שוקי באירופה ננעלו בעליות; שוהים בשיא של 23 חודשים

הבנקים באירופה החזירו לבנק המרכזי 137 מיליארד אירו שלוו ממנו בתוכנית ה-LTRO ■ בסין, מדד מנהלי הרכש (PMI) של HSBC לתעשייה טיפס לשיא של 24 חודשים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים ומדדי המניות ממשיכים לשהות בשיא של 23 חודשים, על רקע הודעתו של ה-ECB בנוגע לתוכנית המימון של הבנקים ביבשת, ועל רקע נתונים כלכליים חיוביים בגרמניה, סין וארה"ב. מדד Stoxx 600 עלה היום ב-0.3% וסגר עלייה שבועית של 0.9%. מתחילת השנה הניב המדד תשואה של 3.6%.

הבנק המרכזי האירופאי פרסם היום הבנקים ביבשת יחזירו 137.2 מיליארד אירו, מתוך הסכומים שהלווה להם ה-ECB במסגרת תוכנית המימון לשלוש שנים, LTRO. מדובר בסכום העומד בציפיות של מרבית הכלכלנים, והדבר מראה כי הבנקים מעוניינים לסמן כי המערכת חוזרת ליציבות. 278 בנקים החליטו לשלם חזרה ל-ECB בהקדם האפשרי, וזה יקרה כבר בסוף החודש. בסך הכל 523 בנקים קיבלו הלוואות במסגרת הסבב הראשון של LTRO, בדצמבר 2011.

מטרת ה-LTRO, נזכיר, היא להגביר את אמון המשקיעים בבנקים, ולקוות כי האחרונים ישתמשו באשראי שקיבלו, בין היתר, כדי לרכוש אג"ח ממשלתיות.

עיקר תשומת הלב היום נתונה לנאומים של בכירי המערכת הפיננסית בפורום הכלכלי בדאבוס. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, אמרה בכנס כי חוסר הוודאות בעולם, כולל משבר החוב באירופה והדיונים על המדיניות הפיסקלית בארה"ב, ממשיך להכביד על הצמיחה הגלובלית.

"האירוע המרכזי של 2012 הוא השיגור מחדש של האירו. ככה שנת 2012 תיזכר. ממשלות אירופה השיגו קונסולידציה פיסקאלית מדהימה וגם התקדמות מדהימה ברפורמות המבניות תוך הגברת התחרותיות, שיפור המצב הפיסקאלי תוך הורדת הגירעון והחוב וגם את החשבון השוטף". כך אמר היום נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) מריו דרגי בדאבוס.

עוד אמר דרגי כי "קונסולידציה פיסקאלית היא בלתי נמנעת. אין אפשרות להגיע ליציבות כלכלית תוך יצירה בלתי מוגבלת של חוב. אבל מצד שני אנו חייבים להבין שבטווח הקצר, הקונסולידציה ממתנת את הפעילות. אז השאלה אינה צנע או צמיחה אלא איך משלבים".

כלכלת בריטניה התכווצה ברבעון הרביעי בשיעור של 0.3%, כך נודע היום. מרבית הכלכלנים צפו התכווצות של 0.1% ביחס לרבעון השלישי, בו צמחה הכלכלה הבריטית ב-0.9%. שר האוצר הבריטי אמר כי ארצו תמשיך במדיניות הצנע, למרות הביקורת מפי קרן המטבע הבינלאומית.

בגרמניה, סקר העסקים של IFO לחודש ינואר נתן היום תמונה מעט חיובית יותר באשר לפעילות העסקית במדינה, כשהגיע לקריאה של 104.2 נקודות.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, על רקע נתוני מאקרו חיוביים בסין וארה"ב שהעלו מעט את הסנטימנט בקרב המשקיעים.

ביפן, מדד המחירים לצרכן, כמו גם הין, ממשיך לרדת. מדד הליבה של המחירים לצרכן נפל בדצמבר ב-0.2% בהשוואה לשנה שעברה.

אתמול דווח בסין כי מדד מנהלי הרכש (PMI) של HSBC לתעשייה טיפס לשיא של 24 חודשים בינואר, 51.9 נק', לעומת 51.5 נק' בדצמבר ו-50.5 נקודות בנובמבר.

עוד בארה"ב - אתמול אישר הקונגרס בארצות הברית העלאה זמנית של תקרת החוב למשך 3 חודשים שמשמעותה "רגיעה" מסויימת בגזרה הזו לתקופה הקרובה.

בזירת המאקרו התפרסמו נתוני התביעות החדשות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-19 בינואר והצביעו על ירידה של 5,000 במספר התביעות ל-330 אלף וזאת בניגוד לתחזיות שצפו לעלייה של 20 אלף במספר התביעות מ-335 אלף תביעות ל-355 אלף.