מחקר של משרד התמ"ת: 55% מהעובדים סובלים מהצקות

1.464 מיליון שכירים בישראל נפגעו מהצקות בעבודה בשנת 2011 בתדירות של מדי פעם ועד לעיתים קרובות ■ 36.9% דיווחו שנפגעו מהצקות ע"י מנהלים ■ התוצאה: פגיעה חמורה בתפוקה של העובדים

מחקר חדש שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת ואשר תוצאותיו התפרסמו היום (ד') מצביע על כך שכ-50% מהעובדים בישראל סובלים מהצקות והתעמרויות במקום עבודתם, אם מצידם של עובדים אחרים ואם מצידם של המנהלים והלקוחות.

לפי המחקר, התעמרות והצקות במקום העבודה מוגדרות כהתנהגויות של התעללות מילולית או רגשית הנתפסות, בעיני העובדים עצמם, כהתנהגויות פוגעת/פוגענית. מדובר במנעד רחב של התנהגויות הנתפסות כחוויה שלילית ע"י העובד-מושא ההצקות.

תוצאות המחקר הצביעו על ממצאים מדאיגים. כ-55.4% מאוכלוסיית העובדים השכירים בישראל, 1.464 מיליון שכירים, נפגעו מהצקות בעבודה בשנת 2011 בתדירות של מדי פעם ועד לעיתים קרובות. 36.9% דיווחו שנפגעו מהצקות ע"י מנהלים בעוד ש-33.6% דיווחו שנפגעו מהצקות מצד עמיתים בעבודה. 23.1% דיווחו כי נפגעו מהצקות מצד לקוחות.

וכיצד העובדים מגיבים להצקות? טווח התגובות להצקות בעבודה נע בין תגובה פסיבית של בכי עלבון : 26.1% מגיבים כך העלבה וצעקות על המציק: 20.2%, ועד לתגובה אקטיבית -אגרסיבית של הכאת המציק, שהיא נדירה למדי עפ"י הדיווח, בישראל- 2% מגיבים כך אך גם זאת רק לעיתים נדירות.

אחד מממצאי המחקר מצביעים על כך שההצקות וההתעמרויות גורמות לירידה חמורה בתפוקה. משתתפי הסקר דיווחו על איחורים, הפסקות רבות (מעבר להפסקות הרגילות) ואף היעדרויות מהעבודה. 2.7% דיווחו כי הם נוהגים להיעדר מהעבודה לאחר אירוע הצקה. 3.6% עוזבים את מקום העבודה לאחר אירוע הצקה. עם זאת, 62.4% מהנשאלים השיבו כי הם מסכימים עם ההיגד שלמקום העבודה שלהם אכפת מכך שמציקים לעובדים.