ניתוח "גלובס": איזו חברה תשרוד בג'ונגל הסלולרי?

שוק הסלולר נראה כמו מאבק הישרדות של חיות רעות: 3 אריות (פרטנר, סלקום ופלאפון), שני זאבים מורעבים (גולן טלקום והוט מובייל) וכמה שועלים קטנים (רמי לוי, youphone והום סלולר), שנלחמים כמו על גופת בהמה

שוק הסלולר נראה כמו מאבק הישרדות של חיות רעות - 3 אריות (פרטנר, סלקום ופלאפון), שני זאבים מורעבים (גולן טלקום והוט מובייל) וכמה שועלים קטנים (רמי לוי, youphone והום סלולר) שנלחמים על גופת בהמה.

האם להתערב בתחרות כזו פרועה - או שפשוט לאפשר להם להרוג אחד את השני בזירת הגלדיאטורים? זו כבר שאלה לרשות ההגבלים העסקיים. אבל, זו גם שאלה של רציונליות.

אין ספק שהצרכנים נהנים מהתחרות, וייתכן שבכך צריך לחתום את הסיפור. האם הם ימשיכו ליהנות מהמצב הקיים גם בטווח הארוך? לא בטוח.

צריך לזכור שלתאווה שלנו לראות את המפעילים הורגים אחד את השני יש גם מחיר - יותר מפוטרים בתעשייה, שירות שיילך ויירד והשקעות חדשות שנדחות. זו המשמעות, הלכה למעשה, של המשך המלחמה המטורפת הזו.

אחרי התיאור המדמם, בואו ניתן סימנים למה שקרה בשבועות האחרונים בשוק ובעיקר לצעד של פלאפון, שהחליטה ביום רביעי האחרון לצאת בצורה גלויה נגד הוט מובייל.

פלאפון היא הראשונה מבין החברות הוותיקות שמורידה את הכפפות בתחרות, ויש למהלך שלה כמה סיבות. עד עכשיו, הוט מובייל וגולן טלקום התחרו ביניהן מי ייקח נתח שוק גדול יותר מהמפעילים הוותיקים.

אלא שהוט מובייל החליטה להרחיב כעת את התחרות למגרש חדש (שילוב בין סלולר לאינטרנט בבית), שבו יש לה יתרון מובהק על פני המתחרה. במקביל, היא גם ניסתה לפגוע בפלאפון כשניצלה את הקושי המובנה של קבוצת בזק לשווק שירותים שונים ללא אישור מורכב ומתיש.

טלטלה רצינית

המבצע של הוט מובייל - חבילת סלולר בתוספת אינטרנט במהירות 100 מגה במחיר של 9.90 שקלים לחודש למשך 4 חודשים (לאחר מכן המחיר חוזר ל-99 שקל) - מזעזע את השוק. אם היא תדע למנף אותו, הוא עשוי ליצור טלטלה רצינית בענף, משום שמדובר במחיר זול שקשה להתחרות בו במבנה הקיים.

בתשובה של פלאפון - 3 חודשים חינם למתניידים ולאחר מכן 99 שקל או 114 שקל - יש אמירה ברורה שמבטאת הסתכלות על מפת קבוצות התקשורת. במידה מסוימת, מדובר בתגובה לא רק לסלולר אלא גם למגבלה שיש לחברה האחות yes בתחרות מול הוט.

כיום, יתר הקבוצות בשוק מנועות רגולטורית מלהגיב למבצעים של חברת התקשורת, ופלאפון מנסה לאותת להוט שלא להיכנס להרפתקאות נוספות בגזרת הטלוויזיה - אחרת היא תשלם גם בסלולר.

פרטנר וסלקום, כנראה, לא יוכלו יותר לשבת בצד, והן יגיבו באותה התקיפות. סלקום, נזכיר, כבר מציעה חבילת "הכול כלול" ב-99 שקל, ופרטנר, לפי ההערכות, תגיב בקרוב עם מבצע של 012 מובייל.

ישיבו מלחמה בטלוויזיה?

למרות הצעדים של החברות הוותיקות והניסיונות לחשוף שיניים, השאלה הופכת להיות הרבה יותר אסטרטגית. כל עוד הוט מובייל היא כלי נוסף בארסנל של הוט שמהווה בעצמה מונופול בטלוויזיה, פטריק דרהי, בעל השליטה, יוכל להמשיך ולזנב בכולם.

מאידך, אם פרטנר וסלקום לא ייכנסו לשוק הטלוויזיה ויפגעו בו בבטן הרכה, הן יתקשו להצמיד את החרב לצווארו.

לדרהי יש מזל גדול כרגע, משום שפרטנר, סלקום ופלאפון כבולות ועסוקות בארגון מחדש של החברות, אחרי הנזקים שהתחרות בסלולר יצרה אצלן. לכן אין להן משאבים להרים את הראש ולהשיב מלחמה בטלוויזיה. הדבר דורש כסף שלבעלים אין כעת.

עם זאת, המצב גם יכול להשתנות בעקבות הכניסה של חיים סבן לפרטנר, שצפויה להתרחש בשבוע הבא.

חבילות
 חבילות