עו"ד שמוליק זיסמן: גרוניס - האיש הנכון בזמן ובמקום הנכון

זיסמן: "ההתפתחות הדרמטית של 2012 הייתה זיכויו של אהוד אולמרט; החלטת הפרקליטות לערער על כך הייתה דרמטית לא פחות"

- מיהו בעיניך איש השנה בתחום המשפט לשנת 2012?

"נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה, בתום מערכה פוליטית-משפטית סוערת שקדמה למינויו. גרוניס היה מרצה שלי בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, בתקופה ששיחקתי כדורסל במכבי תל-אביב. אני גאה שלמדתי אצלו. אני סבור שהוא האדם הנכון, בזמן ובמקום הנכון. הקפדתו על תנאי זכות העמידה ומיצוי הליכים ניכרים בפסיקות מרכזיות שלו, ואני מאחל לו הצלחה רבה".

- מה הייתה בעיניך ההתפתחות המשפטית החשובה של 2012?

"ההתפתחות הדרמטית של 2012 הייתה זיכויו של אהוד אולמרט, שחדל מכהונתו כראש ממשלה בשל הליכים משפטיים בעניינו. החלטת הפרקליטות לערער על החלטה ארוכה ומנומקת שנתנו שופטים מעמיקים היא דרמטית לא פחות ושנויה במחלוקת. זוהי נקודת-מבחן משמעותית למערכות השלטון בישראל.

"בנוסף, חוק התספורות (תיקון 18 לחוק החברות) וכן תיקון 19 לחוק הם התפתחות חשובה, כי מעבר לאינטרס החשוב של הגנה על כספי ציבור המשקיעים, בפרספקטיבה מאקרו-כלכלית, התיקונים יעודדו תאגידים לנהל בקרה פנימית עמוקה יותר בעולמות ניהול הסיכונים. מהבחינה הזו, בטווח הארוך התיקון יועיל גם לתאגידים וגם לאזרח הקטן, ומכאן חשיבותו".

- מבחינה מקצועית, מהו הדבר החשוב ביותר שעשית אשתקד?

"לאורך כל 2012, שהייתה שנה כלכלית סוערת ולא פשוטה, סייענו באמצעות משרדנו בארה"ב (ZAG-SW) לחברות ישראליות בתחום מדעי החיים, שקרוב במיוחד לליבי, לגייס כספים בנאסד"ק. פעלנו הן כעורכי הדין של החתמים בחברה כמו רוזטה גנומיקס, והן כעורכי הדין של החברה בהנפקה של פלוריסטם. מעבר לכך, אני שואב סיפוק מיוחד מכל תיק מסחרי שאני מנהל ומוביל לסיומו המוצלח כמגשר או כבורר".

- לאיזה שינוי במערכת המשפט אתה מייחל בשנת 2013?

"מערכת המשפט צריכה לעבור שינוי, שיאפשר לה להתייחס ללקוחותיה - בעלי דין, תובעים, נתבעים, וציבור עורכי הדין - באופן יעיל ומהיר, משל היא הייתה מערכת עסקית ציבורית הנמדדת כפונקציה ישירה של יעילות וסופיות הדיון. עינויי דין וסחבת הפכו למציאות שמערערת את שלטון החוק ומחלישה את אמון הציבור במערכת המשפט.

"שימוש נבון במערכות של בוררות וגישור הוא חלק מהפתרון, אולם יש למערכת המשפט, גם במבנה הנוכחי, יכולת וחובה לבצע שינוי מהותי, אם תתייחס לכך כנושא בעל חשיבות עליונה".