פסק הלכה: טייקון שמבצע "תספורת" חייב לשאת בנזקים

בפסק הלכה תקדימי קובע הרב הראשי לישראל שלמה עמאר כי בעלי השליטה חייבים לשאת בנזקים שהם גורמים לכספי הציבור באמצעות ההפסדים והתספורות ■ פסק ההלכה אוסר גם על בעלות צולבת

בפסק הלכה תקדימי יוצא הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר נגד תופעת התספורות של בעלי השליטה והמנהלים במוסדות הפיננסיים. הרב הודיע על פסק ההלכה במהלך מסיבת עיתונאים שערכה היום (ד') התנועה לאיכות השלטון וציין כי בעלי השליטה חייבים לשאת בנזקים במקרה שנגמרו הפסדים רבים וכספי הציבור ניזוקו. פסק ההלכה אוסר גם על קיום בעלות צולבת.

פסיקתו של הראשון לציון, הראשונה מסוגה, ניתנה כמענה לפנייתה של התנועה לאיכות השלטון בישראל בנושא, נוכח חששו של כב' הרב מפגיעה בכספי הפנסיה של הציבור הרחב.

פסק ההלכה קובע כי המנהלים ובעלי השליטה בחברות הגדולות צריכים לשאת באחריות לנזק פיננסי שנגרם לכספי הציבור. עוד קובע כב' הרב כי בעלי השליטה ומנהלי הכספים אינם יכולים להתנער מאחריות גם כאשר פעלו מתוך התרשלות וללא זדון. לדידו מי שגרמו להפסד כספי ציבור ולנזקים - עליהם להשיב הנזק.

"היות שהמתעסקים בכספי הציבור הנ"ל, מקבלים שכרם, ובעין יפה, הרי הם בכלל 'שומר שכר', והם נושאים באחריות שמירת כסף זה, וכל התרשלות מצידם מוגדרת פשיעה וחייבים לשלם הכל". הרב קובע עוד כי "ניתן אף להבין כי גם בעלי שליטה אשר גרמו בהתנהלותם לנזק ולאובדן כספי ציבור, אשר הובילו גם לתספורות - מחוייבים לשאת בעצמם בנזק זה".

בפסק ההלכה, הרב הראשי לישראל קובע גם כי לבעלי השליטה בחברות הגדולות חלס איסור להשקיע ספים במוסדות שבבעלותם או במוסדות הקשורים אליהם, כלומר, הרב מציב איסור על בעלות צולבת. כב' הרב יוצא מנקודת הנחה כי טבע האדם הוא כי ירצה לדאוג קודם לעצמו ועל כן ההיתר להחזקה צולבת הוא למעשה בגדר הנחת מכשול בפני עיוור, פעולה שבניגוד לטבע האדם.

"עמדת ההלכה עפ"י תורתנו הקדושה, כי בעלי השליטה בגופים הפיננסיים הציבוריים למיניהם, הם וכל עושי דברם, ובכללם מנהלי בנקים ומנהלי קרנות פנסיה, ומנהלי כספים, בכלל מחויבותם לנהל את הכספים המופקדים בידם בנקיון כפים וביושר, אסורים הם להשקיע כספים אלו בחברות שלהם, או שמתנהלות על ידם מצד אחר, שכן יש להם מזה רווח או טובות הנאה, והוא דבר פשע ועבירה, כי טבע הוא באדם לנטות אחר טובת עצמו, והיא נגיעה חזקה, שיש בה להטותו מדרך הישרה, ומן השיקול הנכון, ובודאי שבסופו של דבר יוצאים מזה נזקים רבים לציבור המפקיד בידיו את כספם.", לדברי הרב.