המצע הכלכלי של "יש עתיד": קיצוץ בקצבאות ובביטחון

המפלגה החדשה התחייבה לקיצוץ לחרדים ולמהפכה בדיור: "נבנה 150 אלף יח"ד תוך עשר שנים במימון המוסדיים" ■ וגם: "מפלגת יש עתיד מאמינה כי כל צעיר וצעירה בני 18 צריכים לשרת את המדינה שירות צבאי או אזרחי"

ביש עתיד סרבו הבוקר (ד') לחשוף מי עומד מאחורי כתיבת המצע הכלכלי, וביקשו להדגיש כי מדובר בעבודת צוות של מייסדי המפלגה, המועמדים לכנסת וחברי צוות המטה של המפלגה. המסר הכלכלי של המפלגה מתמקד באחריות כלכלית, תוך קיצוץ בתקציב הביטחון, בקצבאות, בתקציבים להתנחלויות, תוך עידוד עבודה ומנהל תקין. להלן עיקרי המצע של יש עתיד, כפי שנמסרו ל"גלובס":

הבור התקציבי

"העלאה נוספת של יעד הגרעון תהיה החלטה לא אחראית שרק תעמיק את הבור התקציבי הגדול ממילא. לכן יש לקצץ בתשלומי העברה לבחורי ישיבות שאינם משרתים בצבא ולא יהיה מנוס מקיצוץ בקצבאות הילדים ובתקציבים המופנים להתנחלויות שנמצאות מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים ושאינם קשורים להוצאות הנובעות מגידול טבעי באוכלוסייה. לצד זאת מתחייב צמצום מספר משרדי הממשלה ל-18 וביטול המוסד "שרים ללא תיק" וסגני שרים על תקן שרים.

"יש לקדם רפורמה במשרדי הממשלה שתייעל את המנגנונים ואת הביורוקרטיה ושתביא לחיסכון משמעותי בהוצאה הממשלתית.

"מפלגת יש עתיד הציגה שורה של תוכניות אופרטיביות לשינוי המציאות בישראל, שאינן פורצות את המסגרת התקציבית - בהגדלת ההשתתפות בשוק העבודה, בעידוד וסיוע לעסקים קטנים להאצת הצמיחה במשק ובמהפכה בשוק הדיור.

"יש עתיד תפעל לכניסת חרדים לשוק העבודה שתביא לגידול בתוצר של 1.5% שיתבטאו בתוספת של 15 מיליארד שקל לתוצר ולקידום לסיוע לעסקים קטנים שיביא לגידול בתוצר של 1% שיתבטא בתוספת לתוצר של 10 מיליארד שקל. יש עתיד לא תיתן ידה להעלאת מסים נוספת על מעמד הביניים".

תקציב הביטחון

"יש עתיד תבטל את התוספת של 3 מיליארד שקל שהצבא ביקש ותדרוש להחזיר את הוצאות הביטחון למתווה ועדת ברודט".

שכר המינימום

"שכר המינימום יעודכן בהתאם לחוק שכר מינימום ב-1 באפריל של כל שנה, לשיעור של 47.5% מהשכר הממוצע במשק".

זכות השביתה

"לא נגביל את זכות השביתה".

שירות חובה

"מפלגת יש עתיד מאמינה כי כל צעיר וצעירה בני 18 צריכים לשרת את המדינה שירות צבאי או אזרחי. בהתאם לתוכנית יש עתיד לשירות שווה לכולם, הצבא יקבע למי הוא זקוק במסגרת צורכי הביטחון של ישראל, ואלה יתגייסו לשירות צבאי לתקופה שבין שנתיים לשלוש. חיילים קרביים שישרתו שלוש שנים, יקבלו מהשנה השנייה משכורת מינימום במשק ובעת שחרורם מצה"ל יקבלו מלגת לימודים מלאה לתואר ראשון.

מי שצה"ל יבחר שלא לגייס ישרת שירות אזרחי במסגרות הקהילתיות, בסיוע למערך הסיעוד, כיבוי האש, בסיוע לניצולי שואה ובמסגרות חינוכיות. מהפכת השירות האזרחי בישראל תעודד ותתגמל גיוס לצבא, תאפשר פתרון של גיוס אזרחי לאוכלוסיות המגזרים השונות ותעודד השתלבות מלאה של כל המגזרים בשוק העבודה".

שכר לעובדים במקצועות קריטיים בפריפריה

"תוכנית יש עתיד לרפואה ובריאות עוסקת, בין השאר, בעידוד רופאים ואחיות לגור בפריפריה באמצעות תוספות שכר, עזרה במציאת מקום עבודה לבניבנות הזוג והקצאת קרקעות במיזמי הבנייה 'בני ביתך' למתחייבים לגור במקום מעל חמש שנים. התוכנית עוסקת גם בעידוד סטודנטים לרפואה לעבוד בערי הפריפריה עוד בתקופת לימודיהם, על ידי מתן דיור ומלגות, מתוך שאיפה כי יישארו לגור במקום עם סיום הלימודים".

מימון בתי ספר

"מקצועות הליבה הם הכלים היסודיים שהמדינה מחויבת להעניק לכל אזרח על מנת לאפשר לו לבנות חיים תורמים, יצרניים, וכדי שיוכל לפרנס את עצמו בכבוד. תוכנית יש עתיד לעשור החינוך שמה לה למטרה להחזיר את ישראל להיות באחד מעשרת המקומות הראשונים בעולם בחינוך. נפעל לחיובי לימודי הליבה, ליישום חוק יום לימודים ארוך, להקטנת מספר התלמידים בכיתות ולתקצוב דיפרנציאלי בגובה 26% של התלמידים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, לצמצום הפערים החברתיים".

המע"מ על מוצרי מזון

"יש עתיד מאמצת את דוח ה-OECD הקורא למדינות החברות בו לבטל את הדיפרנציאציה במע"מ על מוצרי מזון".

סבסוד דירות לזוגות צעירים

"מפלגת יש עתיד הציגה את תוכניתה למהפכת הדיור, תוכנית שבבסיסה בניית 150 אלף יחידות דיור בעשר השנים הקרובות, בעשר ערים מרכזיות בישראל. פרויקט זה ימומן בכספי המוסדיים (במודל כביש 6) וייבנה על קרקע ממשלתית שתינתן בעלות 0 (הקרקע תישאר בבעלות המדינה). יישום מהפכת הדיור יאפשר מגורים בשכירות לטווח ארוך בשורה של מרכזים עירוניים לצעירים ולזוגות צעירים במחיר הנמוך ב-35% משכר הדירה הממוצע בשוק, יוריד באופן דרמטי את מחירי הדירות לקנייה בערים ויאפשר הטבות לאוכלוסיות מועדפות שיוגדרו בחוק, כדוגמת שוטרים ומורים, אנשי מערכת הביטחון, כבאים, אחיות ועובדים סוציאליים. 5% מהדירות שיוצעו במסגרת הפרויקט יוקצו לדיור ציבורי. תוכנית זאת תגרום לירידת מחירי הדירות בכ-20%".

מבנה הממשלה

"יש עתיד סבורה כי יש לצמצם את מספר משרדי הממשלה ל-18 ולבטל את המוסד המבזה של שרים ללא תיק וסגני שרים על תקן שרים. בנוסף, יש לקדם רפורמה במשרדי הממשלה שתייעל את הביורוקרטיה ותביא לחסכון בהוצאה הממשלתית".