רגע לפני הנאסד"ק: מנכ"ל קמהדע צבר לפחות 50 מיליון שקל

דוד צור הקים לפני 22 את קמהדע, והוא למעשה בעל המניות הפרטי העיקרי ■ קמהדע אמורה להנפיק בנאסד"ק ולגייס עד 50 מיליון דולר

השבוע האחרון הוכיח לנו שמלבד מתעשרי ההיי-טק, נוצרת בישראל קבוצה הולכת וגדלה של מתעשרי ביומד. ההצלחה של בריינסווי (שקיבלה אישור FDA לשיווק קסדה לטיפול בדיכאון שאינו מגיב לתרופות), וההנפקה ההולכת וקרבה של קמהדע בשוק ההון האמריקאי, ממחישות כי לא רק מפתחי תוכנות, אפליקציות וכל דבר אחר שקשור לאינטרנט, יכולים להפוך למיליונרים כבדים.

4 מייסדי בריינסווי, כפי שהתברר, שווים כל אחד ("על הנייר") עשרות מיליוני שקלים, והם לא היחידים. מבדיקת "גלובס" עולה כי דוד צור, ממייסדי קמהדע , ומי שמכהן כמנכ"ל החברה מרגע הקמתה, צבר בעשור האחרון הון די מכובד, כשלפחות מחציתו במזומן, ולא "על הנייר".

קמהדע, נזכיר, סוגרת בימים אלה קצוות אחרונים לקראת הנפקתה הראשונית בשוק ההון האמריקאי. החברה, שמפתחת תרופות לשימושים קריטיים מצילי חיים, שניתנות בעירוי, בהזרקה או באינהלציה, אמורה לגייס עד 50 מיליון דולר, לפי שווי שכנראה יהיה גבוה משוויה הנוכחי - כמיליארד שקל (261 מיליון דולר בערך). תשקיף החברה אמור להפוך לפומבי בימים הקרובים, וההנפקה אמורה לצאת לפועל בשבועות הקרובים. קמהדע כבר מוכרת את אחד ממוצריה בארה"ב - תרופה לטיפול בנפחת תורשתית (מצב שבו דרכי הנשימה התחתונות מתרחבות, וגורמות להרס של חלק מדפנות הריאות) - מה שאומר שהחברה כבר הוכיחה עצמה מעבר לשלב המו"פ.

צור (62), שהקים את קמהדע לפני 22 שנה עם היו"ר ראלף האן, הוא למעשה בעל המניות הפרטי העיקרי, שמרוויח הכי הרבה מהצלחת החברה ומהצפת הערך האדירה שיצרה לציבור משקיעיה (בנטרול האן הארגנטינאי וליאון רקנאטי, שכבר היו בעלי הון לפני שהשקיעו בה).

לצור יש 2.7% מהון החברה, החזקה ששווה 26.4 מיליון שקל. כמו כן, וכפי שעולה מבדיקת "גלובס", בשנים 2003-2012 צבר צור עלויות שכר (שכר בסיס ומענקים) בשווי כולל של 17.5 מיליון שקל. אגב, עלות שכרו אשתקד נחשפה בזימון לקראת האסיפה הכללית שפרסמה החברה באחרונה, שמטרתו לאשר לו הקצאת אופציות נוספת. צור קיבל אשתקד שכר כולל של 1.4 מיליון שקל, ולא קיבל מענק. משכורתו החודשית (ברוטו) עומדת על 85 אלף שקל.

ומה רוצה החברה לתת לו כעת? ובכן, צור יקבל 120 אלף אופציות למניות, לפי מחיר מימוש שיהיה שווה ערך ל-90% מהמחיר שלפיו תונפק קמהדע בניו יורק. במילים אחרות, צור יקבל אופציות בהנחה של 10%, דהיינו אופציות שלפחות ברגע ההנפקה יהיו כבר "בתוך הכסף". אופציות אחרות שקיבל בעבר ועדיין לא מומשו למניות, מגלמות עבור צור הטבה כוללת של 3.1 מיליון שקל.

כמו כן, ברגע שתושלם ההנפקה, צור יקבל מענק בשווי של 2% מסך ההון נטו שתגייס החברה, ועד תקרה של מיליון דולר (3.8 מיליון שקל בערך). כך, צבר צור הון בשווי כולל (ברוטו, לפני מס) של לפחות 50 מיליון שקל.

50 מיליון שקל (13 מיליון דולר בערך) - לפחות במונחי מעמד הביניים - זה הרבה, אפילו הרבה מאוד. אך במונחי העשירון העליון, ובהשוואה להון שצברו מייסדי חברות היי-טק או ביומד אחרות לאורך תקופה של 10 שנים, זהו סכום יחסית צנוע, ואפילו לגיטימי.

צור הוא האיש שחתום על הצלחת החברה והצפת הערך האדירה שיצרה לציבור משקיעיה. מהרגע שבו הונפקה החברה בשוק ההון המקומי בקיץ 2005, הכפילה קמהדע את שוויה פי שלושה.

אם זו לא הצפת ערך שמצדיקה תגמול של 50 מיליון שקל לאורך 10 שנים - אנחנו לא יודעים הצפת ערך מהי.