10 קווי מתח עליון חדשים יוכרזו פרוייקטי תשתית לאומיים

מדובר ביוזמה של שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו, שחושש כי יכולת ההולכה של הרשת הקיימת אינה מספקת וללא קידום ההקמה של קווי המתח הנוספים לא תהיה אפשרות להפעיל תחנות כוח פרטיות חדשות ושדות סולאריים בדרום הארץ

10 קווי מתח עליון חדשים יוכרזו פרוייקטי תשתית לאומיים, במטרה לזרז את הליכי האישור וההקמה שלהם.

מדובר ביוזמה של שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו, שחושש כי יכולת ההולכה של הרשת הקיימת אינה מספקת וללא קידום ההקמה של קווי המתח הנוספים לא תהיה אפשרות להפעיל תחנות כוח פרטיות חדשות ושדות סולאריים בדרום הארץ.

לנדאו הגיש את הצעתו לקבינט החברתי-כלכלי לפני שבועיים אך ההצעה לא עלתה עדיין להצבעה. אלא שלפי החוק במקרה כזה הופכת ההצעה אוטומטית להחלטת ממשלה אם במשך שבועיים לא הוגש עליה ערר מצד אחד השרים.

קווי המתח העליון שהקמתם תזורז הם קווי ה-161 קילו-וולט מצדה-ערד, ספיר-פארן, קו חוצה מכתש רמון השנוי במחלוקת, קו פרדסיה, אור יהודה-בארות יצחק, נצרת - ציפורית, הקו לאזור התעשייה מבוא כרמל שני קווים מתחנת המשנה גליל מזרחי לצפת, קו סולאד - אשדוד, וקו מצומת בראון ברמת הגולן לתחנת המשנה החולה.

עקב פיגור בהשקעות בפיתוח רשת קווי ההולכה של חברת החשמל עלולות להיווצר בשנים הקרובות בעיות בחיבורם לרשת של תחנות כוח פרטיות המוקמות בדרום הארץ ושל מיזמים סולאריים המוקמים באזור הערבה. באזור הערבה למשל קיים רק קו מתח עליון אחד שיכולת ההולכה הרזרבית שלו נאמדת בפחות מ-100 מגוואט כשבאזור אמורים לקום שדות בהיקף גבוה בהרבה.

הקמת הקו מתעכבת שנים רבות בגלל מחלוקת בין חברת החשמל לארגונים סביבתיים בשאלה האם הקו יוטמן בקרקע או יהיה עלי. השר לנדאו הכריע לאחרונה לטובת הארגונים הסביבתיים וקבע כי הקו יוטמן בקרקע למרות שהדבר כרוך בעלות נוספת של עשרות מיליוני שקלים. בנוסף למחסור בתקציבים סובלת תכנית הפיתוח של קווי ההולכה מעיכובים בירוקרטיים בין היתר עקב דרישות מנהל התכנון במשרד הפנים לאשר את הקווים בהליך הדומה להליך אישור תוכנית מיתאר ארצית חדשה.

ההכרזה על קווי המתח כפרויקטים של תשתית לאומיים מאפשרת להסמיך את חברת החשמל להכין ולהגיש תוכניות להקמת קווי מתח 161 כתוכנית תשתית לאומית, דבר שיזרז את הליכי הקמתם של הקווים, המוגדרים כחיוניים לפיתוחו של משק החשמל הישראלי.