ירדנה עובדיה לנציגי אשטרום: "גנבים, מפגרים, מושחתים"

אשת העסקים הנתבעת ע"י אשטרום ב-50 מיליון דולר: "אני לא מתווכת, אני לא עומדת ברחוב לאסוף אנשים לתווך להם; אני קונסולית כבוד"

"אשטרום ניצלה את התמימות שלי עד תום". כך אמרה אשת העסקים ירדנה עובדיה, בעדותה היום (ג') בבית המשפט המחוזי מרכז, במסגרת החקירה הנגדית בתביעה שהגישה נגדה אשטרום, על סך 50 מיליון דולר, בעקבות הסכסוך סביב הקמת בית חולים בגיניאה באפריקה. במהלך הפסקה ביום הדיונים, מחוץ לאולמו של השופט עופר גרוסקופף, התפרצה עובדיה על נציגי אשטרום במילים חריפות: "גנבים, מפגרים, מושחתים, עובדה שאני בונה חמישה בתי חולים באפריקה ואתכם זרקו מכל מקום, גנבים".

"אני נוהגת באותו אופן עם כל חברה, רק אשטרום ניצלה את התמימות שלי עד תום", אמרה עובדיה במהלך חקירתה הנגדית לעו"ד זאב שרף, "אני לא מתווכת, אם הייתי מתווכת לא הייתי מקבלת תואר כבוד קונסולית. אני יוזמת את הפרויקטים, אני הולכת לנשיא, אני מייעצת אותם לנשיא, אחרי שהנשיא מסכים איתי, וכשהנשיא אם הוא רוצה פרויקט הוא קורא לי ומציע לי את הפרויקט, אני באה לחברה בארץ ומציעה. אני לא מתווכת, אני לא עומדת ברחוב לאסוף אנשים לתווך להם".

המחלוקת בין עובדיה לבין חברת אשטרום מתמקדת בשאלה האם פרויקט הקמת בית החולים היה פרויקט שבו הצד לחוזה מול ממשלת גיניאה היתה אשטרום עצמה, ועובדיה היתה מתווכת בלבד כטענת אשטרום; או שאשטרום שימשה קבלן משנה בלבד ועובדיה היתה היזמית עצמה בפרויקט כטענת עובדיה. "אני לא זוכרת שלחברת אשטרום היתה בלעדיות בפרויקטים שאני מקבלת", אמרה עובדיה בעדותה".

"כשאנחנו לקחנו את אשטרום כחברה מבצעת, כל פרויקט שהיא מבצעת היא תשלם לנו עמלה, אנחנו לא נחיה מהשמיים", המשיכה עובדיה, "הם לא הביאו כלום, כל הפרויקטים אלה פרויקטים שאני מביאה". עם זאת הסכימה עובדיה כי על פרויקט הקמת בית החולים חל גם חוזה הקרוי "הסכם מונלייט", הקובע שחלקם של עובדיה ושותפה הוא 20% בלבד.

"כל פרויקט שקיבלתי הצעתי לאשטרום", אמרה עובדיה. בתשובה לשאלה אם הפגישה את אנשי אשטרום עם נשיא גיניאה, סיפרה עובדיה כי "הבאתי גם את פרופ' רוטשטיין לנשיא גיניאה, אז מה זה אומר, שהם בעלי הפרויקט? ד"ר יופה לא קיבל את הפרויקט כי קוראים לו ד"ר יופה, מישהו עבד הרבה זמן כדי להביא את הפרויקט. ביום שפתחתי את הדלת לד"ר יופה הנשיא לא הכיר אותו, הכיר אותי. אז אני הבאתי את ד"ר יופה אליו כדי שהוא יסביר לו את מהות הפרויקט מקצועית. היה לי כבוד גדול להביא גם את חיים גירון לנשיא. אבל הם לא היו אצל הנשיא לפני ההסכם של ספטמבר 2003".

הרוחות התלהטו כשעו"ד שרף הטיח בעובדיה כי "אולי את לא דוברת אמת". "אתה לא דובר אמת, אני דוברת אמת", השיבה עובדיה, "אתה תדבר אלי בכבוד".

השופט גרוסקופף התערב ושאל את עובדיה האם נציגי אשטרום נפגשו עם נשיא גיניאה לפני חתימת ההסכם. "עם הנשיא לא מגיעים לנהל מו"מ", השיבה עובדיה, "נציגי אשטרום הגיעו לנשיא אחרי שהיה חוזה, ולא לפני. אנחנו גרנו בבית במתחם הנשיא, של הנשיא, וערב אחד היינו בבית שהנשיא נתנו לנו להשכיר שם במתחם שלו, ואחר שעות העבודה הוא הגיע אלינו לבית, והם (נציגי אשטרום, י"י) היו שם ופגשו אותו, לא לשם מו"מ. אבל זה היה לפני החתימה".

עובדיה סיפרה כי נקראה לנשיא גיניאה "עשרות פעמים" בעניין אשטרום, "מי שקרא לי היה השר המהולל מרסלינו. המדינה באה אל בעל החוזה, אליי, הם לא מכירים את אשטרום, הם באו אליי. אני בעלת המניות, אני בעלת הפרויקט ואני הבאתי את אשטרום".

עובדיה מיוצגת ע"י עו"ד בוקי כצמן ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן.