אהוד ברק: לא אהיה שר הביטחון הבא

ברק בפורום דאבוס: "תוצאות הבחירות משקפות צורך ניכר לראות משהו חדש ורענן בפוליטיקה הישראלית"

"אמרתי לביבי ולעם ישראל שאני לוקח פסק זמן של 5 אולי 10 ואפילו 15 שנים. בישראל אין מועד מאוחר יותר ל'קמבאק'. אני אהיה צעיר משמעון פרס היום והוא יהיה רק בן 95" - כך אמר שר הביטחון וסגן ראש הממשלה, אהוד ברק, בנאומו במפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי שבדאבוס.

לדבריו, "אני לא אהיה שר הביטחון הבאה. אתרום במידת הצורך, אבל לקחתי פסק זמן. אגב, אני יודע מה ממתין לנו ואין ואקום בפוליטיקה. בתחום הביטחוני, נהיה בידיים טובות".

בהתייחס להפתעת יאיר לפיד בבחירות הוא אמר כי הוא מופתע "כמו כולם. מה שברור זה שביבי ניצח כי הוא יקים את הממשלה הבאה אבל באותה עת יש מסר ברור: מצביעי המרכז ושמאל אמרו לו 'קח אותנו בחשבון כי אנו המיין-סטרים של ישראל'. הדבר השני הוא אנשי המחאה החברתית שהגיעו להגיד את דברם - 'אנו השליש שהולך לעבוד, משלם מסים ומשרת במילואים וחייבים לקחת אותנו בחשבון'".

לדבריו, "התוצאות משקפות צורך ניכר לראות משהו חדש ורענן בפוליטיקה הישראלית ואנו רואים המון צעירים לרבות יאיר לפיד, שהוא צעיר ומגיש שביקש שיבחרו בו ולקח איתו אנשים שאינם פולטיקאים. זה מדהים ועם כל הכבוד לתהליך השלום ולכל האיומים הביטחוניים, העם בישראל מוכן לתת כוח פוליטי לאנשים ללא נסיון אבל מרעננים".

לגבי המצב הביטחוני אמר ברק: "במזרח התיכון אין הזדמנות שנייה ואין סיכוי לחלש ולעם שלא יודע להגן על עצמו. אבל אין פתרון אחר משתי מדינות לשני עמים ואפילו נתניהו אמר את זה בנאומו בבר אילן. אין אפשרות לתת תחזיות במזרח התיכון. תראה מה קרה במצרים; אני עבדתי מאוד קרוב עם מוברק והם בחיים לא תיארו לעצמם את עצמת הדברים שם. תמיד אמרו שיש גבול מסוים שאם יחצה, העולם יתערב. ותראה מה קורה בסוריה. רוצחים שם מאות ילדים וזקנים ושום דבר לא קורה. עוד דבר שלמדנו היא שאמירה כי מקור כל הבעיות במזרח התיכון הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני היא פשוט לא נכונה. זה ברור שצריכים לפתור את הסכסוך ואנו לא עושים להם טובה, אבל השפעתנו במזרח התיכון היא מוגבלת ויש דברים שאין לנו אפשרות לשלוט. אני מניח שיש החלטות שצריכים לקבל כדי להגיע לשלום שלא בטוח שאבו מאזן וסלאם פאייד לא מסוגלים לקבל".

לגבי איראן אמר ברק: "אני לא רואה את האייתולות יושבים סביב שולחן ואומרים אוקיי, המשחק נגמר ונוותר על הכול. אסור לזלזל בתחכום של האיראנים. חייבת להיות מוכנות ויכולת להתמודד צבאית עם האיום. אבל כשמדברים על אופציה צבאית לא מדברים על מלחמה כוללת. יש אפשרות לפעילויות כירורגיות שם".