לראשונה בישראל: קרן נאמנות הכי קרובה לאלגו-טריידינג

בעידן שבו אלגו-טריידינג כובש כמעט כל חלקה בבורסה, במנורה מבטחים פיננסים החליטו להתבסס על תצפיות העבר בבחירת אפיקי ההשקעה ■ קרן נאמנות חדשה של בית ההשקעות תנסה לעשות מזה כסף

ברחוב וול סטריט האמריקני ניצב בניין רב קומות קצת מוזר: אין בו אפילו חלון אחד. הבניין כולו, מסתבר, מכיל שרתי מחשב, כך שלמעשה מדובר במכונת אלגו-טרייד (מסחר אלקטרוני מבוסס אלגוריתם) עוצמתית. מיקום הבניין נבחר בשל הקרבה הפיזית לבורסה, שרק משפרת את סיכוייה לרווחים.

כידוע, תחום המסחר האלקטרוני פורח בשנים האחרונות, וישראל אינה יוצאת דופן. רק באחרונה התבשרנו ש-71% ממחזור המסחר באופציות המעו"ף מתבצעים על ידי מכונות. על מה הן מסתמכות? ישנן מספר טכניקות, אך אחד הטרנדים הנוכחיים הוא המתאם הסטטיסטי וסטטיסטיקות הביצועים. במילים אחרות, מסחר שמתבסס על ההנחה הפשוטה, כי ההיסטוריה נוטה לחזור על עצמה.

על פניו מדובר בתפיסה הגיונית, שכן בתחום הפיננסי מנהל השקעות נבחן למשל על פי ביצועיו בעבר, וכך גם מדדי שארפ וג'נסן ומודלים נוספים מתבססים על תצפיות עבר (סטטיסטיקות) של ביצועי המוצר הפיננסי.

בחברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים, אשר מנוהלת בידי זיו שמש, החליטו, שאם המדדים מתבססים על סטטיסטיקות, אין סיבה לא להתבסס על העבר גם בבחירת האפיקים עצמם. באחרונה הם השיקו קרן נאמנות חדשה, שניהול ההשקעות בה מתבסס על מודלים השקעתיים שלוקחים בחשבון את סטטיסטיקות העבר. המודל שנבנה, מתעדכן בהתאם לאירועים המתרחשים, כך שהוא מאפשר לקרן להגיב בזמן להתרחשויות. כ-43% מושקעים באג"ח קונצרניות, 52% באג"ח ממשלתיות והיתרה בפיקדונות. נציין כי הממוצע המשוקלל של דירוג איגרות החוב בקרן הוא AA, והמח"מ הממוצע עומד על 3.4 שנים.

על פי אילו סטטיסטיקות קרן הנאמנות פועלת? המושג "אפקט ינואר" מייצג תיאוריה, אשר לפיה בחודש זה המסחר בשוק המניות המקומי צפוי להסתיים באופן חיובי. אולם מבדיקה של מנורה מבטחים פיננסים עולה, כי בין השנים 2001-2011 , הסיכוי להפסד בחודש ינואר היה גבוה יותר מאשר לרווח. ההפסד מתבטא גם בממוצע וגם במספר הפעמים של ירידות חודשיות לעומת עליות חודשיות.

האפקט האמיתי, סבורים במנורה, מתרחש דווקא באפיק האג"ח הממשלתיות, ותורם גם לקונצרניות. מניתוח התנהגות השוק הממשלתי, שביצעו בבית ההשקעות, עולה כי כניסה מתוזמנת לאפיק הצמוד בדצמבר ומעבר לשקלי בחודש יולי, העלתה משמעותית את תשואה התיק (בהשפעת העונתיות במדדי המחירים לצרכן). עונת המדדים הנמוכים היא בין החודשים ספטמבר-פברואר, והגבוהים בין החודשים מארס-אוגוסט, והמשקיעים מתחילים להיערך קצת לפני.

למעשה, תופעת העונתיות מתחדדת כשמאריכים את המח"מ לטווח הבינוני: מהבדיקה עולה, כי התשואה העודפת שממנה נהנו המשקיעים שבחרו ב"עונת הצמודות", הסתכמה בכ-3%. אלו שעברו לאפיק השקלי ביולי נהנו מתשואה עודפת נוספת של כ-2.5% (הבדיקה נערכה מינואר 2006 עד יוני 2012).

כאמור, התופעה מיטיבה גם עם האפיק הקונצרני. לטענת מנורה, מאז 2002 עלה האפיק בכ-2.1% בממוצע, ורק חודש אחד מתוך 11 חודשים הסתיים בתשואה שלילית של 0.06% (בשנת 2008). מבין חודשי הגיוסים בקרנות הקונצרניות בין מארס 2009 לאוקטובר 2012, רק ארבעה חודשים הסתיימו בירידות שערים באיגרות החוב הקונצרניות, והתשואה החודשית הממוצעת עמדה על 1.5%. באותה תקופה נצפו 19 חודשים של פדיונות באפיק, מהם רק שמונה חודשים של תשואה חיובית בתל בונד ותשואה ממוצעת אפסית.

השפעתן של הרכישות העצמיות

נקודה נוספת שזיהו בבית ההשקעות, היא רכישות עצמיות של איגרות חוב. האחרונות הפכו לאירוע שכיח בשוק ההון הישראלי, ובמנורה מבטחים פיננסים סבורים, כי המשקיעים יכולים להרוויח מכך. מניתוח של 28 הודעות על רכישה עצמית בשנת 2011, עולה כי אלה גרמו לקפיצה בביצועי האג"ח הנרכשת, אך ההשפעה הייתה בעיקר בחודש הראשון. בסה"כ איגרות החוב הללו הניבו כ-4.5% יותר ממדד תל בונד.

האם ניתן לנבא את המגמה השנתית על פי חודש ינואר? במנורה מבטחים גילו, כי משנת 1950 נמצאה התנהגות משכנעת במדד ה-S&P 500, וכי ב-70% מהמקרים שבהם הניב חודש ינואר תשואה חיובית, השנה הסתיימה באופן חיובי. מנגד, ב-75% מהפעמים שבהן החודש הראשון של השנה הניב הפסדים, היא הסתיימה באופן שלילי.

מתי כדאי למכור? מחקרים מראים כי הביצועים ב-S&P נוטים להיות טובים בין אוקטובר לאפריל ורעים יחסית בין מאי לספטמבר. לפי Thackray's 2012 Investor's Guide השקעה של 10,000 דולר ב-S&P בין 28 באוקטובר ל-5 במאי מאז 1950, זינקה ל-1,067,851 דולר. מנגד, 10,000 דולר שהושקעו באותה תקופה בין 6 במאי ל-27 באוקטובר צנחו ל-6,862 דולר.

אך עם כל הכבוד לסטטיסטיקות, מה שקרה בעבר לא בהכרח יקרה שוב. בחודשים האחרונים חל גם זינוק חד במחירי האג"ח הממשלתיות, שהוביל לירידת התשואה. גורמים בשוק חוששים שבאפיק זה מתפתחת בועה, ולדבר עלולה להיות השפעה חיובית דווקא על שוק המניות - אפיק שאליו הקרן חשופה בשיעור נמוך של 10%. נראה כי רק ימים יגידו אם המודל יוכיח עצמו, או שמא יתגלה כגימיק שיווקי נוסף של מנהלי הקרנות היצירתיים.

מנורה מבטחים מודל סטטיסטי פנימי (1A)

■ תאריך הקמה: 4/12/2012

■ במה משקיעה: קרן 90/10, המשקיעה באג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות וקצת מניות, לפי מודלים. התמהיל עשוי להשתנות כל חודש

■ דמי ניהול: 0.7%