מיני מבחן דרכים: רנו מגאן RS - מכונית לאניני טעם

רנו מגאן RS היא מכונית לקומץ אנשים שעדיין זוכרים את התקופה בה FUN היה חוקי ומכונית לא הייתה רק "אמצעי תחבורה"

תאמינו או לא, אבל לפני שניים-שלושה עשורים רנו הייתה אחת השחקניות המוערכות ביותר בעולם הספורט המוטורי. אלא שבשנים האחרונות החברה שינתה פוקוס' וצבעה את עצמה בצבעי הסוואה סביבתיים. את מקום המנועים יורקי האש, שניצבו בעבר בחזית התדמית הציבורית שלה, מחליפים כיום מנועים חשמליים ירוקים וסוללות נטענות.

אולם בחדרים אחוריים, הרחק מעינם הפקוחה של המשקיעים ושל הארגונים הסביבתיים, ממשיכה רנו להחזיק חטיבת BLACK-OPS פעילה, שמפתחת דגמים "בשביל הנשמה". הדגמים האלה רחוקים מידידותיות לסביבה ולחברה ככל שרק ניתן כיום.

מגאן RS היא דוגמה טובה. היא עולה על כבישי ישראל בצבעי שחור-צהוב של צרעה עצבנית ומתהדרת בחישוקי ענק מושחרים, שדרכם מבצבצות בוכנות בלמים בצבע אדום כדם. במרכז אחוריה המודגשים תקוע צינור מפלט טרפזי ענק, שהקולות הבוקעים ממנו יכולים לגרום חרדה קיומית לנהגים התרבותיים והידידותיים לסביבה של הרנו פלואנס החשמלית.

תא הנוסעים דומה מאוד בעיצובו לזה של הרנו מגאן הצמחונית למעט כמה צבעי קרב, הגה ספורטיבי, דוושות אלומיניום מחוררות ומושבי ספורט עמוקים, שמכניסים את הנהג לאווירה אפילו בחניה. גם מד הסל"ד המודגש ומד המהירות, שהספרות עליו מסתיימות צפונה ל-260 קמ"ש, מספקים רמזים לגבי תכליתה של המכונית.

הכוכב הוא מנוע הטורבו 2 ליטר - לא מנוע טורבו סביבתי כמו המנועים המקובלים כיום בתעשייה, שמטרתם לקצץ בפליטה ובצריכת הדלק, אלא מנוע טורבו "כמו פעם" עם מגדש ענק, שמותח את מעטפת הביצועים המכאנית עד לקצה ומפיק 265 כוחות סוס.

המנוע הזה, כאשר לוחצים עליו כהלכה, בועט את המכונית קדימה בקצב שמעלה חיוך על פניו של הנהג' אפילו אם יומו היה קודר ומדכא והחיוך הזה לא מש גם בכבישים מתפתלים, שם לוקחת השלדה מהמנוע את התפקיד המרכזי.

כל המרכיבים הנכונים נמצאים בשלדה הזו בצורה מצומצמת ואינטנסיבית: בולמי זעזועים קשוחים וקצרי מהלך, הגה שדורש הפעלה פיזית של הזרועות, קשיחות מבנית יוצאת דופן של הגוף ובלמים שמאפשרים לשלוט דינמית במכונית ולא רק לבלום אותה. בקיצור, קפסולה מרוכזת של הנאה מחדדת חושים, או אם תרצו המקבילה המוטורית לכוס אספרסו איטלקי על הבוקר.

המתלים הקשוחים גובים מחיר והטלטולים על בורות עירוניים עלולים להיות אלימים לעיתים. ההגה הכבד לא מתאים לכל אחד וגם התגובות מהסביבה עלולות להיות בעייתיות. ועוד לא הזכרנו תג מחיר, שמתחיל באזור ה-212 אלף שקל. בשורה התחתונה, זו מכונית לקומץ לקוחות אניני טעם, שעדיין זוכרים את התקופה שבה FUN עדיין לא הוצא מחוץ לחוק ומכונית לא הייתה רק "אמצעי תחבורה".