גן עדן לגזענים

היושבי בטדי אמרו את דברם. מה יקרה עכשיו? בעוד במדינות אחרות גילויי גזענות בכדורגל גוררים הרחקה מהמגרשים לכל החיים, פה מחכים למפגן השנאה הבא

כשזה נוגע לנו, אנחנו מגיבים מיד: זה יכול להיות בבית האופנה של גליאנו או באפטון פארק, מגרשה של ווסטהאם: כל גילוי של אנטישמיות, ולו הקטן ביותר, זוכה (ובצדק כמובן) להתנפלות שכזאת, עד שהרשויות נוקטות מיד בפעולה נחרצת. לעומת זאת, יש מדינה אחת שהיא גן עדן לגזענים: במדינה המוזרה הזאת יכול מאמן כדורסל בכיר להישאר בתפקידו במועדון המצליח ביותר במדינה, גם אחרי שמיין את שחקניו לפי צבע עורם וטען למשל ש"המוקה יותר חכמים" (מישהו יכול לדמיין בכלל מאמן ב-NBA שורד בתפקיד אפילו דקה אחרי אמירה שכזאת?). וזה עוד בכדורסל, הענף לאנשים חושבים.

בכדורגל, הגזענות היא אפילו לא אירוע יוצא דופן, אלא מציאות מתמשכת: "מוות לערבים" ו"מוחמד מת" הם ביטויים ששום אוזן לא תחמיץ כאשר בית"ר ירושלים מארחת את בני סכנין, "תנו לטוטו בננה" נחשב לשיר עידוד לגיטימי, ומה הפלא שבאותו מועדון ממש חגג עמית בן-שושן אליפות בשיר שמתאר את מעלליו של קולגה בשם סלים טועמה בשירות ארגוני הטרור?

טוענים שהספורט מייצג את פני החברה, אבל דווקא בשבוע שבו "עוצמה לישראל", רשימה שרבים מחבריה ותומכיה הם אנשי "כך" הזכורה לרע, נותרה מחוץ לכנסת, והוכיחה שהחברה הישראלית היא אולי שפויה יותר מכפי שמקובל לחשוב, התברר שבכדורגל, בייחוד ביציע המזרחי בטדי, נמצא חלק גדול מהאלפים שבכל זאת הצביעו בעד מיכאל בן ארי, ברוך מרזל וחבריהם.

וכל זה בגלל שבסוף השבוע התפרסמו ידיעות לפיהן עשויה בית"ר להחתים שני שחקנים צעירים מצ'צ'ניה, שחקנים שדתם, החזיקו חזק, היא האסלאם. העובדה שמדובר בשחקנים שכנראה לא ממש יודעים למקם את ישראל על המפה, לא סייעה להם להימנע מהטיהור האתני סטייל בית"ר ירושלים: כרזות כמו "שומרים על בית"ר טהורה", חיכו להם, עוד בטרם התברר אם יש בעסקה המתוכננת ממש, במרומי היציע המזרחי.

באופן די אומלל, חלק גדול מהאש הוסט דווקא לעבר מאמן בית"ר, אלי כהן, איש נעים הליכות שערך אבחנה קצת אומללה בין מוסלמים ערבים למוסלמים אירופים. כהן כשל בלשונו כמובן, אבל האמת היא שהוא צודק: גזענות על רקע מקומי אינה מוצדקת כמובן, אבל היא לפחות מובנת - אני יכול להבין את ההתנגדות בליגה הסקוטית (שגם היא כבר לא קיימת) של אוהדי ריינג'רס לשחקן קתולי או של אוהדי סלטיק לשחקן פרוטסטנטי, על רקע מלחמת דת רבת שנים באירלנד. אני אפילו יכול להבין (גם אם לא להצדיק או לקבל) את הבעיה שיכולה להיות לאוהדי בית"ר ירושלים עם שחקן ערבי, על רקע סכסוך ישראלי-ערבי מתמשך ורווי קורבנות. אלא שהשחקנים הצ'צנים לא ממש חשודים בקשר כלשהו לסכסוך המקומי. די לאוהדי בית"ר בעובדה שהם מוסלמים. האמת? זה קצת מוזר, כי אפילו אם מצליחים להבין הצדקה של גזענות על רקע סכסוך אתני מתמשך, הרי מה מותר שחקן נוצרי ממוסלמי? (לפחות היסטורית, הנוצרים רדפו את היהודים הרבה יותר מהמוסלמים לאורך כל שנות ההיסטוריה).

אם כך, אולי מוטב שלא לחפש היגיון היסטורי דווקא ביציע המזרחי ולעבור למי שניתן לדרוש ממנו פעולה, למשל - ההתאחדות לכדורגל, המשטרה ובתי המשפט.

***

כזכור לכל, לפני כמה חודשים קיבל חלק מאוהדי ווסטהאם את אוהדי טוטנהאם (קבוצה שנחשבת ל"יהודית") בהצדעה במועל-יד. מצלמות הטלוויזיה הצליחו להראות בבירור שניים מהמצדיעים ביציע. התוצאות היו מהירות: בתוך מספר ימים נשלמה החקירה ובתוך פחות משבוע התקבלה הודעה לפיה השניים (ללא כל קשר להליך הפלילי שנפתח כנגדם) מורחקים מהמגרשים לצמיתות. אתם קולטים? שני האוהדים שחטאו בגזענות, יוכלו לראות מעתה משחקי כדורגל רק בטלוויזיה! עד כדי כך היה חשוב לפרמיירליג להראות עד כמה היא סולדת מגזענות.

למי שהניפו את הכרזות בטדי אמש, יש פנים ויש שמות. אפשר בקלות לאתר אותם ולחייב אותם להתייצב בתחנת המשטרה בכל משחק של בית"ר ירושלים מעתה ועד עולם. מה הסיכוי שזה יקרה? בערך אפס. כי בעודה תובעת פעולה נחרצת נגד גזענות מרוב מדינות העולם, הפכה ישראל לגן עדן לגזענים.

***

אפשר שלפרשה הזאת תהיינה השלכות חמורות מבחינת מעמדה של ישראל בעולם. מישל פלאטיני, למשל, מחוייב לקודים העסקניים של תגמול מדינות "קטנות" על תמיכה בו ובמדיניותו בהצבעות באופ"א, תמך עד כה באופן גורף בקיום אליפות אירופה עד גיל 21 בקיץ הקרוב בישראל. יהיו מניעיו של פלאטיני אשר יהיו, מבחינת הכדורגל הישראלי מדובר בהישג גדול: אירוח של טורניר יוקרתי שיסוקר בהרחבה ברחבי אירופה, הוא מקדם אדיר להצגתה כמקום נעים בהרבה מכפי שעולה בדיווחי החדשות. גם אלפי אוהדים ואנשי מקצוע שיבקרו כאן בקיץ יכולים להפוך לשגרירים טובים של ישראל, לא בדיוק משהו שאנו יכולים להתברך בעודף ממנו.

אלא ממש במקרה, ביום שישי האחרון פרצה קבוצה של אקטיביסטים פרו-פלסתינים למשרדי אופ"א בשווייץ בדרישה לבטל את קיום הטורניר בישראל. האירועים בטדי באו להם משמיים: אם מול ההפגנות היה פלאטיני עוד יכול לעמוד איתן, תארו לכם מה יקרה לו שחקנים צעירים ממוצא מוסלמי (ויש לא מעט כאלה כמעט בכל הנבחרות הצעירות של אירופה) יסרבו להגיע לישראל בקיץ בגלל הגזענות נגד מוסלמים במגרשי הכדורגל שלה? מעבר לכל נימוק מוסרי, צריך החשש הזה לדרבן את ההתאחדות (שלא ששה להתעסק עם אוהדי בית"ר ירושלים, ע"ע העונש הקליל אחרי פגיעה בקוון במשחק מול מכבי חיפה) לפעול במהירות ובנחישות נגד תולי הכרזות הגזעניות בטדי.