ה'פד' ימשיך לרכוש נכסים בהיקף 85 מיליארד דולר מדי חודש

הבנק המרכזי של ארה"ב פרסם את החלטת הריבית לחודש פברואר ■ ה'פד' ימשיך במדיניות הריבית האפסית ובתוכניות ההקלה עד ששיעור האבטלה יירד מתחת לרמה של 6.5% ■ כלכלת המדינה התכווצה ב-0.1% ברבעון הרביעי

המשקיעים יכולים לנשום לרווחה. ה'פד' ימשיך לתמרץ את השווקים ולרכוש אג"ח בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים בכל חודש, עד לסימני התאוששות מהותיים בשוק התעסוקה, כך עולה מהצהרת הריבית לחודש פברואר שפרסם הערב (ד') הבנק הפדרלי של ארה"ב.

ה'פד' הודיע כי הוא ימשיך לרכוש נכסים בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש (אג"ח מגובות משכנתאות וממשלתיות) על מנת לעמוד בהתחייבות שלו לשמר את מדיניות הריבית האפסית (0-0.25%) עד ששיעור האבטלה יירד מתחת לרמה של 6.5%, מהרמה הגבוהה בה הוא נמצא כיום - 7.8%. "חרף השיפור בשווקים הפיננסים הגלובלים, ועדת השוק הפתוח ממשיכה לראות סיכונים עתידיים לכלכלה", נכתב בדוח שפרסם ה'פד'.

החלטת הבנק הפדרלי, שמגיעה לאחר ישיבה בת יומיים הייתה צפויה, בייחוד לאור נתון הצמיחה (תמ"ג) שפורסם מוקדם יותר היום והצביע על כך שכלכלת המדינה התכווצה ברבעון הרביעי ב-0.1%, הרבה מתחת לצפי האנליסטים שעמד על התרחבות כלכלית של 1.1% ולאחר שהכלכלה צמחה בקצב של 3.3%. למעשה, הייתה זו ההתכווצות הכלכלית הראשונה מאז המיתון של משבר החוב ב-2008.

עם זאת, המשקיעים הגיבו באדישות לנתון הצמיחה, הן משום שהם ציפו לכך שה'פד' בכל מקרה ימשיך את תוכניות ההקלה הכמותית עליהן הוא הכריז לפני מספר חודשים והן משום שאומדן הצמיחה השלילי מוסבר בשל פגעי מזג האוויר.

"הודעת ה'פד', צפויה ככל שתהיה, עשויה להזים את השמועות שעלו מוקדם יותר החודש, לפיהם הבנק המרכזי עלול להפסיק את התוכניות לרכישת אג"ח שלו מוקדם מהמתוכנן", אמר מארק צ'נדלר, אסטרטג מט"ח בחברת Brown Brothers Harriman.

כזכור, הרעיון שה'פד' יפסיק את רכישות הנכסים עלה בפרוטוקולי ישיבת הריבית שפורסמו לפני כחודש, מהם עלה כי מספר חברי ועדת השוק הפתוח סברו כי יש להפסיק את ה-QE עוד לפני סוף השנה.

ומה לגבי סכנת האינפלציה? "האינפלציה נמצאת מתחת ליעד שהצבנו לטווח הארוך", כתבו חברי ועדת השוק הפתוח והוסיפו כי הם מודעים לתנודתיות במחירי האנרגיה שהשפיעה על העלייה באינפלציה. הבנק המרכזי, כאמור, הציב יעד אינפלציה של 2% לטווח הארוך.