כתב אישום נגד חברת אורבונד: "צד להסדר כובל בשוק הגבס"

עפ"י כתב האישום, בשנת 2009 סיכם מנכ"ל אורבונד צבי אנגל עם משפחת גוטפריד שחברת יהודה יבוא ויצוא לא תתחרה באורבונד במכירת לוחות גבס

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, הגיש אתמול (א') כתב אישום נגד חברת אורבונד תעשיות גבס, ונגד מנכ"ל החברה ודירקטור בה, צבי אנגל, תושב בלגיה, באשמת היותם צד להסדר כובל בשוק הגבס.

אנשי הממונה הודיעו לבית המשפט כי אם התיק יסתיים בהרשעה, אפשר שיבקשו להטיל על אנגל עונש של מאסר בפועל.

‏בשוק הגבס פועלות מספר מועט של חברות. חברת אורבונד מייצרת לוחות גבס לתעשיית הבנייה למגורים, למשרדים, למבני ציבור ולתעשיות אחרות. חברת יהודה יצוא ויבוא בינלאומי, שנוהלה על-ידי יעקב ושלמה גוטפריד, עוסקת ביבוא לוחות גבס לישראל.

גם חברת טמבור החלה לייבא לישראל, באוגוסט 2009, לוחות גבס, ובשנת 2010 החלה טמבור גם בייצור לוחות גבס. אולם עד תחילת הייצור על-ידי טמבור, הייתה אורבונד יצרנית הגבס היחידה או הדומיננטית בישראל, ועד לתחילת היבוא על-ידי טמבור, הייתה חברת יהודה יצוא ויבוא היבואנית היחידה של לוחות גבס לישראל.

על-פי כתב האישום, בשנת 2009 סיכם אנגל עם משפחת גוטפריד שחברת יהודה יבוא ויצוא לא תתחרה באורבונד במכירת לוחות גבס לחברה הקרויה "עולם הגבס", ובתמורה תעביר אורבונד לחברת יהודה סכום כסף.

בין יוני 2009 לסוף שנת 2009 העבירה אורבונד, באמצעות חברה שלישית שבבעלות משפחת גוטפריד ומושבה בניו-יורק, יותר מ-100 אלף שקל, וכן הטבה נוספת בשווי 40 אלף שקל בצורת מתן זיכוי פיקטיבי על סחורה שרכשה חברת יהודה מאורבונד.

עוד נטען בכתב האישום כי "אורבונד והצדדים הנוספים להסדר לא קיבלו ביחס להסדר אישור מבית הדין להגבלים עסקיים, או היתר זמני מאב בית הדין או פטור מהממונה על ההגבלים לקבל את אישור בית הדין להסדר הכובל".

לטענת הממונה, ההסדר בין אורבונד ואנגל למשפחת גוטפריד עלול היה למנוע או להפחית את התחרות בעסקים בינם לבין צדדים אחרים או בינם לבין עצמם.

את חברת אורבונד וצבי אנגל מייצגת עו"ד רונית אמיר-יניב ממשרד יגאל ארנון. מטעמה נמסר כי מתוך 4 הנושאים שנחקרו על-ידי הממונה בחשד להסדר כובל - ויתר הממונה על הגשת כתב אישום ב-3 נושאים, והסתפק בהגשת כתב אישום בנושא אחד בלבד.

לדברי עו"ד אמיר-יניב, "אורבונד וצבי אנגל דוחים את האישום נגדם מכל וכל ומכחישים את הטענה להסדר כובל. מרשיי תמהים כיצד ייתכן שיוגש כתב אישום בגין הסדר כובל כנגד צד אחד בלבד, שעה שמדובר בעבירה שיש לה שני צדדים. אם כן, מדובר באכיפה בררנית, ויש למחוק את כתב האישום ולו מטעם זה". ‏‎‎‏(ת"פ 49584/01/13).