"מדיניות המס של ביבי טובה עד גבול מסוים, ואז נופלים"

כך אמר ח"כ מאיר שטרית בפאנל "בוחרים שר אוצר" בכנס בראשל"צ ■ ח"כ ברוורמן: "לקבוע 50-100 מוצרים שהמע"מ עליהם יהיה 2%, להעלות את מס החברות ב-2% ולהעלות את המס לעשירים"

ביקורת רבה על המדיניות הכלכלית של הממשלה נשמעה היום (ד') בפאנל "בוחרים שר אוצר", אותו הנחה עורך "גלובס" חגי גולן בכנס לניהול סיכונים של קבוצת דן אנד ברדסטריט, האיגוד הישראלי למנהלי סיכונים והמכללה למנהל, שנערך בראשל"צ. אתר "גלובס" העביר את הכנס בשידור חי.

בפאנל השתתפו ח"כ כרמל שאמה (הליכוד), ח"כ אורי אריאל (הבית היהודי) ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), ח"כ מאיר שטרית, מועמד "יש עתיד" לכנסת יעקב פרי ומועמד "עם שלם" לכנסת ראובן אגסי.

ברוורמן התייחס לנתוני הגירעון הגדול שפורסמו השבוע ואמר: "זו תוצאה של ניהול כושל. הכלכלה של נתניהו ושטייניץ היא לא כלכלה טובה. יש הרבה צעירים שלא מסוגלים לקנות דירה. נתניהו אומר עכשיו שלא רק שהוא צפה את זה, אלא הוא גם לא יעלה מסים ולא יקצץ בביטחון. זו חוצפה, יש גבול לכל דבר. יש לקצץ בבזבוזים - בתקציב הביטחון יש בזבוזים אדירים וצריך לחתוך. גם במשרד החינוך יש בזבוזים.

"ההבדל העיקרי בינינו הוא במסים. צריך לקבוע 50-100 מוצרים שהמע"מ עליהם יהיה רק 2%. מס החברות הוא 25% ובגרמניה 30% ובארה"ב 35%; לא יקרה כלום אם תעלה פה את מס החברות ב-2%. דבר נוסף - אנשים עשירים כמו יעקב פרי יכולים לשלם מסים יותר גבוהים. דבר שלישי הוא תכנוני המס של החברות; אפשר להביא משם מיליארדים".

ברוורמן התייחס לגירעון ואמר כי "ניתן להעלות את יעד ההוצאות אם מעלים במקביל את ההכנסות". שטרית הביע עמדה נגדית ואמר "אי אפשר לפתור את בעיית הגירעון ללא קיצוצים. להעלות מסים? השאלה איזה מסים ולמי. הממשלה הזו העלתה את המע"מ ואת המסים העקיפים והורידה את מס הכנסה. מי נהנה מזה? בעיקר האוכלוסיות העשירות. המדיניות הזו של ביבי טובה עד גבול מסוים ומעבר לזה אתה נופל לבור".

פרי דיבר על תקציב הביטחון ואמר כי "לא תהיה ברירה" אלא לקצץ בתקציב הביטחון: "אם אנחנו מדברים על יעד גירעון של 3%-4%, אנחנו צריכים לקצץ 25-30 מיליארד שקל. צריך לקצץ בתקציב הביטחון אך לא בתקציב ההצטיידות. יכול להיות שנצטרך עוד צוללות ועוד כיפות ברזל וזה צורך קיומי, אבל יש במערכת הביטחון הרבה מקומות שיש בזבוזים ואפשר לקצץ שם".

ח"כ אריאל התייחס לתוכנית "יש עתיד" לגיוס חרדים וערבים לשירות צבאי או לאומי ומתן 5 שנות התארגנות לשם כך, ואמר: "אני נותן להם 5 שעות, לא 5 שנים. יש הרבה חרדים שרוצים להתגייס אבל צה"ל לא מגייס. אפשר לגייס אותם לשירות אזרחי. זה יעשה טוב להם, טוב לנו וטוב למשק".

ברוורמן אמר כי התוכנית הכלכלית של שלי יחימוביץ' ומפלגת העבודה לא אמורה להפחיד את המגזר העסקי: "למה אינטל עזבה לאירלנד אתם יודעים? לא בגלל המס אלא בגלל ששר התמ"ת אומר דבר אחד ושר האוצר אומר דבר אחר. אסור להפחיד את המגזר העסקי אבל אותה קבוצה שרוצה להשליט את הקפיטליזם האוליגרכי היא זו שמפחידה. אני בעד תחרותיות".