דאבוס: בכירי המערכת הפיננסית שאננים לגבי המשבר

אתמול הסתיים הפורום הכלכלי העולמי, והנוכחים מדווחים על אווירה אופטימית ביותר: "המשבר הפיננסי הסתיים" ■ מנגד, ישנם כאלה שמבקשים להזהיר מפני שאננות ■ יו"ר UBS: "האווירה הייתה טובה, כמעט יותר מדי טובה"

הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ, הסתיים אתמול (שבת) בנימה אופטימית, או שאננה. תלוי את מי שואלים. על רקע ראלי בשווקי העולם שמביא את המדדים המרכזיים לשיאים שלא נראו מזה שנים, האווירה בכנס הייתה חיובית ביותר.

אמנם בכירים במערכת הפיננסית העולמית ממשיכים להזהיר מפני שאננות באשר למצב הכלכלה הגלובלית, אך יחד עם זאת, התחושה הכללית בכנס החשוב הייתה כי המשבר הכלכלי במערב כבר הסתיים. "ישנה מחשבה ברורה כי המשבר הפיננסי הסתיים", אומר סקוט מיינרד, סמנכ"ל השקעות ראשי בבית ההשקעות גוגנהיים, על הלך הרוח בכנס.

על פי דיווחים בתקשורת הזרה, השיח בכנס סבב סביב ההרגשה שהמשבר מאחורינו. בכירי המערכת הפיננסית רואים כי על אף שגוש האירו סובל משיעורי האבטלה הגבוהים בהסטוריה והמדינות לא עומדות ביעדי הגרעון, תרחישי הבלהות של מיתון שני בארה"ב, פירוק גוש האירו או חדלות פרעון של מדינות באירופה - לא התרחשו.

הדברים הללו משקפים את תחזיתם של כלכלנים בכירים, כמו מוחמד אל-עריאן מפימקו או יאן האציוס מגולדמן זאקס, שטוענים כבר זמן מה כי 2013 תציין את סופו של המשבר שמלווה את הכלכלות המפותחות מ-2008.

ויחד עם זאת, הנוכחים בכנס עזבו אתמול למילותיו של יו"ר UBS, אקסל וובר. וובר עומד בצד הזהיר. הוא אמר כי לדעתו, "האווירה כאן גובלת בשאננות. האווירה הייתה טובה, כמעט יותר מדי טובה". הוא הזהיר כי ארוע בלתי צפווי עלול להעכיר את האווירה, וציין לדוגמה את הבחירות הכלליות בגרמניה בסתיו 2013.

"אני חושש ש-2013 תהיה שידור חוזר של 2012", הזהיר וובר, ואמר כי גם השנה שעברה החלה בטון חיובי, לפני שהשווקים נתפסו בחששות המשקיעים שיוון תגרום לקריסה של גוש האירו.

הכלכלן הסיני הוותיק לי דאקוי סיפק תחזית משלו. לטענתו, "בגוש האירו יש לנו לפחות הבטחות לפעולה. בארה"ב אפילו את זה אין לנו". הוא מאמין כי יש סיכוי של 30% שהפאניקה של המשקיעים בקיץ 2011 תחזור, אם לא תהיה התקדמות משמעותית במצב הפיסקלי בארה"ב.

"כשהגעתי לדאבוס ביום שלישי נאמר כי הסכנות הממשיות והמיידיות פחתו. היום, שבת, כבר מדברים על כך שהן נעלמו. זה פשוט לא נכון - הסיכונים פחתו אבל לא נעלמו", כך אמר אתמול ד"ר מארק קרני, נגיד הבנק המרכזי של קנדה ומי שיחליף את מרווין קינג כנגיד הבנק המרכזי של אנגליה.

דעה: המשבר באירופה קרוב לסיום? אתם טועים, ובגדול