הוארכה בשנה: קבלנים יוכלו לשלם 180 יום אחרי הזכיה במכרז

הוארכה בשנה החלטת ממ"י לאפשר לקבלנים לשלם על הקרקע 180 יום אחרי מועד הזכיה במכרז ■ תוקף ההחלטה היה אמור לפוג בשבוע שעבר

הוארכה בשנה החלטת ממ"י לאפשר לקבלנים לשלם על הקרקע 180 יום אחרי מועד הזכיה במכרז. תוקף ההחלטה היה אמור לפוג בשבוע שעבר, ובעקבות פניית אגף יזמות ובניה בהתאחדות בוני הארץ בראשותו של רוני בריק סגן נשיא ההתאחדות למינהל ולמשרד השיכון, הוא הוארך בשנה נוספת.

ההחלטה להאריך את מועד התשלום על הקרקע התקבלה בהמשך להמלצות הוועדה לשינוי חברתי כלכלי בראשותו של פרופ' טרכטנברג, ולנוכח מצוקת האשראי לענף הבניה. יש לציין שלמרות שההחלטה התקבלה כבר בתחילת 2012, יישומה נדחה במספר חודשים. ההחלטה החדשה עתידה לפוג ב-15 לינואר 2014. באם לא היתה מתקבלת החלטה בנושא היו נאלצים הקבלנים לשוב ולהשלים את כל התשלום על הקרקע שנרכשה במסגרת המכרז תוך 60 יום בלבד.

"מצוקת האשראי הקשה בענף הבנייה כבר באה לידי ביטוי בירידה החדה בהתחלות הבנייה", אמר היום אמיר הלר, סמנכ"ל ההתאחדות, "ברבעון השלישי של 2012 חלה ירידה של 37% בהתחלות הבניה בהשוואה לרבעון הקודם ואנו שומעים על עוד ועוד מכרזים שהמנהל מפרסם והם לא זוכים להענות מצד הקבלנים".

"אחת מהסיבות המרכזיות היא חוסר יכולתם של הקבלנים לקבל מהבנקים אשראי לצורך רכישת הקרקע וליווי הבנייה ולכן הם מתקשים לבנות מספר פרויקטים במקביל. ההחלטה שהתקבלה מאפשר לקבלנים מרווח נשימה לגיוס המימון לצורך רכישת הקרקע. התאחדות בוני הארץ תמשיך לפעול לשם הקלה על הקבלנים בנושא האשראי, ובין היתר, תדרוש שינוי בתשלום היטלי הפיתוח לעיריות ותשלום הוצאות הפיתוח במכרזי משרד הבינוי והשיכון".