בכיר בטבע: "כולם באסיה מקצצים במחירי התרופות"

פרופ' יצחק קרינסקי, האחראי על פעילות טבע במזרח הרחוק, מספר על האטרקטיביות של השוק הדרום-קוריאני, מעריך שטבע מתקרבת למכירות של מיליארד דולר ביפן ומסמן את השוק הסיני כיעד

הרבה מאוד שינויים התרחשו בשנה האחרונה בחברת התרופות טבע . כניסתו של המנכ"ל החדש, ד"ר ג'רמי לוין, הובילה בין השאר לחילופי גברי בהנהלת החברה ולהצגת תוכנית אסטרטגית חדשה. אחד השינויים נוגע לתפקידו של פרופ' יצחק קרינסקי, ששימש כסמנכ"ל בכיר לפיתוח עסקים בטבע.

בספטמבר האחרון הוא מונה לתפקיד יו"ר טבע יפן ודרום קוריאה, ולמנהל הפיתוח העסקי של אסיה-פסיפיק. קרינסקי החליף את משה מנור, שהיה נשיא ומנכ"ל טבע אסיה-פסיפיק. שינוי הגדרת התפקיד אינו מקרי: הוא מסמן את החשיבות שטבע רואה בשווקים של יפן (בה הייתה לחברה כבר פעילות ענפה קודם לכן) ושל קוריאה (שטבע עושה בה את צעדיה הראשונים כיום).

"ההחלטה לעבור ליפן היא לא החלטה פשוטה", מודה קרינסקי בראיון ל"גלובס". "לכן, כשמעבירים חבר הנהלה בכירה (executive committee) ליפן, זה מצביע על החשיבות של השוק האסייתי עבור טבע".

- תעבור ליפן עם כל המשפחה?

"אני עובר לטוקיו באמצע פברואר עם אשתי. אני כבר 'סוס זקן', הילדים שלי גדולים".

עוד לפני המעבר הרשמי למזרח, העבודה כבר בעיצומה. לפני כחודש טבע הודיעה על חתימת הסכם עם חברת התרופות הקוריאנית Handok, להקמת מיזם משותף שיכניס את טבע לשוק המקומי. "קוריאה היא אחת המטרות שהגדרנו בעבר", אומר קרינסקי. "יש בה כמה מאפיינים חשובים: זה שוק שגדל ב-8%-9% בשנה, מחירי הגנריקה בו טובים ויש הגנה חזקה על קניין רוחני. השוק עוד לא עבר קונסולידציה - ארבע החברות הגנריות הגדולות מחזיקות רק 20% מהשוק, וה-20 הגדולות מחזיקות ב-50%".

גודל שוק הפארמה הקוריאני (תרופות אינובטיביות וגנריות) נאמד בכ-14 מיליארד דולר. לשם השוואה, גודל השוק היפני הוא 120 מיליארד דולר, והישראלי - 1.4 מיליארד דולר.

- ממשלת קוריאה פועלת לקיצוץ מחירי התרופות, זה לא פוגם באטרקטיביות של השוק מבחינתכם?

"באופן כללי, בכל מדינה עולה הסוגיה של התקציבים וכולם מקצצים במחירי התרופות. ועדיין, המחיר ההתחלתי של מוצר אינובטיבי שהופך לגנריקה בקוריאה הוא 53.5% מהמוצר המקורי, כלומר גבוה יחסית לכל מדינה אחרת".

נתח של 10% בשוק הגנריקה ביפן

לפני כמה שנים טבע הרחיבה את הפעילות שלה ביפן באמצעות הקמת מיזם משותף עם החברה היפנית KOWA. כעבור שלוש שנים המיזם פורק, כשטבע רכשה את חלקה של שותפתה. ובכל זאת, גם עכשיו בקוריאה הוחלט לפעול במודל של מיזם משותף. האם גם במקרה זה הכוונה היא לפרק את השותפות בשלב מסוים? "לא, המיזם ביפן היה שונה לגמרי", מדגיש קרינסקי. "נוצר מצב מסוים שבו הייתה לנו הזדמנות לגדול ביפן באמצעות רכישת חברת Taiyo, ולא רצינו לעבוד בשתי זרועות שונות באותו שוק. מדובר היה בפרוצדורה שהייתה חלק מההסכם הראשוני עם KOWA".

לדברי קרינסקי, במיזם הקוריאני טבע תהיה אחראית בין היתר על הייצור והמו"פ, ותיהנה מהיכולות של הנדוק ומהגישה שלה לכ-85% מהרופאים במדינה.

- מהו יעד המכירות ונתח השוק של טבע בקוריאה?

"יש לנו יעד פנימי שאנו לא מפרסמים".

- ביפן, הכרזתם בעבר שתגיעו למכירות של מיליארד דולר בשנה לפני 2015. היעד עדיין בתוקף גם לאחר חילופי ההנהלה?

"כבר עכשיו המכירות שלנו ביפן הן מעל 800 מיליון דולר, כך שאני חושב שזה יעד שנגיע אליו".

במקביל, קרינסקי מסמן הזדמנות עסקית נוספת שקשורה ליפן. "לטבע יש פריסה גלובלית, ונוכל להביא לא רק מוצרים של טבע ליפן, אלא גם לשווק מוצרים של חברות יפניות ברחבי העולם", הוא אומר. "אנחנו מדברים עם כל החברות ומנסים לייצר שיתופי פעולה כאלה".

התחרות לטבע ביפן מגיעה מחברות גנריות מקומיות, חברות יפניות שיש להן שותפויות עם חברות בינלאומיות כמו פייזר ומיילאן, וחברות אינובטיביות יפניות שנכנסו לתחום הגנריקה. לדברי קרינסקי, נתח השוק של טבע בשוק הגנריקה היפני מגיע כבר ל-10%. בקוריאה, לעומת זאת, התחרות יותר מפוזרת ולחברות הרב הלאומיות יש נתחי שוק גדולים יחסית. "זה לא מקשה עלינו להתחרות", מציין קרינסקי, "משום שהן לא מצטיינות במיוחד בייצור מוצרים גנריים".

דווקא רכישות קטנות יותר

כחלק מתפקידו, קרינסקי מופקד על הפיתוח העסקי במזרח, ומחפש גם שווקים חדשים לטבע. סין הוא היעד הברור מאליו, שסומן כיעד בתוכנית האסטרטגית החדשה שהציג המנכ"ל לוין. "סין היא אחד השווקים שיש לנו עניין בהם, בשל גודל האוכלוסייה והגידול העתידי בשוק. כיום יש לנו שם פעילות די מזערית, בשותפות עם חברה מקומית", אומר קרינסקי.

- תוך כמה זמן להערכתך לטבע תהיה פעילות משמעותית בסין?

"קשה להגיד, כי צריכה להיות הזדמנות מתאימה - עסקה מתאימה; לאו דווקא רכישה, אולי מיזם משותף בדומה לקוריאה".

- איך משפיע מצב המאקרו העולמי על הפעילות?

"תמיד יותר נחמד להתעסק בשווקים שצומחים. יש שווקים, כמו קוריאה, סין והודו, שלא כל כך הושפעו מהמצב הכלכלי באירופה וארה"ב, והם עדיין גדלים. זה נכון גם לשוקי אינדונזיה והפיליפינים, שמציגים קצבי צמיחה גבוהים משמעותית יותר מהמערב. ביפן זו קונסטלציה אחרת, הגידול לא גבוה אך הדגש הממשלתי על הגדלת חדירת הגנריקה מייצר לנו הזדמנות".

בתפקידך הקודם בטבע היית אחראי גם על הצגת מועמדות לרכישות, וטבע ביצעה לא מעט כאלה. אבל כשלוין החליף את שלמה ינאי כמנכ"ל טבע, הוא הכריז שלא יהיו יותר רכישות גדולות.

"אני חושב שההחלטה נכונה, גם כי אין כל כך הרבה מטרות גדולות בעולם הגנריקה היום, וגם כי הגדרנו באופן ברור בתוכנית האסטרטגית מה הן המטרות שלנו. הגדרנו את שטחי הפעילות - מערכת העצבים המרכזית (CNS), תחום הנשימה, בריאות האישה וה-NTE (שילוב תרופות קיימות, ש.ח.ו). זוהי אסטרטגיה שלאו דווקא קוראת לעשות רכישות גדולות - בהרבה מהם אפשר להשיג גידול במכירות וברווח דרך רכישות יותר קטנות וממוקדות. וכמובן, שבכל עסקה ובכל שוק ההסתכלות היא אחרת בשל תנאי השוק ומצב השוק".

פרופסור יצחק קרינסקי
 פרופסור יצחק קרינסקי