"פראנס פוטבול": קטאר קנתה קולות כדי לזכות באירוח מונדיאל 2022

תחקיר מהדהד קושר בכירים בפיפ"א לקבלת שוחד בסך 1.5 מיליון ד' כ"א בתמורה להצבעה לקטאר; פלאטיני נפגשו בחשאי עם הקטארים והבטיח תמיכתו

עברו כבר למעלה משנתיים מאז העניקה פיפ"א את זכות אירוח המונדיאל בשנת 2022 לקטאר, אך אי הוודאות לגבי כשרותו של המהלך הזה עדיין ממשיכה לרחף - וגם השאלה האם אירוע השיא של הכדורגל העולמי אכן יתקיים בסופו של דבר בנסיכות הנפט העשירה.

המגזין הצרפתי "פראנס פוטבול" מפרסם היום (ג') תחקיר מקיף בן 20 עמודים, בו מוצגות עדויות לפיהן אנשי הקמפיין הקטארי שיחדו בכירים בארגון הכדורגל העולמי פיפ"א, על מנת שאלו יעניקו למדינה את קולם בבחירות שנערכו לקביעת זהות מארחת המונדיאל. מקבלי השוחד, 1.5 מיליון דולר כ"א, הם איסא איותו (קמרון) וז'אק אנומה (חוף השנהב), שניים מנציגי התאחדות הכדורגל האפריקאית (CAF) ב"וועד המנהל" של פיפ"א, שחבריו הם אלו שמצביעים על מארחת המונדיאל. CAF היא למעשה המקבילה של אופ"א בכדורגל האפריקאי.

בתחקיר נטען עוד כי קטאר כי שילמה 1.25 מיליון דולר כדי להעניק "חסות" לכנס של CAF שנערך ב-2010, והשתמשה בגישה שהעניק לה הסכם החסות לכנס, על מנת לנסות לשחד את ארבעת אנשי CAF שהם חלק מ"הוועד המנהל" של פיפ"א. כאמור, שניים מהם, איותו ואנומה, קיבלו שוחד בסופו של דבר; השלישי (עמוס אדמו מניגריה) כבר הספיק להיזרק מפיפ"א, לאחר שתחקיר של השבועון הבריטי "הסאנדיי טיימס" חשף כי הוא מכר את הקולות שלו.

פלאטיני, סרקוזי, פ.ס.ז', קטאר - קומבינה אחת גדולה?

אחת הסנסציות הכי גדולות של התחקיר חושפת כי גם מישל פלאטיני, נשיא אופ"א, מעורב חזק בקנוניה להעניק לקטאר את מונדיאל 2022. הכל התחיל ב"וועידת פסגה" שהתקיימה ב-29 בנובמבר 2010 בארמון האליזה בפריז, בה נכחו נשיא צרפת דאז ניקולה סרקוזי, פלאטיני עצמו, והנסיך הקטארי אל-תאני. בפגישה סיכמו הצדדים כי פלאטיני יעניק את תמיכתו בהצבעה לקטאר לאירוח הגביע העולמי, למרות שהיה אמור לתת את קולו לארצות הברית. בתמורה, סוכם כי הקטארים יחלו להשקיע כספים בכדורגל הצרפתי.

ואכן, "לפתע" החלה השקעה קטארית מאסיבית בכדורגל הצרפתי. פריז סן-ז'רמן נרכשה על-ידי חברת השקעות הספורט הקטארית הלאומית, שהוציאה סכומים עצומים על מועדון הפאר והפכה אותו לאחד מהעשירים ביותר באירופה; במקביל, רשת התקשורת הקטארית אל-ג'זירה החלה להשקיע מאות מיליוני אירו ברכישת זכויות שידור בצרפת של הליגה המקומית, בנוסף לזכויות שידור ספורטיביות יוקרתיות אחרות. ב"פראנס פוטבול" טוענים כי האינטרס העיקרי של סרקוזי בכל הפרשה היה לדחוק את רשת הערוצים הפרטית קאנאל פלוס, שאיבדה לאל-ג'זירה זכויות שידור משמעותיות.

בכך לא נגמרות טענות השחיתות העולות בתחקיר נגד בכירי פיפ"א. נטען כי הקטארים הציעו לחוליו גרונדונה, יו"ר ההתאחדות הארגנטינית, להשקיע כסף גדול בכדורגל הארגנטיני המידרדר כלכלית, בתמורה להבטחת הקול שלו בהצבעה לאירוח המונדיאל; נטען כי ריקארדו טישיירה, ששימש עד לאחרונה כיו"ר ההתאחדות הברזילאית עד שהתפטר עקב שורת סקנדלים - קיבל מימון קטארי לעסקאות פרטיות שביצע.

כמו כן, נטען כי קטאר הוציאה באופן שיטתי כספים על מתקני כדורגל לנוער בכל המדינות להן יש נציגים ב"וועד המנהל" של פיפ"א.

האם המונדיאל ישלל מקטאר?

מה יקרה עכשיו? ב"פראנס פוטבול" ישלחו את ממצאי התחקיר למייקל גארסיה, תובע פדרלי לשעבר מניו יורק, שמונה לעמוד בראש ועדה עצמאית לחקירת השחיתות בפיפ"א. במידה והוא יצליח לאושש את הפרטים, קיים סיכוי סביר שייערכו בחירות מחודשות לאירוח המונדיאל. הרבה מאד מההתפתחויות תלויות כעת בלחץ שיפעילו האמריקאים. העניין עשוי להסתבך גם בגזרה המשפטית, עקב העובדה שפיפ"א הוא גוף עצמאי כמעט לחלוטין שמחויב אך ורק לחוקי שווייץ בה הוא יושב.

קטאר זכתה באירוח המונדיאל ב-2022 ברוב של 14 קולות מול 8 שקיבלה ארצות הברית בסיבוב השני של ההצבעות. במקביל, זכתה רוסיה בזכות אירוח הטורניר ב-2018.

השכר של חברי "הוועד המנהל" של פיפ"א עומד, לפי פרסום ב"ניו יורק טיימס", על 300 אלף דולר לשנה - לא רע בכלל בהתחשב בכך שחברי הוועד של פיפ"א מתכנסים מספר פעמים מועט בשנה. הרזרבות הכספיות של פיפ"א, ארגון הספורט השני הכי גדול ועשיר בעולם אחרי הוועד האולימפי הבינלאומי, עומדות על כ-1.3 מיליארד דולר.