התשובה לשאלה של כל משקיע: לקנות אג"ח או מניה?

חברות רבות בשוק המקומי מאפשרות השקעה בהן באמצעות החזקה במניותיהן או באג"ח שהנפיקו ■ מומחי השקעות בוחנים את המקרים הפרטיים של הבנקים וחברת בינוי ושיכון, ומכריעים - האם להיצמד לאיגרות החוב, או שהגיעה העת להסיט כספים למניות

סביבת הריבית הנמוכה במשק הישראלי הביאה בשנה החולפת לעליות שערים חדות במחירי איגרות החוב, הן הממשלתיות והן הקונצרניות, והתשואות עליהן ירדו. בשנת 2012 הניב האפיק הקונצרני הכללי תשואה מרשימה של 10.2%, בעוד מדד ת"א 100 רשם באותה התקופה עלייה של 7.2% בלבד.

היות שכך, עולה השאלה האם לאחר מהלך העליות בשוק הקונצרני עדיפה ההשקעה במניות על פני השקעה באג"ח קונצרניות. יניב קורן, ראש צוות אג"ח של קרנות הנאמנות באקסלנס, מספק תחילה תמונת מבט רחבה על הרווח הפוטנציאלי האפשרי באפיקי ההשקעה הללו.

לדבריו, "התשואות הגלומות במדד התל בונד הצמודות (הכולל למעלה מ-150 סדרות אג"ח, ר' ש') היא כ-2% צמוד למדד, והמח"מ הוא 4.1 שנים. מנגד, בחינה של מדדי המניות במדד ת"א 100 מגלה שהמחירים היום נוחים יחסית להשקעה, והמכפיל הצפוי לשנה הקרובה עומד על 11.2, אשר גוזר תשואה צפויה של כ-9% לשנה על השקעה במדד זה".

אלא שהשוואה זו היא כללית למדי, וכוללת גם עיוותים רבים הנמצאים בשני המדדים. בעזרת שלושה מומחי השקעות, בחנו מקרים ספציפיים ודרכם ניתחנו האם כדאי למשקיעים להמשיך להיצמד לאיגרות החוב, או שהגיעה העת להסיט כספים למניות של אותן החברות.

בנקים: עדיפות להשקעה במניות

קורן מנתח את סקטור הבנקים. אלו, נזכיר, לא מנפיקים אג"ח, אלא מכשיר הדומה באופיו - כתבי התחייבות ושטרי הון. "כתבי ההתחייבות של הבנקים נסחרים היום בתשואה ממוצעת של כ-3.5% למח"מ של 3.9 שנים, ואילו שטרי ההון שהם במח"מ ארוך יותר של 6.3 שנים, נסחרים בתשואה ממוצעת של 4.7%".

"אם בוחנים את מניות הבנקים", ממשיך קורן, "להערכתנו, ברמת רווחיות סבירה של 8%-10% על ההון העצמי, שהבנקים מייצרים לאורך זמן, ובמכפיל הון ממוצע של0.8%, נראה כי קיימת עדיפות להשקעה במניות הבנקים על פני כתבי ההתחייבויות ושטרי ההון במח"מ הארוך".

קורן אף מציין, כי סיטואציה דומה, שבה יש עדיפות להשקעה במניות על פני אג"ח של חברות, קיימת בסקטורים נוספים אשר מאופיינים ביציבות ודירוג השקעה גבוה, כגון ביטוח, תקשורת ומזון.

שיכון ובינוי: טווח ההשקעה קובע

יעקב שלח, מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, מנתח את ני"ע של חברת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי. "כאשר בוחנים את ביצועי סדרה 5, האג"ח הארוכה של החברה, ניתן לראות כי מאז הנפקתה בינואר 2012 הניבה ההחזקה בה תשואה של כ-16.5%. באותה תקופה נרשמה עלייה של כ-29% במניית שיכון ובינוי".

לפי שלח, "אם בוחנים לעומק את הפערים בין המניה לאג"ח, נראה כי העדיפות המובהקת להשקעה במניה בתקופה זו באה לידי ביטוי רק מתחילת חודש דצמבר האחרון. עד אז העדיפות להשקעה באג"ח הייתה ברורה. ניתן להבין מכך, כי ההשקעה במניה מסוכנת משמעותית ביחס לאג"ח, למרות שהיא בעלת מח"מ ארוך".

כעת, כשבוחנים את עדיפות ההשקעה לעתיד, שלח מציין שתי עובדות ביחס לאג"ח: הראשונה היא ירידה ברמת הסיכון הניתנת על ידי השוק, שבאה לידי ביטוי בירידה במרווח התשואה ביחס לאג"ח ממשלתית מקבילה; השנייה, סביבת הריבית הנמוכה.

לדבריו, "חלק ניכר מהתשואה שהושגה באג"ח נובע מרווחי הון, שנבעו מהורדת הריבית בתקופה זו ב-1%. הורדות ריבית אלו דחפו את המשקיעים לחפש אלטרנטיבות לשוק האג"ח, והפנו כספים לשוק המניות ובין היתר למניית שיכון ובינוי. לכן האטרקטיביות היחסית של האג"ח על השוק תשמור על יציבותה, אך הריבית שכבר ירדה משמעותית ולא תוכל להמשיך לרדת בקצב זה, תגרור זחילה של מחיר האג"ח ללא רווחי הון משמעותיים".

שלח מסכם: "יציבות החברה, המכפיל, הסביבה העסקית וסביבת המקרו, כל אלו ימשיכו לתת עדיפות למניה בתקופה הקרובה על פני האג"ח, אשר אף היא מומלצת להשקעה".

אריק פרץ, מנהל ההשקעות הראשי בכלל פיננסים, מציע לבחון את עדיפות ההשקעה בשיכון ובינוי בהתאם לתשואת הדיבידנד של החברה. "במאי 2004 אימץ דירקטוריון החברה מדיניות חלוקת דיבידנד, שלפיה החברה תחלק מדי שנה 70% מתוך רווחיה השנתיים הראויים לחלוקה".

למעט שנת 2011, שבה הייתה תשואת דיבידנד חריגה של 11%, תשואת הדיבידנד הנומינלית הממוצעת של המניה עומדת על כ-5.5%. לשיכון ובינוי יש מספר איגרות חוב סחירות בנוסף לסדרה 5. סדרות 2 ו-4 הן בעלות מח"מ קצר יותר.

"התשואה הנומינלית באיגרות הקצרות והבינוניות עומדת על כ-4.5%, ואילו באיגרת 5, הארוכה כאמור, התשואה הנומינלית היא כ-6%. לכן, למשקיע לטווח קצר ובינוני עדיף להשקיע במניה, שכן תשואת הדיבידנד בה גבוהה יותר ביחס לאג"ח; ואילו למשקיעים לטווח ארוך עדיף להשקיע באג"ח, אשר התשואה עליה גבוהה מתשואת הדיבידנד של המניה".

פרץ אף מזכיר, כי "בהשקעה באיגרות חוב יש מספר יתרונות למשקיע על פני החזקה במניה - בדמות ודאות גבוהה יותר לגבי זרם התקבולים העתידי, מחיר רצפה במקרה של עליית תשואות, ועייפות נושים על פני בעלי המניות במקרה של חדלות פירעון".

בחינת עדיפות השקעה
 בחינת עדיפות השקעה

שיכון ובינוי
 שיכון ובינוי