המלצה: טיול באווירה כפרית אמיתית בעין כרם

טיול נינוח בעין כרם, בין הטראסות, המנזרים ובתי הקפה, ובין אירופה לבוסתנים ים תיכוניים. רק בלי תוכניות פיתוח אגרסיביות, בבקשה

אז ככה: אילו הדבר היה תלוי בי, הייתי עוברת מחר לבית אבן קטן בעין כרם ולא עוזבת לעולם. אפילו לא בשביל לבקר את החברים בירושלים. מי שרוצה לראות אותי, שירד לכפר. הגזמתי? קצת. אבל היממה שביליתי במקום הייתה מהיפות ומהשקטות של השנים האחרונות, ולא רק מפני שבאתי במצב רוח טוב, או בגלל מלון הבוטיק המעודן והחדש שאירח אותי (ראו "חלון למלון"). כי בעין כרם יש יופי שהוא שילוב בין אירופה לבוסתנים מזרח תיכוניים נטושים של ילדותי בעמק יזרעאל, יש בה שורשים והיסטוריה משלוש דתות ומסורות מסחררות דמיון, יש בתי מידות ערביים ובנייה של טלאי על טלאי, יופי בטוח בעצמו מעל פני השטח וכיעור וקושי ומורכבות אין-קץ מתחתיו. כמו שצריך, כמו שבחיים. אבל מעל לכול, כרגיל, יש בה אנשים. וגם תחושה מסוימת של קהילה ושל יחד - לא עניין של מה בכך.

"זאת התרשמות של מישהו שבא מבחוץ", אומר לי שלמה אבולעפיה, 73, 45 שנים בעין כרם. "זה לא בדיוק הקיבוץ של פעם, כאן כל אחד מסתגר בביתו. אבל זה מקום שנעים לגור בו. ויש גם תהליך מעניין של אנשים צעירים, ניו אייג'ים, שממלאים את הכפר. רק חבל שהחבר'ה האלה בדרך כלל לא יוצאים למלחמות החשובות כדי להציל את המקום".

ונדמה שאת עין כרם אסור להפסיק להציל, כי כמו בכל הארץ גם כאן יזמי הנדל"ן לא רואים אף אחד ממטר, המסעדנים רעבים תמיד, פקידי משרד התיירות תאבי כוח, ונדמה שכולם עומדים על ראשי ההרים שמסביב וממטירים תוכניות פיתוח גרנדיוזיות, חסרות התחשבות בהיסטוריה ובמסורת.

"משרד התיירות ועיריית ירושלים יזמו פיתוח אגרסיבי של מרכז הכפר", אומר רון חביליו, במאי סרטי תעודה, מפעילי ועד השכונה, שמוביל מאבקים חשובים. "בלי שמישהו יעמוד ברצינות על הסיבות ליופיו של המקום, פרט שכולם מסכימים עליו. לכפר נוף דרמטי, כתוצאה מהפרשי גובה גדולים - 350 מטרים מפסגת הר אורה לצומת כרם, וצבע ירוק שולט בגלל גשמים רבים ומעיינות. גם העובדה שיש כאן שטחים גדולים של מנזרים, כנסיות ומסגד תרמה לשימורו עד היום".

"עין כרם, או בשמותיה המקראיים 'בית הכרם' או 'כרם'", מוסיף חביליו, "מתאפיינת בנוף תנ"כי אמיתי של טראסות. כדי לקיים חקלאות באזור הררי חייבים מדרגות. זהו מפעל אדיר, עבודה של דורות, עיצוב של כל הטופוגרפיה. מדובר בחפירה, בחציבה, בהעלאה של אדמה מהוואדי ובבניית המדרגה. כל האזור עד לסטף ולכביש מס' 1 דורג בעת העתיקה, נהרס והשתקם לאורך תקופות שונות.

"לכן כל-כך קשה להאמין לפעולות של משרד התיירות, שמטרתן לקדם בניית מרכז מסחרי גדול מול מעיין מרים (כאן על-פי המסורת הנוצרית ביקרה מרים, כשהיא בהיריון עם ישו ובדרכה לבית לחם, אצל אלישבע, אמו של יוחנן המטביל), והקמת מלון של כארבעים חדרים, שעלול לגרום להפסקת הנביעה במעיין. בינתיים הכול תלוי ועומד בבג"ץ, והוצא צו ביניים שאוסר עבודות בשטח.

"עין כרם היא קונכייה אקוסטית שחייבים לשמור עליה", אומרת פנינה עין-מור, מורת דרך ותושבת הכפר. היינו אמורות לטייל יחד שעה, זה נגמר בחצי יום. הלכנו ממעיין מרים לכנסיית הביקור הנהדרת שתכנן הארכיטקט אנטוניו ברלוצי, הקשבנו למזמורי צליינים, צפינו על מנזר האחיות של רטיסבון, עברנו בביתו של האמן יצחק עבריאני, התעכבנו ליד בית יואכים במרכז הכפר. שתינו קפה וטעמנו שוקולד תוצרת בית ב"עין כרם המתוקה", התיישבנו בשמש על ספסל חמוד, הצטרפה אלינו תושבת הכפר, סתם קשקשנו, נופפנו לשלום לקבוצות של צליינים ניגרים, בתלבושת אחידה וצבעונית בדרכם לכנסיית יוחנן בהרים, המשכנו לחצר המשותפת לכמה אמנים "בחפץ כפיה", ביקרנו אצל מעצב התכשיטים צדוק יהודה, שקשר בין אמנותו לשורשיו המשפחתיים ולמעבר שלו לכאן מתל אביב, והיו עוד שיחות ואנקדוטות ומפגשים - מעל כולם אני מרחפת, כי גם אתם תגיעו אליהם בלי בעיה, ומנסה להעביר את הקצב והאור שהמקום משרה.

"חשוב לי שיבואו הרבה תיירים לעין כרם", אומרת עין-מור, "אבל לא רק בשביל לשבת במסעדה. יש פה שפע והמון מה להכיר. אני ממליצה לבוא באמצע השבוע, ליומיים". "לי חשוב להדגיש", אומר רון חביליו, "שתיירות כאן זה לבוא עם נעליים ולטייל ברגל, בשבילים, בבוסתנים, על הטראסות, היופי הוא לראות את עין כרם מזוויות שונות. גם זאת מורכבות".

הסיורים של פנינה עין-מור: www.ekl.co.il, טל' 02-6418682; ארוחות מיוחדות אצל עתליה (בתה של עין-מור), בביתה בעין כרם: ataliaeinmor.co.il, טל' 052-4755167; מתחם בחפץ כפיה (חצר המאגדת עסקים קטנים, תכשיטים, בגדים): www.melachot.co.il; עין כרם המתוקה: www.sweetnkarem.co.il, טל' 054-6633541; יצחק עבריאני, טל' 02-5671010

ט"ו בשבט בערבה

כמדי שנה בסביבות ט"ו בשבט, חג החקלאות ותוצרת האדמה, מתקיימת תערוכה חקלאית גדולה בתחנת מו"פ יאיר בחצבה. במסגרתה יתקיימו סיורים מודרכים (ללא תשלום) כדי להציג את הישגי החקלאות הישראלית המודרנית. אתרי התיירות בסביבה מצטרפים לחגיגה ומציעים טיולי ג'יפים וסוסים, תצפיות ציפורים, קטיף עצמי של ירקות, שוק איכרים ועוד. 1.03-13, www.aravaopenday.co.il

טל' 08-6581083