כותבים עדכונים בפייסבוק? העבודה שלכם אולי בסכנה

רגע לפני שאתם מפרסמים תמונות מבילוי רווי אלכוהול בחופשתם האחרונה, או משתפים בשמחתכם על כך שנגמר שבוע העבודה - קחו בחשבון שעלולה להיות לכך השפעה על תדמיתכם בקרב מעסיקיכם הנוכחיים והפוטנציאלים

מנהל חברת היי-טק בינונית בגודלה, הופתע לקרוא יום אחד בעת גלישה בפייסבוק סטטוס של אחד מעובדיו, שבו הוא מתאר בשמחה רבה את העובדה כי קיבל בונוס. "מלבדי, חשופים לפרופיל של אותו אדם גם עובדים נוספים בחברה. גילוי השמחה הפומבי הזה יצר עבורי בעיות", הוא אומר.

עובדים רבים לא ממדרים את מעסיקיהם מהפייסבוק וגם לא בוררים מילים, ומשתפים בדעותיהם ובחוויות מחייהם האישיים. כמה בעייתי זה יכול להיות עבורם - לא רק במקום עבודתם הנוכחי אלא גם בעתיד?

סקר שנערך לאחרונה בקרב 1,000 מנהלים על-ידי Jobvite האמריקנית, העוסקת בגיוס עובדים באמצעות הרשתות החברתיות, העלה כי 3 מתוך 4 מנהלים בודקים פרופילים של מועמדים לעבודה. 48% ציינו כי הם עושים זאת תמיד.

80% מהנסקרים אמרו, כי חברות בעמוד הפייסבוק של מועמד עם ארגונים מקצועיים תיתפס על-ידם בחיוב. 78% יתייחסו באופן שלילי לאזכור של סמים, ו-67% לא ישמחו לראות סטטוסים בעלי אופי מיני.

לשגיאות כתיב, מתברר, יש השפעה שלילית רבה יותר מתמונות של המועמד בערב שיכרות: 54% ציינו כי לשגיאות כתיב של מועמד ברשת החברתית תהיה השפעה שלילית עליהם ו-47% ציינו כי לא יקבלו בהבנה פוסטים הקשורים לשימוש באלכוהול. 62% ניטרליים לגבי התבטאויות פוליטיות של מועמדים ברשתות חברתיות.

אריאל אשכנזי, מנהל מדיה חברתית בקבוצת מנפאואר, מציין על רקע נתונים אלו כי בארץ עדיין לא נפוץ השימוש ברשתות חברתיות ככלי לגיוס מידע על מועמדים לעבודה. "מנהלים בישראל עושים שימוש ברשתות החברתיות בהקשר הזה לעיתים רחוקות. זה עדיין לא חלק בלתי נפרד מתהליך הגיוס בארגונים בארץ כיום, אבל בדרך-כלל, מה שקורה בעולם מגיע אחר כך לפה".

- מה אתה ממליץ לעשות לכל מי שיש לו פרופיל ברשת ושעשוי פעם לחפש עבודה?

"קודם כל - להכיר את האתרים. לשים לב להגדרות פרטיות, לבדוק טוב טוב את מי מאשרים כחברים. חשוב להקפיד על שפה תקנית, ובלי שגיאות כתיב. קצת קשה להגיד למועמדים לצנזר עצמם, מכיוון שהגבולות מטשטשים. אבל שימו לב לתמונת הפרופיל שלכם ותמונת הקאבר. חשוב שאלו יהיו תמונות ייצוגיות.

"בנוסף, תעברו על האלבומים שלכם ותבדקו איזה פתוחים לקהל הרחב, ואולי יש כאלו שכדאי לחסום. תנסו להימנע מסטטוסים בסגנון של 'חג חמישי שמח' או 'קשה לקום בבוקר'. באופן כללי, אם בחרתם להשאיר את העמוד שלכם פתוח, גם לבוסים עתידיים, הקפידו להתנסח בנימוס ובאדיבות, בעיקר מול מעסיקים ובקבוצות של מחפשי עבודה למיניהן".

עמית סנדיק, מנכ"לית משותפת במשרד יחסי הציבור וגנר סנדיק אסטרטגיה תקשורתית, מציינת כי לכל העובדים בחברה יש עמודי פייסבוק, וכולם נמנים על רשימת חבריה.

"פייסבוק היא זירה אישית. כל אחד מנהל את הזירה שלו בצורה שמתאימה לו, אבל במקצוע שלנו צריך לזכור שאנחנו עוסקים בתדמיות, וחשיפה של דברים מסוימים עלולה לפגוע בתדמית של העובד וכתוצאה - בתדמית של המשרד. למשל, לא אהיה שמחה אם עובד שמתעד את עצמו בגילופין יהיה מקושר לחברה שלי".

לסנדיק אין בעיה עם עמדות פוליטיות של עובדים, מכל סוג שהוא. "כל עוד דברים נאמרים בטעם טוב ובלי הטחת עלבונות. צריך להיות מאוד רגישים בחדירה לעולם הפרטי של העובדים שלנו, אבל גם לשדר להם שכמו שהם יודעים לבוא לעבודה לבושים כמו שצריך, כך מצופה מהם שינהלו את העמוד שלהם בפייסבוק בתבונה".

- את נעזרת בפייסבוק בעת גיוס עובדים? מה יפריע לך לראות בפרופיל פייסבוק של מועמד?

"אני נעזרת בפייסבוק, כמו שאני נעזרת בגוגל - זה כלי לגיטימי. יפריע לי לראות התנהגויות שלא הייתי רצויה שישייכו אליי והתבטאויות אלימות. אבל זה צריך להיות משהו מאוד קיצוני כדי שאגבש עמדה מוקדמת לא טובה על מועמד".

לאשר או לא לאשר חברות לבוס?

סינון מוקדם: בין אם אתם מחפשים עבודה ובין אם אתם לא רוצים שהמעסיק יעקוב אחר פעילותכם ברשתות החברתיות, יש אפשרות לסנן מראש את התכנים. אפשר לקבוע כיצד ייראה הפרופיל האישי לגולש אקראי (למשל, כזה שמגיע דרך מנוע חיפוש) ואפשר גם להתאים מראש את הסטטוס או את התמונה שמעלים ולבחור את קהל היעד. בפייסבוק, למשל, אפשר להגדיר שמסר יועבר רק לחברים.

אישור חברות: במידה והמעסיק שלכם, או איש ממחלקת משאבי האנוש בארגונכם, מציעים לכם חברות בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת - אל תאשרו והתחמקו מכך. אם הנושא עולה בעל פה, נסו להסיט את הדיון. אל תיצרו בקשת חברות כזו בעצמכם.

גילוי אחריות: אם בכל זאת אישרתם למעסיק או למחלקת משאבי אנוש להיות בין חבריכם ברשת החברתית, שקלו מילים לפני מעשה: אל תעלו פוסטים, תמונות או לינקים נועזים וקיצוניים מדי, אל תפגינו פעילות ברשת החברתית במהלך יום מחלה וכמובן, תשתדלו לא ללכלך על הארגון או מי מאנשיו ברשתות החברתיות. חשוב לציין, כי גם במידה ולא אישרתם חברות למעסיק, אם אחד מעמיתכם לעבודה אישר והוא חבר שלכם, ועשה לכם לייק לסטטוס מסוים, המעסיק יוכל גם לראות את זה - בהתאם להגדרות.

מסר ממודר: אם אתם מתעקשים לתת דרור לחופש הביטוי שלכם ברשתות החברתיות, תוכלו למדר את המעסיק ואנשי משאבי אנוש מלראות את הסטטוסים והפעילות שלכם. בפייסבוק, למשל, ניתן ליצור קבוצת חברים נפרדת, סוג של רשימת תפוצה, שאליה ניתן לכתוב את הפוסטים היותר נועזים וחופשיים, מבלי החשש שהבוס עוקב אחריכם. אבל קחו בחשבון שגם אלה יכולים לדלוף בעתיד.

משחקים ואפליקציות: לחלק מהמשחקים והאפליקציות ברשתות החברתיות יש נטייה לייצר ויראליות ובאזז סביבן ולשלוח הודעה לחברים אודות התקנת משחק או אפליקציה מסוימים, שבירת שיא וכדומה. הדבר אמנם מציק באופן כללי, אך הוא גם עלול לחשוף את עצם העובדה שהעובד משחק או משתמש בפייסבוק בזמן העבודה.

עוקבים אחריכם
 עוקבים אחריכם