כריסטין לגארד: "אסור להרפות עכשיו מהרפורמות"

יו"ר קרן המטבע טוענת שהדיבורים בפורום הכלכל מתקדמים מהר מדי ■ "כשהגעתי לדאבוס ביום שלישי נאמר כי הסכנות הממשיות והמיידיות פחתו. היום, שבת, כבר מדברים על כך שהן נעלמו"

זה המפגש הראשון בדאבוס מאז 2007 שהשאלה המרכזית איננה "איזה אסון כלכלי עומד להתרחש בשבועות אם לא בימים הקרובים?. יש סוג של אווירה של הרגעה אחרי הרבה שנים", כך אמר מרטין וולף, הפרשן הכלכלי הראשי של "הפיננשיאל טיימס" בפאנל שעסק בתחזית הכלכלית הגלובלית לשנת 2013, במפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. "העולם מחולק: הכלכלות המפותחות לא צמחו מאז 2008 כאשר סין צמחה באותה תקופה בכ-60%! זה אכן עולם מחולק".

כריסטין לאגרד, יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית, אמרה כי "אסור להתמהמה או להרפות. יש עדיין הרבה צעדים חשובים שהממשלות חייבות לנקוט. אנו נמצאים במומנטום טוב וצריכים לנצל אותו. חשוב להמשיך להתקדם בקונסולידציה אבל בלי להגזים תוך הגשת תוכנית פיסקאלית לטווח הבינוני.

"כשהגעתי לדאבוס ביום שלישי נאמר כי הסכנות הממשיות והמיידיות פחתו. היום, שבת, כבר מדברים על כך שהן נעלמו. זה פשוט לא נכון - הסיכונים פחתו אבל לא נעלמו", סבר ד''ר מארק קרני, נגיד הבנק המרכזי של קנדה ומי שיחליף את מרווין קינג כנגיד הבנק המרכזי של אנגליה. לדבריו, "הבנקים המרכזיים לא מסוגלים לטפל בכל הבעיות וגם הם לא מסוגלים לנטרל את כל הסיכונים. צריכים גם לסיים את כל הליך הרפורמה ברגולציה".

אמארי, שר הפיתוח של יפן הציג את המהפכה הכלכלית של יפן, אחד מהנושאים המרכזיים בכנס דאבוס השנה ואמר :"האסטרטגיה של יפן, "האבהנומיקס", מבוססת על הרחבה פיסקאלית ומוניטארית תוך עידוד הצמיחה וההשקעות של המגזר העסקי. הצעדים הראשונים היו קשורים להשקעה בתשתיות פיזיות. הממשלה והבנק המרכזי הצהירו יחד כי המטרה היא לעודד צמיחה והיו מוכנים להעלות את יעד האינפלציה ל-2% תוך הרחבה מוניטארית משמעותית ובכך להגדיל את רמת התחרותיות של היצוא היפני. עד עכשיו, המגזר העסקי לא היה מוכן להשקיע כי לא הייתה התחייבות ברורה של הממשלה אבל עכשיו באסטרטגיה החדשה, אנו רואים את השינוי.

אנחל גוריה, מזכ''ל ה-OECD, אמר כי "השתמשנו בכל הכלים המוניטאריים אחרי שמיצינו את כל הכלים הפיסקאליים. אנו חייבים להיות קצת יותר מוטרדים מכך שהשתמשנו בכל הקלים, הקונבנציונאליים והלא קונבנציונאליים. אז התמונה היא קצת יותר מכוערת כי אנו רוצים לצמוח ולהיות ירוקים, שוויוניים וחברתיים. מצד שני, האבטלה ממשיכה לעלות ומתקדמת ל-12%".

"אחרי 7 רבעונים של האטה כלכלית, ברבעון האחרון ראינו התחזקות הצמיחה לכ-8%. בהסתכלות קדימה, סין תצמח סביב ה-8%", אמר ג'י גאנג, המשנה לנגיד הבנק המרכזי הסיני. "לחצי האינפלציה ירדו אבל השנה אני חושב שנרגיש שוב לחצים אינפלציוניים. כבר עתה הצמיחה הסינית מובלת על ידי הצריכה הפנימית הפרטית. זה גם בגלל העליה בהכנסות של הפרט. תהליך העיור נמשך וכבר עברנו את נקודת האמצע אבל יש עוד הרבה לאן ללכת. כתוצאה מכך, העודף בחשבון השוטף ממשיך לרדת כי היבוא הסיני רק הולך וגדל".