שטייניץ: "המסים לא יעלו"; מנכ"ל האוצר: "לא מתחייבים"

בכירי האוצר טוענים שיש להעלות מסים ב-5 מיליארד שקל, אך שטייניץ בשלו: "פקידים שמתדרכים בעילום שם לא קובעים את המדיניות" ■ דורון כהן: "לא מתחייבים לא להעלות מסים"

הממונה על הכישלון בניהול המדיניות הפיסקאלית גואה מעל פני השטח ומתפרץ מחדרי החדרים אל המרחב הציבורי - שבוע בדיוק לפני יום הבחירות: שר האוצר בממשלה היוצאת, יובל שטייניץ, והפקידים הבכירים במשרדו מחליפים האשמות החל בשעות הבוקר (ג'). זאת, יומיים אחרי פרסום נתוני הגירעון הממשלתי, שהיה גבוה יותר מפי שניים מהיעד, בשנה של צמיחה כלכלית נאה.

שטייניץ הגיב בבוקר לפרסום אתמול ב"גלובס", שלפיו בכירי האוצר סבורים כי במסגרת התוכנית הכלכלית הקרובה, יהיה צורך להעלות שוב מסים, בשיעור של 4-5 מיליארד שקל. "המדיניות הכלכלית במדינת ישראל נקבעת על ידי ראש הממשלה ושר האוצר - ולא על ידי פקידים שמתדרכים בעילום שם", נכתב בהודעה לעיתונות שפרסם שר האוצר.

דקות ספורות לאחר מכן הודיעה הנהלת האוצר על כינוס מסיבת עיתונאית מיידית שבה חזרו בכירי האוצר - בהם המנכ''ל, דורון כהן, והממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ - על מחויבותם לעמוד הן ביעד ההוצאה (תקרת התקציב) המצריכה קיצוץ עתק של כ-15 מיליארד שקל בתקציב הבא, הן ביעד הגירעון (כ-3% תמ''ג), גם במחיר של העלאת מסים.

"אנו לא מתחייבים שלא להעלות מסים. הוגשה כבר חבילה בשנה שעברה, וכרגע המוקד הוא ההתמודדות בצד ההוצאות (הקיצוץ - א.פ.)", אמר כהן, שהציג לעיתונאים את הקשיים שעמם מתמודדים פקידי האוצר כעת. "אנו משתדלים להתרחק עד כמה שאפשר מסוגיות פוליטיות, כי זו תקופת בחירות, אך לא תמיד ניתן למתוח את הקו בין פוליטיקה לבין הכלכלה. אבל אנו נשארים נאמנים לעקרונות שלנו".

הרשקוביץ הסביר: "יש הסכמה רחבה בין כל הגורמים, שלא ניתן לקיים מדיניות של צמיחה עם גירעון מבני גבוה. בתקציב 2013-2014 אי אפשר ליצור גירעון מובנה גבוה. בסופו של יום, יכול להיות שיהיו צעדים כאלו ואחרים של מיסוי מינימלי. מסים לא טובים לצמיחה. אין בן אדם שאומר שמסים טובים לצמיחה. אבל גירעון מובנה עוד יותר גרוע לצמיחה; אי-עמידה בגירעון פוגעת הכי הרבה בצמיחה. יעד הגירעון הוא החשוב ביותר. אין מטרה כזו באוצר 'להעלות מסים'. העלאת מסים היא האמצעי הרע במיעוטו כדי לשמור על יעד הגירעון".

הממונה על התקציבים סיכם את דבריו ואמר: "אם מדובר יהיה על גירעון מבני שלא מושפע ממחזור עסקים, נהיה חייבים לטפל ולפעול". על השאלה מה יהיה מוכן לעשות כדי למנוע גירעון, השיב בפירוש: "נעשה הכול - גם בצד ההוצאות, גם בצד ההכנסות, ואם נצטרך גם בשניהם יחד. נעשה את כל הצעדים הנדרשים כדי לעמוד בשני יעדים: ההוצאה והגירעון".

למי קראת חלש?

כהן התייחס גם לקיצוצים, והודה שיש צורך בקיצוץ 14-15 מיליארד שקל. לדבריו, "החלטה על סדרי עדיפויות היא פוליטית". כהן נשאל האם האוצר שוקל להעלות את תקרת ההוצאה, כדי למנוע קיצוץ רחב. "מפלגה פוליטית אחת מדברת על כך (העבודה - א.פ.), ולכן אני לא רוצה להרחיב בעניין, אבל העמדה המקצועית שלנו היא שלא להגדיל את תקרת ההוצאה. אנו צריכים להתנהל באחריות. אם לטווח הארוך הצמיחה תהיה נמוכה, אפשר לשקול הגדלת ההוצאה. כעת אנו לא ממליצים. יעד ההוצאה הנוכחית בהחלט ריאלי ברמת הצמיחה הנוכחית".

מנכ"ל האוצר הגיב להאשמות החשב הכללי לשעבר, שוקי אורן, בפרופיל הפייסבוק שלו - כפי שנחשף אתמול ב"גלובס" - שלפיהן הנהלת האוצר "חלשה" והגירעון הוא "המחיר" לכך. לדברי כהן, "אנו עדים למתקפה חסרת תקדים עלינו, וגם מייחסים לנו דברים שנאמרים בשמנו. יש באוצר נבחרת מקצועית ומצוינת, עם היד על הדופק ועל ההגה, שעומדת על המשמר, לא מופתעת ומקבלת אחריות. אין לנו מה להתבייש מול אלה שמתבטאים בשם, ואלו שמתבטאים בעילום שם, ואמרו דברים ללא אחריות".

הרשקוביץ התייחס אף הוא לעניין ואמר: "ההנהלה החלשה היא זו שלא נתנה לתקרת ההוצאה להתפרץ, כשכולם אמרו שצריכים לפרוץ אותה, והיא זו שהגישה חודש לפני הבחירות חבילת מסים בסך 14 מיליארד שקל. זו חולשה?".

הבכירים חזרו ואמרו כי הגירעון לא הפתיע את האוצר. "זו לא הפתעה, והגירעון לא שונה מהתחזיות שלנו", אמר כהן.