טלנסקי נגד אולמרט - סיבוב שני: יעיד בשבוע הבא במשפט הולילנד

עדותו של מוריס טלנסקי אמורה להתמקד בהעברת הכספים מעד המדינה ש"ד ליוסי אולמרט, אחיו של אהוד אולמרט, לכאורה לבקשתו

מוריס טלנסקי חוזר להעיד נגד אהוד אולמרט. איש העסקים היהודי אמריקני - עד התביעה המרכזי במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים והאיש שגביית עדותו המוקדמת הביאה להתפטרותו של אולמרט מראשות הממשלה ב-2008 - יעיד בשבוע הבא במשפט פרשת הולילנד.

טלנסקי, שנמנה גם כך על רשימת עדי התביעה בכתב האישום במשפט פרשת הולילנד, הגיע לפני ימים אחדים לישראל לצורך ביקור פרטי. לדברי הפרקליטות, משנודע לה הדבר, היא ביקשה לזמנו לבית המשפט למתן עדות קצרה.

עדותו של טלנסקי אמורה להתמקד בהעברת הכספים מעד המדינה ש"ד ליוסי אולמרט, אחיו של אהוד אולמרט, לכאורה לבקשתו של אולמרט. בניגוד למשפט הקודם, העדות של טלנסקי במשפט הולילנד לא נחשבת לעדות מפתח.

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה לזימונו של טלנסקי לעדות כי "לפני 5 שנים התייצב פרקליט המדינה וצייר בפני בית המשפט תסריט אימים, לפיו טלנסקי הולך להיעלם ולא לשוב לישראל לעולם. הצהרה זו היא שהכשירה את ההליך החריג של עדות מוקדמת, הליך שהוביל להורדתו של ראש ממשלה מכהן בישראל".

לדברי דן, "הבאתו של טלנסקי כעת שוב לעדות על-ידי הפרקליטות מוכיחה עד כמה לא היה דבר וחצי דבר מאחורי חיזיון הבלהות שהציג לדור לבית המשפט - חיזיון תעתועים שהוביל להחלפת שלטון לחינם במדינת ישראל!".

נזכיר כי בספטמבר 2008 התפטר אולמרט מתפקידו כראש הממשלה, לאחר שבסוף אפריל 2008 התיר היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לפתוח בחקירה נגדו על קבלת כספים שלא כדין מטלנסקי ולגבות עדות מוקדמת מטלנסקי בפרשה. בהמשך הוגש נגד אולמרט כתב אישום בגין עבירות מירמה והפרת אמונים שכלל 3 פרשות מרכזיות.

בפרשת טלנסקי (מעטפות הכסף) טענה הפרקליטות נגד אולמרט כי הועברו אליו שלא כדין כספים במהלך השנים 1993 - 2002 באמצעות מקורביו שולה זקן ואורי מסר, מטלנסקי.

ב-10 ביולי 2012 החליט בית המשפט המחוזי בירושלים פה-אחד לזכות את אולמרט מרוב האישומים נגדו, והרשיע אותו בסעיף אחד בלבד - הפרת אמונים - בפרשת מרכז ההשקעות.

אולמרט זוכה בפרשות ראשונטורס, מעטפות הכסף ממוריס טלנסקי והמירמה כלפי מבקר המדינה בנוגע להלוואה שקיבל מידידו ג'ו אלמליח. בפרשת טלנסקי החליטו השופטים, כאמור, לזכות את אולמרט מכל האישומים.

עם זאת, עדותו של מוריס טלנסקי וראיות נוספות הובילו את השופטים לקבוע שורה של ממצאים עובדתיים, באשר לכספים שטלנסקי העביר לאולמרט.

כך, נקבע כי טלנסקי תרם 2,500 דולר וכן סכומים נוספים למערכת הבחירות של אולמרט לראשות עיריית ירושלים ב-1993, כ-150 אלף דולר לפריימריס בליכוד ב-1999, כ-4,700 דולר מימון שהייה של אולמרט במלון בוושינגטון ב-2005 ועוד.

עוד נקבע כי טלנסקי העביר גם מעטפות מזומנים לאולמרט, הן כ"דמי כיס" בסך מאות או אלפי דולרים בנסיעותיו של אולמרט לארה"ב, והן כתרומות שהועברו באמצעות זקן לקופת המזומנים שנשמרה אצל עו"ד אורי מסר.

מסקנת השופטים הייתה כי "אף שהונח בסיס ראייתי המצביע על ניגוד עניינים, ניסיונות הסיוע לא התאפיינו בהפעלת סמכות שלטונית, וחרף פגיעה מסוימת בתקינות המינהלית, בטוהר המידות, ובאמון הציבור בנושאי משרה, הפגיעה לא היתה בעוצמה הנדרשת להפיכתה למעשה פלילי". ‏

לפני כחודשיים החליטה הפרקליטות להגיש ערעור לבית המשפט העליון על זיכויו של אולמרט הן בפרשת מעטפות הכסף ממוריס טלנסקי והן בפרשת ראשונטורס.

אם יתקבל הערעור, ואולמרט יורשע בעבירות אלה בעליון, תבקש הפרקליטות לגזור עליו "עונש הולם" בגין הרשעות אלה, לצד בקשתה להחמיר גם את עונש המאסר על-תנאי שנגזר עליו בגין הרשעתו בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות.