הגז הטבעי יזרום השבוע? אושרה הזרמה מהאונייה המגזזת

את המקשר הימי הקימה נתג"ז בהשקעה של כ-530 מיליון שקל ■ על פי נתוני חברת החשמל, כל מטען מחליף במשך כ-10 ימי צריכה את הסולר והמזוט בהם נאלצת החברה להשתמש עקב המחסור בגז טבעי

רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים אישרה בסוף השבוע הזרמת גז טבעי מאוניית הגז הטבעי הנוזלי באמצעות מתקן המקשר הימי שהקימה חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל מול תחנת הכוח בחדרה.

בעקבות המחסור בגז הטבעי, הנחה שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, את רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים לבחון את האפשרויות לייבוא גז טבעי נוזלי לישראל. מסקנותיה של הרשות היו כי הדרך האמינה, הקצרה והבטוחה ביותר להבאת גז טבעי נוזלי לישראל בתקופת מחסור, תהייה באמצעות הקמת מקשר ימי (בואי), שיאפשר שימוש בגז טבעי בתקופת הביניים שעד לקבלת גז טבעי ממאגר תמר (הצפוי להתקבל בסוף אפריל 2013). הקמת המקשר הוטלה על חברת נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל) והזמנת האונייה המגזזת ותכולתה הוטלו על חברת החשמל.

לנדאו: "המקשר הימי הוא אחד הפרויקטים המרכזיים בתוכנית המשרד להבאת הגז הטבעי למדינת ישראל, ומהווה חלק חשוב במאמץ לייצר בטחון אנרגטי למשק. מדובר במתקן אשר יאפשר אספקת אנרגיה רציפה לתחנות הכוח בישראל. בטווח הזמן הקרוב, יהווה הפרויקט גשר שיסייע לישראל להתמודד עם המחסור בגז טבעי, ובהמשך, כאשר נביא את הגז הטבעי הישראלי מן הים אל היבשה, יעניק לה גיבוי אסטרטגי. הפרויקט מגיע לסיומו בתוך זמן מהיר ביותר, ועל כך אני מברך את רשות הגז הטבעי במשרד, את חברת החשמל ואת נתג"ז ומודה להם. מי שירוויחו מכך, בסופו של דבר, הם אזרחי ישראל, שיזכו לביטחון אנרגטי וסביבה נקייה יותר".

המקשר הימי יאפשר קבלת גז טבעי בהיקפים משמעותיים, ובקצב שעתי של 570,000 מטר מעוקב גז טבעי לשעה (כ- 20,000 מיליון BTU לשעה). כך, מלב ים, במרחק של כעשרה ק"מ מהחוף, יוזרם הגז הטבעי באמצעות מערכת הולכת הגז הארצית ל-8 אתרי ייצור של חברת החשמל ולצרכני גז טבעי נוספים.

על פי נתוני חברת החשמל, כל מטען מחליף במשך כ-10 ימי צריכה את הסולר והמזוט בהם נאלצת החברה להשתמש עקב המחסור בגז טבעי.

האונייה, משמשת הן כמסוף LNG צף והן כמיכלית LNG, ועל סיפונה משאבות המעלות את לחץ הנוזל, ומערכת מאיידים שהופכים את הגז הנוזלי לגז טבעי. במסגרת תהליך החיבור, שולה האונייה מהמים את המצוף הענק שנמצא בתוך הים, והוא מתחבר לתא מיוחד בבטן האונייה. בתחתית המצוף נמצא צינור גז מיוחד וגמיש המתחבר דרך קרקעית הים למערכת הולכת הגז הטבעי הארצית. אורך האוניה הינו 277 מטר, רוחבה 43.4 מטר והשוקע שלה 11.5 מטר. נפח מטען האוניה הינו 138,000 מטר מעוקב, שהם כ-80 מיליון מטר מעוקב של גז טבעי.

מתקן המקשר הימי והאונייה המגזזת יאפשרו להביא כמויות נוספות של גז טבעי למשק, בתקופות של שיא ביקוש ובעיקר בקיץ ובשיא הביקוש בחורף, עד להגעת כמויות נוספות של גז טבעי מעבר לאספקה הצפויה כאמור ממאגר תמר.

ממשרד האנרגיה והמים נמסר כי האוניה צפויה להתחיל להזרים גז טבעי בתוך מספר ימים, כלומר כבר בהמשך השבוע.

את המקשר הימי הקימה נתג"ז בהשקעה של כ-530 מיליון שקל, וחכירת האונייה ויבוא ה-LNG נעשה על ידי חברת החשמל, תוך הכרה מראש בהוצאות אלו על ידי רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים והרשות לשירותים ציבוריים - חשמל.

שמואל תורג'מן, מנכ"ל נתג"ז, מסר: "מדובר בפרויקט מורכב וייחודי הקיים בעוד שלושה מקומות בעולם בלבד, אשר הושלם תוך 20 חודשים בלבד מרגע קבלת ההחלטה. המערכת תקטין משמעותית את השימוש בדלקים יקרים ומזהמים, ובכך תביא לחיסכון של מאות מיליוני שקלים למשק האנרגיה בישראל, כבר בשבועות הראשונים להפעלתה. בנוסף, המערכת תאפשר גיוון מקורות לאספקת גז טבעי למדינה ותהווה שער נוסף למערכת ההולכה הארצית לגז טבעי".