ברורות ולבני לא נותנת את התשובה. לפיד הבהיר כי ינסה להשפיע מתוך הקואליציה. יחימוביץ' התחייבה שתישאר באופוזיציה, בידיעה, דרך אגב, שיש קהל לא קטן שמעדיף את עמדת ההשפעה מבפנים של לפיד. חידוד העמדות הזה עשה לשמאל סדר בבלגן, וכששתי המפלגות האלו חברו זו לזו נגד לבני, יש לכך מבחינתה השלכות קשות.

לפיד שומר על כוחו וממקד את הפוקוס במה שכל כך ניסה לברוח ממנו: כניסה לנעליו של אביו ומלחמתו בחרדים. לאחר קמפיין לא ממוקד הוא נאלץ השבוע לחזור למקורות והצהיר שלא ישב בממשלה עם חרדים. עכשיו גם יוכל לשלוף את הסיסמה ששירתה את אביו, "יש לפיד לחילונים".

יחימוביץ' תנצל את השבוע האחרון כדי לבקש מהציבור כוח פוליטי שימצב אותה כאלטרנטיבה לנתניהו. המטרה: 25 מנדטים. אל תבזבזו את הקול על שטויות, תבקש יחימוביץ' מהמתלבטים.

מסקרים פנימיים בעבודה עולה כי יש 8 מנדטים פוטנציאלים שמתלבטים בין פתק לבן למפלגות חד פעמיות שלא עברו את אחוז החסימה, ואליהם תמוקד הפניה. אולי כקמפיין של הרגע האחרון ילכו בעבודה על "זה שלי או ביבי", בתקווה לשוב ולהיות הטרנד של הבחירות. מנגד, אם יחימוביץ' לא תחצה את רף ה-20, יתחילו במפלגה לצחצח חרבות לקראת הפריימריז לראשות המפלגה.

חסון תמורת חסון

למרות שהוכח שעבר זמנם של תשדירי התעמולה, לנוכח הסופה והשלג, נחשפו אליהם בימים האחרונים כמה מאות אלפי צופים. במקרה של קדימה, זה ההבדל בין לעבור את אחוז החסימה או לא, בין להיות בכנסת או לא להיות בכלל. לקדימה, כמו לליכוד, יש את זמן האוויר הארוך ביותר, ואת כל החשיפה שלא הצליחו לקבל בכלי התקשורת הם מקבלים שם.

קדימה עשויה להיות הפתעת הבחירות. היא מנהלת קמפיין של אנדרדוג. פוגעים בנו. חובטים בנו. אכלו לי, שתו לי. ככה זה. לכלכלב מוכה מותר להגיד מה שלכלב עם זנב למעלה אסור. בקדימה מנסים להחזיר את הסנטימנט החיובי למופז ולהעלות חזרה את המפלגה למגרש. גם אם הציבור לא חושב שהוא לא ראוי להיות ראש ממשלה, הם אומרים, זה לא אומר שהוא לא יכול להיות ח"כ.

כרגע זה הקמפיין הכי מוצלח שנראה בשידורי התעמולה. רוני בר און חד, חריף ועוקף את כולם בסיבוב. אפילו בליכוד מודים שהתשדירים של קדימה מנצחים, ואין להם שום בעיה עם זה. ההיפך. נסתרות הן דרכי הפוליטיקה. מי זוכר שב-2009 קדימה היתה היריב. היום בליכוד מעדיפים לראות את קדימה חזקה על חשבון לבני. אם היא תעבור את אחוז החסימה לא יהיה זה בלתי סביר שמופז יהיה שר בממשלה הבאה. אולי לא שר בכיר אבל תיק בינוני זו בהחלט אופציה.

אם הקמפיין של קדימה ימשיך להיות מלוטש וחד כפי שהיה בשבוע האחרון, צפוי פה קרב מעניין בין שני פלגי קדימה: הפלג המקורי ופלג התנועה.

על פי סקר גלובס, לבני מאבדת מנדטים לקדימה ולעבודה. אם המגמה הזו תמשך, תנועת המספריים תהיה בין לבני למופז ואולי בכנסת הבאה נקבל חסון תמורת חסון. ישראל חסון (מס 2 בקדימה) בפנים, ויואל חסון (מספר 7 בתנועה) בחוץ. עם קצת עזרה, אומרים בקדימה, יהיה עוד חסון אחד ברשימה (אכרם חסון, מספר 8 בקדימה). טובים השניים מהאחד.

מתן בסתר

"עם שלם" של אמסלם זוכה על פי הסקר ל-3 מנדטים אם כי מבחינתו זו לא המילה האחרונה. לאמסלם יש מנדטים סמויים במגזר החרדי שהסקרים לא מתמודדים איתם, מה גם שממילא אף חרדי לא יעז להביע בקול את תמיכתו, אבל מאחורי הפרגוד יהיה מתן בסתר. כרגע אמסלם נרדף על ידי החרדים. הם קרעו לו את השילוט, פרצו לו לטלפון וגנבו לו את התיק. ביום הבוחר הוא אולי יזכה מהם לקצת יותר נחת.

עדיין מוקדם לדעת אלו מהמפלגות הקטנות יעברו את אחוז החסימה. "כח להשפיע", של הרב אמנון יצחק זוכה על פי הסקר ל-1.5% מהקולות. כרגע היא שווה רק מנדט אחד, שאותו היא לוקחת מש"ס.

ארץ חדשה, של אלדד יניב, שפתח בגי'האד איסלאמי נגד כל מה שזז, זוכה ל-1.7% מהקולות. עוד לא מספיק כדי לעבור את אחוז החסימה אבל גם לא כל כך רחוק משם. השאלה אם יצליח להשיג את 70 אלף הקולות הדרושים.

כרגע ברוטשילד ולילנבלום הוא זוכה לתמיכה מלאה. רחוב אחד משם, באחד העם, זה כבר לא כל כך בטוח. אמנם המפלגה פעילה מאוד ברשתות החברתיות, אבל מסקר סמית/גלובס עולה כי 51% מהציבור כלל לא מחפשים מידע פוליטי באינטרנט. רק 12% מאלו שמחפשים מידע פוליטי באתרים, עושים את זה באמצעות יוטיוב. 33% מעדיפים לקבל חומרים פוליטיים באתרי חדשות וקצת פחות מכך- 29%, בפייסבוק. יניב יהיה אבן המבחן וילמד את מה שהסוקרים עוד לא יודעים- האם לייקים מתרגמים לפתקים בקלפי.