האג"ח הקונצרניות מתעוררות: גיוסים של 6 מיליארד ש' בינואר

מידרוג: "בנטרול הבנקים, הנפקות ינואר השנה דומות בהיקפן לרבעון הראשון של 2012, אך מוקדם עדיין לגזור מנתונים אלו את הקצב לשנה כולה" ■ חברות התעשייה אחראיות ל-40% מהגיוסים

אחרי שנה בסימן של האטה בפעילות גיוסי האג"ח, סיכום הפעילות בשוק המקומי לחודש הראשון של 2013 מעיד על שינוי כיוון משמעותי.

בסיכום ינואר ניכרת התעוררות משמעותית בפעילות, עם היקף חוב של קרוב ל-6 מיליארד שקל (5.8 מיליארד שקל) שגייסו החברות בת"א.

בחברת מידרוג ציינו כי "סכום ההנפקות משקף קצב גיוסים גבוה משמעותית מזה שאפיין את 2012. בנטרול הבנקים, הנפקות ינואר השנה דומות בהיקפן לסכום שנרשם ברבעון הראשון של 2012".

במידרוג מסבירים כי "תנופת הגיוסים הנוכחית, שהחלה עוד ברבעון הרביעי של 2012, היא בין השאר פועל יוצא של הירידה המתמשכת בריבית, הירידה בתשואות האפיק הקונצרני והעלייה במדדי המניות. ניכר כי השוק חזר לתפקד בקצב גבוה, מגמה שהחלה עוד ברבעון הרביעי של 2012".

עם זאת, מציינים בחברה כי "מוקדם עדיין לגזור מנתונים אלו את הקצב לשנה כולה, בייחוד נוכח האי-ודאות המאקרו-כלכלית, שעלולה לפגוע בתנופת השוק בהמשך הדרך".

התעשייה אחראית ל-40% מהגיוסים

מפילוח ענפי שביצעו כלכלני מידרוג עולה, כי גיוסי חברות התעשייה המקומיות היו דומיננטיות בחודש החולף, עם יותר מ-40% מהסכום שגויס.

למצב זה אחראיות בעיקר התעשייה האווירית, שהנפיקה אג"ח בהיקף כ-1.2 מיליארד שקל, ויצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן, שגייסה כ-680 מיליון שקל.

עוד מבין חברות התעשייה, בלט גיוס של כ-250 מיליון שקל שביצעה יצרנית המזון שטראוס, ושל כ-160 מיליון שקל של אבגול.

ענף נוסף שבלט הוא הנדל"ן, שריכז כ-22% מסך הגיוסים. לא פחות מ-12 חברות בענף ביצעו הנפקות, רובן של מיליוני שקלים בודדים, וחלקן פחות מכך.

הנפקה של כ-1.5 מיליארד שקל שביצע מזרחי טפחות הובילה את הבנקים וחברות הביטוח לרשום כ-26% מסכום הגיוס הכולל.

במידרוג ציינו כי "בשונה מהשנתיים האחרונות, פרופיל המנפיקים בחודש החולף כולל גם מנפיקים קטנים יחסית, חלקם הגדול מענף הנדל"ן, לרבות כאלו שאינם מדורגים ואשר הנגישות שלהם לשוק הוגבלה עד לא מזמן".

במידרוג מעריכים כי "מנפיקים אלו מנצלים את המגמות החיוביות בשוק, בעיקר כדי לשפר נזילות לצורך מחזור התחייבויות. חלק מהמנפיקים גם מנצלים את ההזדמנות לגוון את מקורות המימון מול הבנקים, שהקשיחו את מדיניות האשראי בשנה החולפת".

פילוח הנפקות
 פילוח הנפקות