ההצלחה של לפיד טרפה את הקלפים בהכנת תקציב 2013

יש להניח כי יובל שטייניץ הבין אמש, בערך 10 דקות אחרי פרסום מדגמי הטלוויזיה, שלא יהיה שר האוצר של מדינת ישראל לאחר כינונה של הממשלה החדשה

מוציאים את טרכטנברג מהמגירה

יש להניח כי הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הבין אמש (ג'), בערך 10 דקות אחרי פרסום מדגמי הטלוויזיה, כי יצטרך להסתדר במחצית השנייה של השנה עם תקציב ביטחון קטן יותר. אפשר לשער כי הסכום 5 מיליארד שקל הופיע במחשבותיו של הרמטכ"ל, והוא רשם לפניו להזמין לשיחה דחופה את היועץ הכספי שלו, כדי לברר מה בדיוק עושים.

קשה לחשוב שגנץ, או אנשי מערכת הביטחון, יופתעו ממה שישמעו מבנימין נתניהו בימים הקרובים. כאשר צריכים להוכיח לסיעה שרואה עצמה "נציגת המעמד הבינוני" שניתן להגדיר תוכנית כלכלית משותפת, מי שאמור להביא את הכסף למימונה הוא הגורם היחידי עם יכולות כאלה: צה"ל.

יש להניח כי אנשי אגף התקציבים, בראשות גל הרשקוביץ, הבינו אמש, בערך 10 דקות אחרי פרסום מדגמי הטלוויזיה, כי לקראת הכנת תקציב המדינה לשנה הקרובה הם יצטרכו, בצר להם, להוציא מהמגירה את דוח טרכטנברג. כל מה שנכתב שם ולא מומש יחזור לשולחן הדיונים בדיוק מאותה סיבה שתקציב הביטחון יקוצץ. צריך להראות כי הממשלה פועלת "למען שכבות הביניים". זה אומר, למשל, בחינה מחדש של הקריטריונים לדיור במסגרת דיור בר-השגה, והחזרת מיצוי כושר השתכרות למשוואה.

השאלה היא איך משלבים את אותם מהלכים עם כל אותם צעדים שכבר תוכננו לקראת תקציב המדינה לשנה הקרובה. באופן עקרוני כמה מהם יכולים להתקבל על ידי רשימתו של יאיר לפיד, כמו פגיעה בשכר במגזר הציבורי, מתוך הנחה שעופר עיני כבר ידאג לסגור עסקה. יש צעדים אחרים שהרבה יותר בעייתיים, כמו התוכנית להעלות את המע"מ.

לחרדים ולמתנחלים אין ברירה

המו"מ בין נתניהו ללפיד יהיה לא רק על חלוקת תיקים, אלא גם על התקציב של השנה הקרובה. שם ייחתכו הדברים, בהנחה שלפיד יודע איך לתרגם את סיסמאותיו לסעיפי תקציב ולהחלטות ממשלה. העיקרון המנחה יהיה, כאמור, להצדיק את עצם קיומה של הקואליציה החדשה על ידי התקציב. זה מוציא מהחשבון הכבדה על סטודנטים, למשל, או העלאת הבלו על בנזין. זה גם אומר הורדת מסי קנייה היכן שאפשר, כדי להראות שבאמת רוצים "להוריד את יוקר המחיה". בנושא המע"מ, כאמור, לא נראה סביר כעת שתימצא פשרה. זה יעלה ללפיד ביותר מדי יוקרה, ויהיה כבר מי שיתחיל לחשב כמה היה נחסך בסעיפים אחרים.

אלא שפרט לסוגיית המע"מ, באופן עקרוני נתניהו יכול להיות רגוע בכל הקשור לצד המיסוי בתקציב החדש. נכון שרשימתו של לפיד לא מתלהבת ממסים עקיפים, אך לפיד עצמו לא נשמע כטיפוס שיעלה על בריקדות וידרוש העלאת המס הישיר על ההכנסות הגבוהות ביותר.

זה אמור להזיז את מרכז הכובד של תקציב 2013 לצד ההוצאות, ובראשן קצבאות למיניהן. זאת, נוסף על הקיצוץ בביטחון והפגיעה בשכר עובדי המדינה.

לכן, אנשי אגף התקציבים יכולים להיות רגועים יחסית, כל עוד המו"מ הקואליציוני לא יסתבך.

עד לכינון הממשלה הם צריכים לעיין מחדש בכל אותן הצעות לקיצוץ בהוצאות שכבר הועלו. התנאי יהיה שאפשר להעמיס אותן על כל קבוצה אחרת שלא נכללת בקהלים שהעניקו ללפיד 19 מנדטים. עם החרדים והמתנחלים יהיה לנתניהו הרבה יותר פשוט להסתדר, כי אין להם ברירה אחרת אלא להסכים.

היה שלום, יובל

יש להניח כי יובל שטייניץ הבין אמש, בערך 10 דקות אחרי פרסום מדגמי הטלוויזיה, שלא יהיה שר האוצר של מדינת ישראל לאחר כינונה של הממשלה החדשה. ראשית, בעיני המעמד הבינוני, שטייניץ הוא מקור חלק גדול מהבעיות שעמן מתמודדים אלה הנמנים עמו. שנית, כי באמצעות סילוקו מהאוצר יכול נתניהו לרמוז מי בעיניו אשם בכישלון הגדול של הליכוד בבחירות האחרונות. אולי הוא מקווה שמסירת תיק האוצר לישראל ביתנו תפייס את חבריו של אביגדור ליברמן, אשר גם הם רוצים לפתע להופיע כנציגי המעמד הבינוני.

כל זה נשמע טוב ויפה אם מדובר בסידור פוליטי זה או אחר. אך תקציב איננו רק עניין של סידור פוליטי, ויש צורך בלא מעט ידע, ניסיון והבנה במשמעות בניית תקציב המדינה. איש מאנשי לפיד לא בילה דקה מחייו באחת מוועדות הכנסת, אם כי כמה מהם בהחלט התנסו בבניית תקציב ובאופן ניהולו. שר האוצר החדש, גם אם יהיה איש עסקים, או עסקן מוצלח, יצטרך ללמוד את המשמעות של הצעדים מיד עם כניסתו.

בסוף התהליך, כאשר התקציב יוכן ויובא לאישור, הוא יהיה שונה מאוד ממה שתוכנן עד לפני כמה שבועות. מי שיהיה שם כדי לכוון את הדברים יהיה נתניהו. השאלה היא מה יקרה אם אנשי לפיד יגלו, בחלוף כמה חודשים, שבמציאות של האטה כלכלית, אבטלה עולה ואי-ודאות גוברת הם נהפכים להיות נושא הביקורת והכעס של מי ששלח אותם לכנסת. על כך ישיב להם שר האוצר שזו כבר בעייתם, ולא בעיה שלו.