שופרסל דורשת מספקי המותג הפרטי הנחה של 3%

זאת באופן רטרואקטיבי ■ ספק: הדרישה פוגעת בספקים הכי חלשים ■ בתוך כך, הרשת ממשיכה בהתייעלות וסוגרת את המטה הנפרד של תת-הרשת "יש"

רשת שופרסל דורשת לשפר משמעותית את תנאיה המסחריים מול ספקי המותג הפרטי של הרשת. ל"גלובס" נודע, כי באחרונה פנתה הרשת אל הספקים ודרשה מהם הנחה של 3% ברכישת המוצרים. לדברי הספקים, שופרסל דרשה את התשלום רטרואקטיבית על כל שנת 2012 וכן מכאן ואילך.

דרישתה של שופרסל באה לאחר אישור עליית מחיר לספקי המותג הפרטי בשיעור של עד 5%, ומשמעותה בפועל היא שהחלק העיקרי בעליית המחיר יילך לטובת שיפור הרווח של הרשת ולא לספקי המותג הפרטי.

יתרה מכך, דרישת התשלום הרטרואקטיבית משמעותה שחיקה במרווחים של ספקי המותג הפרטי שנרשמו בשנת 2012, כך שעליית המחיר שאושרה נותרת ללא משמעות מבחינת הספקים.

ספקי המותג הפרטי טוענים כי גם כך מוצריהם זולים משמעותית, והמרווחים שלהם נמוכים במיוחד. עוד הם טוענים כי הרשתות מנצלות את חולשתם היחסית ואת התלות הגדולה שיש להם ברשתות, כדי לשחוק את הספקים.

לדברי חלק מהספקים, הדרישה החדשה באה מצדו של בכיר שמונה לתפקיד חדש ברשת, וכפי הנראה נדרש להציג שיפור ברווחים.

"כל אחד שמקבל תפקיד בשופרסל מסתכל ישר על המחזור ואומר לעצמו 'בוא ניקח עוד 2%-3% מהספקים', וזאת במקום לחשוב איך נמכור יחד יותר סחורה. הוא לא חושב מאיפה אנחנו נביא את הכסף", אומר ל"גלובס" אחד הספקים.

לדברי ספק אחר, "הדרישה הזאת היא פגיעה בהכי חלשים ובהכי קטנים בשוק הישראלי, בכל אלה שכולם בבחירות אומרים שחשוב לחזק אותם. שופרסל כנראה לא יכולה להגיש דרישה כזאת לספקיה מחו"ל. את רואה ספק טורקי מזכה את שופרסל רטרואקטיבית על סחורה שרכשה ממנו?".

בהתייחס לכך מסרה שופרסל בתגובה: "שופרסל איננה מתייחסת לנושאים מסחריים".

נמשכים צעדי התייעלות

בתוך כך, רשת שופרסל ממשיכה בימים אלה בצעדי ההתייעלות. ל"גלובס" נודע כי הרשת החליטה לסגור את המטה של תת-הרשת "יש" ולאחדו עם מטה רשת שופרסל. רשת "יש" פועלת במרכזי אוכלוסייה חרדים ובקרב אוכלוסיה חלשה.

מטה רשת "יש" פעל עד כה ממשרדים בפתח-תקווה והעסיק 10-12 עובדים. לפי הערכות, שופרסל תצמצם כעת את מספר עובדי המטה, ולא מן הנמנע כי תאחד גם את פעילות הסחר של רשת "יש".

באחרונה החלה שופרסל בהסבת סניפי רשת "יש" ל"יש חסד", צעד המקנה לה הנחה מסחרית מהספקים.

בהתייחס לכך נמסר בתגובה כי "שופרסל מעבירה את מטה פורמט 'יש' למשרדיה בראשון-לציון, והנהלת הפורמט תפעל ממשרדי החברה".